Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 778 ggr
Cindy S
0

Holländsk vs. dvv i cm.

Viktskillnaden förstår jag, men hur stora är de i omfång? Längd, höjd.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

natha-mjau
0

en dvv är mindre o mer kompakt medans en holländare är mer högrest och ståtlig.
Holländare är en riktigt bra ras, står du mellan en dvv eller holländsk kanin säger jag holländare alla dagar i veckan :)

Cindy S
0

Jo, jag försöker hitta en kelgris som jag kan bära runt på och ha i knät, men det kanske är bättre med dvv då.

Men sen hör man hur trevliga holländare är och det blir svårt att välja. Jag har ju redan en fransk vädur, så jag tänker att jag vill ha en annorlunda kanin, men guuud vad svårt det är att välja.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Frosstis
0

vill du ha personliga åsikter får du gärna pma

[Lily81]
0

Dvv är mindre och mer kompakta, som #1 skrev.

Har själv två holländare och två dvärgvädurar, och holländarna är lite större, men ingen jättestor skillnad.    Båda raserna är väldigt trevliga, men får jag välja av raserna så väljer jag direkt holländare.  Otroligt mysiga, keliga, vänliga och nyfikna!  Dessutom inte lika vanliga som dvv.

Cindy S
0

Är holländare mycket mer aktiva än dvv?

Jessica Jones (2015-)

natha-mjau
0

jag tycker holländare är mer aktiva och påhittiga, dvv är rätt tråkig ras.

[Lily81]
0

#5   Mycket mer aktiva skulle jag inte säga,, men i alla fall mina är mer "roliga" och nyfikna, de sitter aldrig och ruvar i ett hörn, utan de är pigga och aktiva.

Cindy S
0

Jag har en fransk vädur vars aktivitetsnivå är rätt så låg, så jag vill gärna ha en nyfiken liten plutt för skillnadens skull. Men, jag vill ju inte ha kanin som blir uttråkad av att jag inte aktiverar den flera timmar per dag. En "tråkig" kanin kanske passar tråkiga mig bättre.

Jessica Jones (2015-)

[Lily81]
0

#8  Hur bor kaninerna?    Jag aktiverar knappt mina kaniner alls, de aktiverar sig själva, de har rätt stora burar och hagar, och bor tillsammans i två grupper.  Släpper ut dem ett par gånger i veckan, och går ut med dem i sele ibland.   Har aldrig upplevt dem som uttråkade.

Cindy S
0

Min frasse bor på 3-4kvm och har en lekkartong med spån, hö och wellpapp. Jag aktiverar henne ca 1h per dag, men tyvärr är hon blyg och vill inte mysa(än). Men jag klappar och övar tricks med henne, och sprider ut pellets i lekkartongen, på burgolver och har i äggkartonger/toarullar. Sedan vilar hon mycket, förutom då hon springer runt som en tok och dunsar in i gallret. Jag vet inte om hon är uttråkad. Jag vill ha en kompis till henne och mig, en som redan är en kelgris(när jag fick hem Ta-Sia förväntade jag mig en tam dvärgvädur, haha, missförstånd), men eftersom jag bor i en etta och och ifall det visar sig att de inte kommer vilja bo i samma bur ska jag köpa en liten ras och hoppas på det bästa. Då kommer de få ca 2kvm var och resten av lägenheten, när jag skaffat fler mattor.

Jessica Jones (2015-)

[Lily81]
0

#10   Det är ju helt ok utrymme!  

Alla är ju inte kelgrisar, tyvärr.  Min ena dvv har aldrig låtit sig fångas in frivilligt, och trots många försök att få henne tillgiven, så föredrar hon att vara ifred. helt enkelt.  Hon har blivit lite bättre sen hon fick en kompis, men kelig är hon absolut inte, och hon sticker iväg när man försöker lyfta henne.   

Min andra dvv är motsatsen,  lätt att lyfta upp, och sitter gärna i famnen och gosar.  Holländarna är roliga på det sättet att om man öppnar burdörren. så skuttar de direkt upp i ens knä och vill bli klappade, och slickar en i ansiktet eller på händerna.  De är mer kontaktsökande.

Cindy S
0

Åh vad underbara holländare låter. Men det låter som om man är tvungen att välja mellan hund eller kattbeteende. Synd att man bor själv och inte har ork att underhålla en väldigt tillgiven kanin. Skulle det vara väldigt dåligt av mig att ha det som reservplan att sälja/lämna tillbaka holländaren om frassen min inte vill ha en burkompis och holländaren känner sig uttråkad? Borde jag välja ett säkrare kort, det vill säga dvv?

Jessica Jones (2015-)

Frosstis
0

Holländare behöver inte alls konstant aktivering, jag tycker dom sköter det själva

Mickis1994
1

Både Holländare och Dvärgvädur är två helt underbara raser som jag båda har haft. MEN jag måste säga att ingen ras slår en dvärgväduren. Aktiverar man dvärgväduren från början blir den aktivare (så upplever jag det). Om en dvärgvädur inte är kelig är det något fel på den, och jag menar det 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

MsSofieG
0

Du kan ju alltid prova på att hyra en holländare för att känna av om deras temperament, tillgivenhet och aktivering passar in med dig och din nuvarande kanin :) Beroende på vart ni bor finns det en tjej i gävleborg län som hyr ut kaniner och trivs man med just den kaninen så får man köpa den efter lånet.

Cindy S
1

Jag bor i Dalarna. Det är inte så långt till Solbackens, så det blir nog där jag tar en holländare, om jag tar en.

Jessica Jones (2015-)

MsSofieG
0

#16 Okej, lycka till oavsett vad du väljer för ras :)

[Lily81]
0

#12  Upplever inte alls att holländare kräver mer underhållning än andra raser.  

Har haft fem olika raser, och tycker inte att holländare sticker ut på det sättet att de är mer krävande på något sätt.

#14  Då är det något fel på min dvv, men det är ok, alla individer är trots allt olika.

Mickis1994
0

#14 Hahah menade inte helt bokstavligen men  jag har den uppfattning om att en dvärgvädur ska vara trevlig rätt igenom är den inte det har den t.ex. fått för lite social kontakt, dåliga gener eller av någon annan anledning. Men detta är MIN uppfattning av rasen och hur jag ser på den inte HUR det är.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Lily81]
3

#19  Hon har fått mycket social kontakt.  Dåliga gener kan det givetvis bero på, vem vet…

Min andra dvv är helt motsatsen, en riktig kelgris!    Och jag har behandlat dem precis lika, så det är nog individuellt.