Kaninungar på vintern?
Hej? Jag ska para min kanin izzie, hon är ca sex månader gammal och jag undrar om ungarna överlever om man parar henne på vinter eller om det är bättre att vänta till våren/sommaren? Tacksam för svar!
Tycker personligen att 6 mån ålder är lite väl tidigt att para en kanin, så vänta till sommaren du.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Bättre att vänta till våren, sex månader är ingen ålder alls så för den sakens skull så behöver du inte stressa.
Man kan para på vintern jag vet det finns dom som tagit kullar i 40-
Men jag skulle själv aldrig para en 6 månaders (medvetet, vi har haft en tjuvparning innan 6 månader men vi hade tur och både kaninmamman och ungarna överlevde men jag räknar det bara till tur).
Däremot vet jag inte om det skiljer sig mellan raser, jag har bara avlat på gotlandskaniner.
Men det kan vara bra att veta att det är svårt att sälja kaninungar på vintern, i alla fall härikring.
l'm back
Tack så mycket för hjälpen! Hur gammal borde hon vara när jag ska para henne?
#4 Beror på ras. Vad har du för syfte med kullen? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#5 hon är lejonhuvad/hermelin och Jag har tänkt att spara ungarna.
Putt :)
8 månader+(oftast närmare året dock) brukar jag para mina. Har Dvärgvädurar.
Vid 7-12 mån brukar det vara bäst. Tar själv inga kullar ute vinterhalvåret (men ibland någon inne ;) ) vår/sommar optimalare för hona/ungar att växa upp varmare /ljusare o finns mkt grönt o nyttigt ;)
Har man dvv som jag kan öronen oxå bli ett problem om det kallt.
Tänk på att det kan bli upp till 7-8 st ungar i kullen o att plan bur platser. Kan vara svårare sälja ungar vintertid med men du skulle spara alla ju :)