Bur bygge på gång!
I helgen får vi hem vår lilla dvv flicka "stjärna", så nu är burbygget för fullt igång! Tänkte lägga upp lite bilder på vägen, så kanske man kan få lite tips? om det är något jag bör tänka på :)
Buren kommer ha innermåtten 120x60x60 och det ska vara en innebur, underdelen kommer användas som förvaringsutrymme.
Har även en del frågor,
1. Har läst att saltsten är onödigt och kan skada njurarna, har därför inte införskaffat en sådan, stämmer detta?
2. Bör jag vaccinera min flicka mot kaninpest och kaningulsot om hon är en inne kanin, kommer ju vara ute i sele.
3. Hur är det med försäkring egentligen? Vet ni på ett ungefär vad det går på?
4. Eftersom jag har buren som innebur tänkte jag ha en plastbox med samma mått i den, problemet är ju att plastlådorna jag hittat är väldigt hala, har ni något förslag på underlag som man kan lägga i? Tänkte på en gummimatta med toa lätt och halm, men lite orolig för om gummi är så bra…
Okej så lite bilder…
Först, själva stommen ( endast denna är i tryckimpregnerat trä vilket kommer döljas av osb plattor samt lister och ej vara möjlig att gnaga på)
1. Det gjorde du rätt i.
2. Det sprids ju via flugor också (?), tror jag, så det skulle jag nog göra.
3. Det är väldigt olika på olika företag, dock borde man försäkra eftersom det kan bli riktigt dyrt annars, det var vi med om så vi försäkrade våra.
4. Matta är väl inte att rekommendera, våra åt upp den på några dagar… Något underlag bara gör ju att det inte blir så halkigt skulle jag tro.
1. Ja det stämmer bra. Dem kan få urinsten och problem med njurarna av saltsten.
2. Inga av mina kaniner är vaccinerade. Beror lite på vart man bor, hur ofta dem träffar andra kaniner osv.
3. Tror inte det går på så mycket per månad. 30-70 kr kanske? Mina är inte försäkrade, har buffert istället
4. Jag hade inte haft plastbox ifall kaninen gnager på den.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Saltsten är onödigt, ja.
Som bottenmaterial kan du använda en vanlig matta och ha en toalåda med spån i.
Buren ser superfin ut! 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#2 och #3 tack för så snabba svar! Då kör vi på vaccinering och försäkring för säkerhets skull :) Hmm ska fundera vidare på underlag, behöver inte ha plastbox men tänkte att eftersom innekaninburar i regel har dessa som botten så trodde jag inte det var någon fara. Något förslag? :)
Med dörrarna på… :)
Oj vad fin bur! Vet inte riktigt vad du ska tänka på ang buren men med kaninen! Ge aldrig gnagarblandning.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#8, nä det har jag hört :) Har införskaffat, pellets ( cuni complete) och halm såklart, grönsaker mm, läst några artiklar här angående rekommenderad kost :)
Men hur är det med att köpa "kaningodis" i djuraffär såsom tex torkade äpplen och jordgubbar som man kan ge någon gång ibland?
Undrar även lite om zuccini och äggplanta, går det bra att ge som grönsak? Har inte hittat någon info om dem? Vi äter rätt mycket vegetariskt så de är bland favoriterna här hemma.
#9 Sedan fri tillgång till bra hö med ska dem ha :)
Ja "kaningodis" kan du ge då och då. Men oftast bättte att torka själv hemma. Mina får vanlig morot och äpple som godis någon gång i veckan :)
Mina får knappt grönsaker alls, är inte direkt nödvändigt
#7 Ja, typ. Sånna med gummibotten så dom inte glider 
#10 Mina lever nästan bara på hö och grönsaker (dom får ytterst lite pellets), så grönsaker ska man inte välja bort!
Grönsaker innehåller ju en massa vitaminer och nyttigt, dessutom så älskar kaninerna det.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#11 Har inte sagt att man ska välja bort det helt eller hur? Bara att man måste inte ge varje dag.
Mina klarar sig bra att få det 1-3 dagar/vecka. Alltid haft gamla kaniner stortsätt.
Och sedan tål t.ex inte min ena kanin det såbra heller
#9.. oj menade ju att skriva hö vid tal om mat, men halm är också införskaffat, hört att många gillar att mysa ner sig i det :)
Har börjat torka, örter såsom persilja, basilika, timjan etc.. lite meckigare med bär och så.. blir lite 'skrumpna', men träning ger ju färdighet säger dom ;)
okej, personer skriver lite olika om det här med grönsaker, vissa säger att det är bäst med minst 3 olika grönsaker/dag medans vissa knappt ger några alls :/ kanske kan köra något mellanting?
#13 Ja det brukar många kaniner uppskatta hehe :)
3 grönsaker/dag är inte nödvändigt, det är det inte ens för marsvin som måste ha grönsaker varje dag (c-vitaminrika).
#11, låter som ett bra tips? mot halkiga golv :)
#3 Undrar ändå över om en plastlåda i hårdplast skulle vara farligt att ha, vad är skillnaden då med inne kaninburar som har plastbotten?
#15 Plastlåda så tänker jag på sådan med höga kanter, tror det är större risk att dem biter i det än det som gallerburars botten är gjorda av. PLus att dem kommer inte åt kanter i en gallerbur att bita i heller, eftersom gallret är på "insidan" eller vad man ska säga:)
Fin bur! Jag tycker du kan ge grönsaker några gånger i veckan :) kanske inga jätte mängder men en bit morot där och lite sallad här! Det finns inget rätt och fel angående det här men hör hur folk gör och skaffa en egen uppfattning om det! Jag tycker tre gånger i veckan låterbra osså den torkade frukten när han varit duktig! Lycka till med kaninen och tänk på att kaninen mår Bäst av att komma ut och röra på sig en stund varge dag! :)
Om du vill ha den lätt att flytta kan du sätta hjul på som man kan bromsa, fast inga plasthjul nu menar jag utan riktiga som kan tål buren+ kaninens vuxenvikt :)…. En ide som jag velat ha till min bur men går inte ;/ då det är vanlig plastbur
//Joanna
# Okej, ska se vad jag hittar på för något, ska kolla upp mattor :) #17 och #18 tack för tipsen :)
vad fint det blev :D
#20 Har du några bilder på henne i buren? skulle vara kul att se!
Oj, vad snyggt det blev! Som en vanlig möbel liksom :D
#21 Tack :)
#20, ska ta lite i veckan låter henne installera sig lite först.
#23 Tack :) Alltid kul att bygga själv, plus att man kan anpassa efter miljön, i mitt fall då mitt vardagsrum ;)
#24 Jaa det förstås… Såg en annan tråd på henne och hon var ju jätte gullig! Lycka till med henne!
/Klara
#25 Tack! Jo tog lite foton när hon hoppade rundor i soffan, men tänkte låta henne få upptäcka buren lite själv i början :)
#26 :)
#20 Ursnygg!
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#20 Vad snyggt! :)
#28 & 29 Tack! :) ganska nöjd själv faktiskt för att vara första gången man bygger från 'scratch' ;)
Jättesnyggt! Vill själv bygga en egen bur så det här är ju toppen för inspiration :) Där bor hon bra!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#31 Vad kul att höra! Lycka till med bygget :)
#32 Ja, ser ju verkligen jättemysigt ut! Hur löste du det med botten i buret, hade du någonting som underlag där sen?
Jag har plastlådor i många av mina burar och det är ingen kanin som har gnagt på dem. Har haft det så i många år!
Det blev en jättefin bur!
Jag är ombud för Agria. Kan fixa försäkring
.
Buren blev ursnygg! :D
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#35 Tack :)
#33 Jag valde faktisk att testa en plastlåda (hittade en med avrundade kanter) och har sedan en dörrmatta i för att det undvika halkrisk, ett lager spån o lite halm :)
Till sovdelen byggde jag en trälåda, och fyllde på med spån o halm, vilket jag även kommer göra till den stora delen om hon skulle få för sig att börja gnaga på plastlådan.
# 34 Vad skönt att höra! Och tack :))
bifogar en bild, tittar man noga kan man se att kanterna är avrundade vilket jag tror gör det svårare för henne att börja gnaga.
Oj vad fint, där kommer hon ha det bra! :) Det är ju så sjukt snyggt med träburar! Har inte tänkt på att man kan ha dom inomhus också :P
#37 Ser hel bra ut! 
#36 Okej, bra att veta! :) Det ser jättesnyggt ut och kommer säkert att fungera jättebra!
Jättesnygg bur!
Det där ser kanon ut, och du verkar vara en bra kaninägare. Vill du ha en kanin till så är det bara att höra av sig, haha 
#38 Tack :) Tycker också trä är fint, därför valde jag att betsa för att behålla lite trästruktur :)
#39 o 40 Tack :))
#41 Tack! Kul att höra :) Jag är lite nybörjare så uppskattar väldigt mycket alla tips? jag fått! Får nog vänta tills vi flyttar till ett större ställe med att skaffa en ninis till,+ att Stjärna får all min tid just nu ;)
ååå gud vad fin man ser inte att den är hemmagjord
Vad smart att göra buren som en slags möbel, mkt finare än plastburarna ^^
Jag skulle inte försäkra, det är som att kasta pengarna i sjön. Hellre spara undan själv i ett sparkonto eller något. För en skada på en kanin kostar oftast inte mkt (några tusen och då är ändå självrisken nästan 1000 kr) och i många fall blir det ändå avlivning. Värdelöst med försäkring på ett smådjur alltså.
Saltsten är inte bra förutom till dräktiga honor.
Lika så vaccinationer, det är onödigt om man bor norrut. Bor man i Skåne kan det vara en idé men då hon bor inomhus och inte träffar andra djur tror jag riskerna är minimala!
Har inte läst allt så vet inte om det är klart eller inte men du bör sätta dit en sitthylla eller bolåda som hon kan hoppa upp på :) (lag)
Gud vilken fin bur!! :)
Vart köpte du gallret till dörren? :)
Hur mycket blev kostnaden på detta bygget?:)