Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1113 ggr
beatrice89
1

Kan jag ta en kull?

Hej!

Jag sitter i valet om Att ta en kull på min hona men vet inte om det rent ut sagt inte är någon idé. Jag gör det inte för att få fram färger eller liknande utan för att helt enkelt föra vidare hennes underbara beteende och konkurera bort djuraffärerna.

Hon är en underbar liten tjej som är väldigt fin, mysig och älskar att kela.

Vad tycker ni?

Wellcraft
6

Jag säger personligen nej. Jag tycker marknaden för kaniner är mättad.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cindy S
1

Kolla på blocket. Säljs liknande kaniner lätt? Kan du få intresserade redan innan kullen tas på blocket eller köp sälj sidor på blocket? Har honan härstamningsbevis/är hennes släkt frisk och trevlig?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[neptunens]
7

Spontant, nej.  En kull kommer ändå inte konkurrera bort några djuraffärer och det finns alltid en risk att para en hona, är du beredd att ta den risken för någon annans skull?

pernillaoscarsson
3

Med syftet att konkurrera bort djuraffärer så kan du lika gärna låta bli. Finns så många som redan tar kullar för nöjes skull (säger inte att det är negativt på något vis). Vill du ta kull för egen vinnings skull, t.ex. behålla någon unge själv, se till att leta upp en annan hane, gärna med härstamningsbevis/stamtavla och samma goa temperament som mamman honan verkar ha. Lägg ut annonser redan nu om intressekoll så att du har ett ungefär på hur många som är intresserade. Blir det lågt antal så ta ingen kull. Får du många så ser jag inga hinder i att du tar en kull.

Se bara till att ha ett bra syfta till kullen. Ett bra syfte är i ditt fall att du själv kommer behålla någon unge för att du vill ha en unge ifrån din underbara hona. Dåliga syften är att ta kullar för andra vinnings skull. Man tror att man gör en bra gärning att försöka konkurrera ut en djuraffär som du säger, men i själva verket ser man bara till att sätta fler kaninungar till världen där deras ungar i sin tur kanske kommer hamna hos en djuraffär. Vilket också betyder att du måste välja köparna noggrant och inte ta första bästa.

Och framför allt, innan du väljer att ta kull, läs på MYCKET.

LIMOUSIN
0

Ja varför inte? :) Vill du ta en kull så gör det.

[Sockertoppens_kaniner]
1

Så länge du har kunskap och förstår ansvaret, ser jag inte varför du inte skulle kunna göra det. :)

Twila
2

uppfödare har inte heller några särskilda syften bara det att de har ett uppfödar nummer och det är deras hobby. Rätta mig gärna om jag har fel

Cindy S
0

#7 Ja, för många är deras hobby att generation efter generation skapa "bättre" och bättre kaniner, för rasens och sin egen skull.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Twix*
0

om du har:

Råd

Tid

Kunskap

och framför allt ett par intresserade + om du känner att du vill ta risken att honan kanske inte klara sig så ser jag inga problem

RebeccaG
6

Gas, det låter som en allmänt asdålig idé att ta kull, så skulle struntat i det om jag var du. #7 Ursäkta, men vart har du fått den idéen ifrån?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

exitingsvillemo
0

med tanke på din svåra ekonomiska situation, nej! vad gör du om ngt går snett och honan eller ungarna behöver veterinärvård? Eller om du inte får ungarna sålda och plötsligt står där, med en hög ungkaniner som blivit könsmogna?