Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 760 ggr
linnearodin
0

Köpa kaninunge :)

Hej! Jag funderar på att köpa en kaninunge, har läst på väldigt mycket och kan en del från förr. Men jag har en liten fråga.. Jag har hört att om man har utekanin kan man inte helt plötsligt bara ta in den och ha den som innekanin. Men om man köper en kaninunge som har bott utomhus, kan man ändå inte ha den som innekanin då med tanke på att den inte är så gammal eller hur är det? ;)

Fridaaaa
0

Du kan inte ta in den på vintern som innekanin, men du kan ta in den på våren/sommaren/en bit in på hösten och ha den som innekanin utan problem.
Ålder spelar ingen roll.

Ska man ta in när det är kallt, alltså vintern tänker jag, måste man vänja kaninen långsamt vid värmen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emmisen92]
1

Har man en utekanin så kan man inte ta in den under dom kalla månaderna då kaninerna får vinterpäls och riskerar att få värmeslag om det växlar för mycket i temperatur som det blir när man plötsligt tar in kaninen.  Men under våren, sommaren och tidig höst går det utmärkt att ta in en utekanin eller låta en innekanin gå ute lite då det inte skiljer så mycket i temperatur då.

[TeamGolden]
0

Ska du köpa kaninungen nu? Jag har alltid köpt utekaniner. b.la för de flesta kaniner föds utomhus då stora uppfödare ofta inte har plats för dem inne, och jag har fått lära mig att sätta in en kaninunge kan man göra, men beroende på när du köper den (t ex nu är det ganska kallt ute) måste kaninen vänjas in med värmen, rådfråga din uppfödare där du vill köpa kanin ifrån, de har ofta bra svar om det är en bra uppfödare :-)

Har mina egna ute året om men har känner flera som tagit in på vintern men somsagt kom ihåg att vänja in kaninen och inte bara sätta in den i ett varmt rum direkt, men sen ska man veta också att kaniner är rätt tåliga. de flesta kaniner åker ju hem i någon form av fordon (bil, buss, tåg) och det har aldrig varit några problem för mig och mina kaniner trots att de är ute kaniner, men rådfråga din uppfödare som kan bäst om sin ras och sina kaniner! :-)

Lycka till med din nya familjemedlem =)

linnearodin
0

Okej tack så mycket för svaren, hade tänkt att köpa en ganska snart men får väll vänta till våren kanske då om det är en utekanin. :)

Frosstis
0

De innekaniner jag köpt har vart utekaniner och hämtats i november, inga problem