Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2232 ggr
LIMOUSIN
1

Matsmältningssystemet-smal kanin

Jag fick hem för 2 veckor sedan en kanin hane på 2år. Opsis har tidigare fått hö och gnagarblandning då han inte velat äta vanlig pellets. Hos sin förra ägare blev han väldigt smal så de åkte in med honom och han fick en vitaminspruta.

när han kom till mig var han fortfarande smal men inte jättesmal. I början fick han lite pellets men blev dålig imagen så han fick bara färskt hö och vatten. Sedan när magen var återställd började han få lite pellets igen, det var förra veckan. När han fick pellets igen så blev han otroligt hängig och blev smal som TUSAN man känner varenda ben på honom. Så lyfte jag upp honom och la han i mitt knä och kände på hans mage så hade han stora bollar i magen!? som golfbollar typ. Kändes som att tarmen hade svullnat upp?

Blev såklart livrädd och trodde han skulle dö. Vi åkte akut till veterinären och köpte critical care och Alafa hö. När jag började ge honom Critical care blev han helt galen han åt nästan upp hela sprutan 😮 Och även höet åt han av och av sitt vanliga hö. Kulorna försvann efter några timmar. Idag 4 dagar efteråt så har han bara fått sina olika hö och vatten men är fortfarande fruktansvärt smal. 

Så jag undrar hur ska jag få upp Opsis i vikt igen? för jag vågar ju inte ge han något annat än hö in princip Har ni några tips? på saker som är bra för magen så inte samma sak händer igen?

VildaVittra
0

Prova havre, gärna som groddat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LIMOUSIN
0

Du tror att det kommer funka? Så rädd att hans tarm eller vad det nu var sväller upp igen..

Det funkar inte med vanlig skalad/oskalad havre från djurbutik?

VildaVittra
0

Havre är ju ett gräs och i groddad form är det ju precis som att äta just gräs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marsvinsmamman
0

Man kan ge vanlig hel havre till kaniner om man vill.

Om jag hade varit du, så hade jag fortsatt att ge critical care varje dag, gör en gröt och servera på fat om han äter det. Sedan hade jag nog provat cuni adult complete som är en helt spannmålsfri pelletssort med högt fiberinnehåll. Vilken sorts pellets gav du när han blev dålig?

I övrigt ge hö, kvistar och beroende på hur långt hösten har kommit hos dig kanske du kan hitta grönt ute fortfarande.  Men jag tror också att det hade varit en god idé att låta en kaninkunnig veterinär gå igenom honom och kolla så att allt är som det ska. Det låter ju onekligen som något är fel med hans hälsa. Lycka till och skriv gärna hur det går.

[AnimeV4]
0

Följer!

LIMOUSIN
0

Tror han åt den maten hos sin förra ägare som han inte åt han gillar det inte. han gillar ingen pellets förutom gnagarblandning.. kan ju prova med den du skrev och hoppas på det bästa…  Hm det var owbow pellets och ren pellets från granngråden. 

Har funderat på att köpa havre och strö pro-fibre på det? tills han gått upp till normalvikt? Även köpa olika hösorter från owbow. Men kan de gå upp i vikt på hö?

Han kan inte äta kvistar då han får diarre när jag ger honom det, och han äter kanske några blad sen äter han inte mer på pinnen. 

Han är väldigt kräsen men maten! Väger säker runt 1kg nu men ska nog väga 2-3kg..

LIMOUSIN
0

Det var selective som förra ägaren försökt ge som han inte funkade på! så kanske ska prova cuni complete då 😃

josto_03
0

Prova att ge honom dubbelt så mycket mat som han får nu.

Är du säker på att han inte har mask?

LIMOUSIN
0

Han får bara hö och vatten nu. 

Nej inte 100% men ingen mask i hans bajs eller rumpa. Så antar att han inte har det?

LIMOUSIN
0

Men tror ni att Cuni complete är bättre än owbows pellets för vuxna kaniner?

Tänkte beställa hem Owbows oat hay och någon av pellets sortera och börja lugnt med att ge honom det och se om hans mage klarar det så han kan börja gå upp i vikt då han är nästan äcklig att hålla i då han är så smal :/

josto_03
0

Tror det är bra om du försiktigt i små mängder börjar bygga upp hans mage med lite foder.

Frosstis
0

Kan han äta grönsaker o frukt?

Idakarrlsson
0

Men eftersom han inte kan äta genar och sånt kanske det borde kollas upp? Jag skulle åka till vet och kolla så han är som han ska! All lycka på din sida så får vi hoppas att det går bra!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

LIMOUSIN
0

Han har varit hos veterinären för det.. de gav honom en vitaminspruta. inget mer., så känns lönlöst. 

Idag är det 1 vecka sedan jag fick mata han med critical care och kulorna i mgen försvann. Nu idag så har han de igen.. sitter och matar honom med vällingen igen just nu. Han blir helt galen när han känner lukten av det! Det kanske är så att han inte kan bilda egna sånna enzymer imagen? han har bara fått hö och lite alafa hö iveckan.

Marsvinsmamman
0

Finns det ingen kaninkunnig veterinär du kan gå till? Han behöver ju en ordentlig undersökning av någon som kan kaniner. Kolla tänderna i hela munnen, röntga/ultraljuda magen, ev ta blodprov för att utesluta infektion, ev avföringsprov etc. 

Om kulorna i magen beror på gasfyllda tarmar /trumsjuka så är det allvarligt. Äter kaninen tillräckligt med hö? Eller går magen tom? Om tarmmotoriken stannar av så bildas lätt gaser i tarmarna, och det är allvarligt och plågsamt.

Hur är allmäntillståndet nu? Pigg och vanlig eller hängig och påverkad? Ge mera critical care om han vill ha det.  Vad är det för alfalfa-hö du ger? (Alfalfa är samma sak som lucern, och det är en baljväxt med högt protein- och kalciumvärde.)

Har du en köksvåg så är det bra om du börjar väga honom dagligen för att hålla koll på åt vilket håll vikten går. Hoppas verkligen det löser sig för din lille vän.

Idakarrlsson
0

#14 Oj, missuppfattade. Trodde du bara varit där en gång då det var akut med "kulorna" i magen. Men tycker fortfarande som #15 att du borde kolla upp vet som är kunning om kanin.

LIMOUSIN
0

Nej inte vad jag vet.. även ringt akut till veterinären men de hade ingen aning. Och även då förra ägaren tog han till veterinären utan att de visste. (bara haft kaninen i 3v ca.) 

Kulorna försvinner när han får  critical care. Han äter hö men inte jättemycket om man gämnför med min andra kanin. Owbows alfala hay har han fått men eftersom de kan få urinsten av för mycket sånt så vågar jag inte ge det så mycket heller.. 

Allmäntillståndet har varit tidigare idag stabilt och vanligt han hoppade lös i vardagsrummet det var nu när jag tog upp han och skulle mysa som jag kände det.

Hans avföring ser helt normal ut, han kissar normalt och är hungrig. Han blir hängig och vinglig när han får dessa kulor i magen då det antagligen gör ont. Då ger jag han hövällingen och efter en timme är de borta nästan helt och han är mycket piggare. Han äter själv och har god aptit. Tänkte ringa djuraffärerna imorgon och kolla om de har cuni complete pellets som jag kan prova och ge. Det är det jag kan komma på att göra nu. Efter som han är så smal. Ska se om jag har någon våg så jag kan väga honom! 

Tack för alla lycka till hälsningar! Även fast jag bara haft han i några veckor så betyder han jättemycket för mig!

Marsvinsmamman
0

#17 Tack för så detaljerat svar! Så bra att avföring och aptit är okej. Jag tror som du, att kulorna i magen smärtar, och att han därför blir hängig. Personligen tror jag det kan vara gas. Kanske har han fått minskad tarmmotorik pga tidigare dåliga kostvanor, och a och o borde nu vara att fodra med så mycket långa fibrer som möjligt samt välja foder med lägre stärkelsehalt dvs gärna spannmålsfritt. 

Ett tips? är att ge Critical care som gröt på ett fat, dvs mer pulver och mindre vatten, så får du i honom mera utan att behöva spruta in i munnen.

Här nedan länkar jag till en artikel som tar upp en hel del om mage och tarm hos kanin. En del av faktan däri kan vara intressant i ert fall. Men kanske har du redan läst den.

http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/mag-och-tarmrubbningar-kanin

En sån tur att kaninen iallafall fått komma till dig. Du verkar påläst och engagerad och jag är säker på att du gör allt vad du kan för att få rätsida på lillens problem.

LIMOUSIN
0

UPPDATERING

Vägde han nu idag han väger ca. 800g…. 😮 kulorna i magen försvann efter han fick critical care igår. Just nu ringer jag runt till de närmaste djuraffärerna för att fråga om de har Cuni complete inne så jag kan åka och köpa det men ingen som svarar för tillfället. Han hade inte ätit upp all välling under natten. Han har dock bajsat som en tok!

#18 Ingen fara 🙂Ja det måste vara något sådant.. Tack så mycket för stödet betyder mycket! Det märks verkligen hur mycket han uppskattar hjälpen han får. Han var vanvårdan när jag fick hem honom och hade tovor på hela kroppen (han är långhårig typ angora/teddy) och klorna var inte klippte på flera månader då de var flera cm långa.. Och han bar låg där och slickade på mig när jag hjälpte honom så han betyder mycket och vill bara hjälpa stackarn till att må bra igen! 😕

LIMOUSIN
0

OPSIS 26JUN 1013-6NOV 2014🌺❤️

Det jag var rädd för hände tidgare idag. Skulle mata Opsis med ännu mera Critical care, men han ville inte ha vilket han velat innan.Han låg bara ner och kunde inte resa sig upp. Tog upp honom och hade honom i knät och försökte mata honom men det gick inte. 

satt med honom i min famn ända in i slutet, han fick kramper och dog. Fruktansvärt jobbigt att se honom lida och inte kunna göra något hade 1h in till veterinär som kunde avliva honom så hann inte in dit. fruktansvärt jobbigt då han hann bli en fin vän till mig och min sambo och vi älskade honom högt. Efter allt han genomlidit så var han så otroligt snäll "lydigare" våran hund haha. Han kom när man ropade och hoppade upp i vårat knä pussades när jag satt flera timmar och försökte ta bort alla tovor han hade när han kom hit. 

En stor förlust, och för evigt saknad världens finaste Opsis 😢❤️🌈

VildaVittra
0

Jag beklagar.

Idakarrlsson
0

Beklagar! Kram

Marsvinsmamman
0

Åh nej. Jag beklagar verkligen. Kram i sorgen.

jbson
0

Beklagar förlusten av din nyfunne vän! I sorgen får du tänka att du gjorde det bästa av hans sista veckor i livet! Nu skuttar han evigt på de grönaste ängarna.

LIMOUSIN
0

tack så mycket 😭❤️