Ta med de till släktingarna
Mina föräldrar tänker på att åka till Holland med sina kompisar i ca 2-3 dagar, barnfritt, så vi ska bo hos vår gammelfarmor, de tänker på det och är inte bestämt, men det blir isf i april. Så jag undrar, är det en bra idé att ta med kaninerna dit och låta de bo på balkongen, fritt och säkert såklart, vill inte låta någon gå hem till mig och sköta om de. Kan inte ta med buren dit, men är de bara att lägga typ en filt över betonggolvet och sen spån över? Men förändras de av miljöbytning? Är det någon som har kaninerna lösa på sin icke-isolerade balkong? Och troe ni det går bra att åka med de i bilen i en timme? (Dock gick det bra att åka med Pix när vi skulle hämta honom, men Skutti vet jag inte, de blir jättenervösa av att åka 3min till veterinären, mest Skutti) Är det bäst att ha de båda i atlas 20an eller i separata? Det är lite onödigt att tänka på detta nu kanske men ifall det blir så vill jag gärna vara typ "förberedd" :P Tacksam för svar. Ps, kom inte på någon bättre rubrik haha
Jag har en kanin som är lugn och sansad när man åker bil så med honom är det inga problem om man tar med bur och allt till landet en helg åker bil i 2h och sedan får han vara där i tre dagar med familjen. Men det låter som att med dina kaniner blir de stressade av nya situationer och att åka bil. Det är inte så bra att göra det isådannafall eftersom att de får en traumatisk upplevelse då.
Sedan att de ska bo på balkongen är nog inte så bra för då kommer de till en ny miljö och har inte sin trygghet (bur) med sig så det kan bli lite jobbigt för dem. Jag vet inte om du har åkt någonstans med dem innan så de kanske är vana eller är det bara när du hade köpt dem som de fick vänja sig vid en ny situation?
Har aldrig åkt nånstans med de mer än till veterinären som tar 3 min (och när jag hämtade de - 3 år sen och 6 månader sen)
Jag hade inte släpat med kaninerna för två-tre dagar, hade hellre sett till att fixa en riktigt bra kaninvakt och låta de vara hemma i tryggheten. Speciellt om de nu blir så nervösa som du säger över att åka bil. (Lite weird, jag har aldrig haft en kanin som brytt sig ett skit om att åka bil, men så kan det ju vara)
#4 Mm, dålig situation :S Hah undra vart man kan hitta bra kaninvakt.. Inte släktingarna för ingen bor i samma stad, mina kompisar gillar knappt kaniner, också är de typ rädda för bajs så aa.. Inte nån granne heller för tror inte de skulle vilja "passa" kaninerna åt mig.
Vilket län bor du i?
Halland
Eller så tar du tillfället i akt och använder de närmaste fem månaderna till att vänja kaninerna vid bilresor i transportbur. Korta och ofta återkommande små bilturer så att de vänjer sig och kan transporteras utan att bli överdrivet stressade. Den dag du måste åka till veterinären med sjuk kanin, så är det en väldig fördel om djuret är vant vid att transporteras.
Kan du inte hitta någon kaninvakt som du har förtroende för, så får du helt enkelt ta med dig kaninerna när du ska bo borta. Allt går att lösa, oroa dig inte. Var i Halland bor du?
#8 Tack för svaret! Halmstad
Jag kan gärna passa dina niner! Bor också i Halmstad. Skicka PM om du vill diskutera det mer. :)