Förnärmad kanin
Hur kommer man på god fot med en väldigt förnärmad herre? Han är kastrerad och sjukt tjurig, han är inte aggressiv utan kör på en tyst protest. Försöker fjäska med solrosfrö, men det funkar inte, han äter dem ibland men då ska man sticka dem nästan framför näsan på honom. Han har inget som helst intresse av att "prata" med mig och jag har ingen direkt aning om vad jag gör som kan förnärma honom så enormt.
Försöker kela med honom - han surar, försöker ta honom ut ur buren - han skuttar tillbaka till buren och surar, ger honom solrosfrö - han tackar ja, men återgår till sitt surande, jag låter bli att störa honom - han surar.
När han var yngre var han inte alls så, utan han var social och glad och vill inte att han ska vara så inåtvänd. Detta har alltså pågått under en längre tid och funderar på ifall han surar för att jag har haft lite tid med honom innan, kan inte riktigt komma på något annat.
Någon som har några bra tips?? Skulle vara supertacksam för hjälp!
//:Nanna
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Är han oaktiverad? Han är ju uppfödd som utekanin men har bott inomhus i snart tre år.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
är han frisk i övrigt ??🙂 annars sitter jag och funderar på om han försöker berätta något till dig t ex att han har ont någon stans, tänker på tänderna så inte dom växt ut och då gör honom kinkig för att det gör ont??🙂 bara en tanke jag har. Min kanin jag hade var sådan när tänderna växte ut, det kanske också kan vara som så att han helt enkelt är gammal och med åren också blivit tjurig med åldern precis som gubbar faktiskt kan bli😉
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
#2 Nja, nu har jag inte kollat hans tänder faktiskt (kan inte kolla nu då han är kvar på mitt rum i skolan) men när jag ger honom solrosfrön känner man tänderna ibland och de känns inte ovanliga. Och ja, han är ju frisk i övrigt, kan i alla fall itne komma att tänka på något som skulle kunna vara fel med hans hälsa, men ska ta en extra koll på måndag. Men ja, tror tyvärr inte det är fallet… "/ för han verkar frisk.
Jo, kan ju vara, men han är inte så gammal ändå, bara 3 år liksom… "/
Jag har haft en hane som var ungefär sådär, höll sig gärna till sig själv och ville inte gosa så mycket, men var aldrig aggressiv eller hade några fysiska problem. Efter ett tag så satte jag ihop honom med en annan kanin som var mer framåt och social, och sen dess har han varit mycket gladare! Han följer gärna efter henne, så om hon kommer och gosar kommer han oftast också. Dessutom så rör han mer på sig och verkar helt enkelt piggare överlag.
Vet inte om det är något alternativ för dig, men din text påminde så mycket om min hane att jag tänkte att det kunde vara värt att nämna. :)
#4 Tack för tipset! Har faktiskt också tänk på detta och har redan tingat en liten lutinobrud som jag ska hämta den 6 december, så håller tummarna för att det ska göra susen! =) men känns bra att det har funkar för er, då blir det förhoppningsvis lika bra för oss, hoppas hoppas.
#5: Vad kul, hoppas att det fungerar! Det tog några veckor för mina att komma överens, men när man ser hur bra de trivs ihop nu så känner man att det verkligen var värt att hålla ut! Förhoppningsvis så går det lättare för dig dock, men ge inte upp om det verkar lite hopplöst i början :)
#6 Oj, några veckor… :-O men ja, ska verkligen hålla ut! :-) Skulle bli så glad om han kunde öppna sig lite. Kan ju inte vara kul för honom heller att bara sitta och sura hela tiden. "/