Flockdjur eller kolonidjur?
Hur är det egentligen? Vissa säger att de är kolonidjur och därför kan leva ensamma, medans andra säger att de är flockdjur och måste ha minst en kaninkompis.
Kaniner är en slags flockdjur.
Finns ingen lag som säger att kaniner måste ha en kompis men många mår bättre av en kompis men två okastrerade hanar kan man t.ex inte ha (jättestor risk att de kastrerar varandra och slåss). Står bara "bör" i lagen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man kan ha en ensam kanin, men vissa har 2 kaniner eller fler, det är väl som katter och hundar, då behöver man ju inte ha 2 eller fler, har för mig att det är så iallafall!
I'm out 
Jag har läst att det inte finns något som heter kolonidjur, men kaniner är som #1 skriver att det är ett slags flockdjur.
Jag själv tycker att kaniner blir mer framåt och aktiva när dom har en kompis, särskilt med kaniner som är rätt blyga av sig. Då kan en kompis underlätta.
Frida
De är ingen lag på att man måste ha flera kaniner men tycker att man borde ha det då kaniner får ut mycket från varandra. Jag har en kastrerad hane och en hona som bor tillsammans och jag märker skillnad på beteende. De älskar att ligga och mysa och pussa varandra så tror dom mår mycket bättre nu. Fast jag har två ihopsatta 120 burar så dom har utrymme att även va åtskilda (dock väljer dom oftast att ligga tätt ihop)
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
#4 Hur hade du tänkt att man skulle göra med okastrerade hanar t.ex? Det fungerar ju inte.
#5 hon skrev ju bara att hon tyckte att man borde ha kaniner tillsammans. Jag hoppas/tror att hon vet att det är ett undantag med okastrerade hanar.
Frida
#6 Jag tolkade det som att hon menade att det skulle bli lag på att ha kaniner tillsammans, därför skrev jag som jag skrev 😉
#7 oj nu såg jag😉
Frida
6# Nej, menade bara att jag tror att kaniner mår bra av sällskap men inte okastrerade hanar såklart :)
Bunnysta@instagram
6# Nej, menade bara att jag tror att kaniner mår bra av sällskap men inte okastrerade hanar såklart :)
Bunnysta@instagram
Förstår inte riktigt det där att folk påstår att de är kolonidjur och därför kan leva ensamma. Vad då? Lever man helt ensam i en koloni?? Lite knasig resonemang.
De räknas till flockdjuren men är starkt revirhävdande, dessutom har utstötta vilda kaniner möjlighet att komma undan och starta nya mindre kolonier i utkanten av den stora kolonin, den möjligheten tar vi bort från våra tamkaniner om vi låter två eller fler individer som inte passar ihop gå tillsammans, med resultatet att alla individer i flocken inte mår bra. En nöjd harmonisk flock i en jättebur/stort hägn är dock underbart att se, de flesta kaniner mår bäst med (rätt) sällskap!
Ljustadalens kaningård
Min hane är helt klart en gladare kanin sen han fick sin fru! De är mer eller mindre oskiljaktiga, och jag slipper ha dåligt samvete över att lämna dem ensamma!
#11 det är tyvärr inte många som förstått den saken…😕 Det finns ingen lag om att ha flera kaniner, men det rekommenderas tyvärr ser man väldigt många ensamma ninisar. Rätt sällskap med mycket plats^^
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Det är rekommenderat att ha minst två, dock går det inte är hemma.
#14Varför skulle det inte gå?
#15 Visst skulle det funka för kaninen men min mamma skulle aldrig låta mig ha fler.
Nu finns det ju inget som heter kolonidjur vad jag vet och kaniner är absolut inte som katter utan är flockdjur med ett stort behov av sällskap av andra artfränder. Personligen anser jag det både fel och grymt att ha dem ensamma.
dubbelpost
#17 Jag har hört att det visst finns en sak som heter kolonidjur.
#19 det finns inget som heter det. Kaniner är en slags flockdjur.
Frida
#17 Fast alla kaniner kan omöjligt ha en partner i samma bur ialla fall.
#20 Okej, läste lite om det nu och såg att det tydligen är något som uppfödare hittat på.
#21 De flesta kaniner sitter ju i burar som är på tok för små och då går det naturligtvis inte att ha ännu en där. Dels blir det trångt och dels är ju risken att de bråkar mycket större. Men alla kaniner bör ha sällskap av en artfrände även om de inte kan vara i samma bur.
#23 Ja det håller jag med om att många gör tyvärr även fast det blivit bättre och bättre. Jag tänkte främst på, som jag skrivit, okastrerade hanar tex.
Ja alla mina går två och två, och håller med, kaniner bör ha en artfrände granne i alla fall.
#23 Har man okastrerade hanar som ska användas i Avel finns ju alternativet att låta dem ha honor som grannar bara man är väldigt noga med att se till att de inte kan komma åt att para sig genom gallret :)
#24 inte bara dig jag menar utan alla;) jag måste tyvärr säga att det är en rejäl skillnad från att vara granne och ha en partner. När en kanin är tillsammans med en annan skuttar de runt tillsammans, ligger jämte varann, värmer varann, leker med varann, slickar varandra, gosar med varandra, vilar huvudet på varandra.
Det kann till och med bli negativt att kaniner är grannar istället för att ha en partner, om kanske hona och hane är jämte varann kan hanen bli väldigt stressad också om den inte visar det. Och om kaninerna inte tycker om varann kan de bli sura och frustrerade utav att se den andra utan att kunna göra något utan att kunna sortera rangordningen. De får stå ut med lukt och ögonkontakt också om de så gärna vill till varann. Det kan funka bra och vara bra för vissa kaniner också, men absolut inte för alla. Det är absolut bäst att de har en partner på samma ställe. många säger att ens kanin inte gillar andra bara för att man har alldeles för lite plats och inte vet hur det går till när kaniner bråkar om rangordningen och tycker redan att det är läskigt när kaninerna jagar varann rycker ut päls osv. I kombination med att burarna är så förjävligt små är det klart att många kaniner inte står ut med varandra.
Som sagt, Rätt sällskap och mycket plats och jag tillägger rätt mat för att en kanin ska ha ett liv som är värt en kanin. visst kan andra kaniner också vara väldigt lyckliga, men dessa har för det mesta inte sätt något bättre än burar.
Det som kaninen inte vet gör kaninen ej het. med det menar jag kaniner som inte sätt något bättre vet inte att det finns något bättre och är lyckliga ändå. också pm det skulle gå att göra det mycket bättre för kaninen.
Kaniner i små gallerburar som har haft smärta hela sitt liv vet heller inte att det finns något bättre.
Detta skulle inte låta elakt på något vis. bara en perspektivförklaring ^^
(troligen stavfel orkar inte kolla igenom texten)
Ang. kolonidjur: det enda som skulle betecknas som kolonidjur är nog de små liven som koraller består utav. Men som sagt är kolonidjur ingen rätt beteckning för kaniner. Som andra sagt innnan mig är de en sorts flockdjur.
mvh, HamsterHamster
#26 Jag vet att det är skillnad att ha det, inte sagt någon motsats heller. Jag har själv kaninerna i par, så vet hur det är att ha kaniner i par och icke i par 😉 Samt hur de kan bete sig osv.
Allt det där vet jag redan 😉
#27 okej, då vet jag ^^ skulle taggat dig i det första men allt angår ju naturligtvis alla.
mvh, HamsterHamster
Jag anser att om en kanin/kaniner kan och trivs att bo ihop med en eller flera andra individer så är det bra om den får den möjligheten, men alla kaniner trivs inte att bo med andra kaniner och då är det bästa om den får bo själv. Men ska man ha flera ihop så måste man ju ändå se till så att buren/hägnet är nog stort för varje kanins behov, så de kan ha ett eget "revir" att gå undan till om de vill vara ifred. Det gäller även utfodringen av djuren, så det är bra att se till att djuren har möjlighet att äta på flera olika stället för att Minska risken för bråk och dylikt.
Men sällskap av en annan kanin behöver heller inte vara att kaninerna bor i samma bur utan de kan må lika bra av att ha sällskap genom gallret.
Kaniner lever i kolonier i det vilda, de lever tillsammans men har egna revir.
Rättar till det jag skev tidigare, kaniner är ett slags flockdjur, fick veta av våran lärare att de lever i kolonier men om man läser om det på internet så står det mycket olika fakta.
Får lite dåligt samvete, jag har en ensam kanin här hemma som bor ute. Men jag är med honom mycket, speciellt nu på höstlovet. Han skulle nog kunna på ihop med en hona, men då måste jag kastrera honom först( inte jag själv utan vet såklart). Jag ligger i samma läge som Mollypierce. Mina föräldrar skulle typ aldrig tillåta det:(
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Samma här, har försökt snacka med mina föräldrar men de säger starkt nej till en till kanin… Min kille mår inte dåligt eller så, tvärt om så är han väldigt social och gosig och busig^^ men precis som ni skriver så har ja läst mkt om att det är bättre att ha två eller fler ihop
Jag tycker att det är väldigt intressant att folk är så himla noga med att poängtera att man inte ALLTID kan ha kaniner tillsammans bara för att okastrerade hanar minsann inte kan bo i samma bur. På ett hästforum skulle det vara helt självklart att hästar ska ha sällskap av andra hästar, även om alla vet att hingstar inte alltid funkar med andra hästar och särskilt inte med andra hingstar. Men ingen drar upp det som ett argument för att hästar inte ska gå tillsammans, trots att de också kan slåss och försvara sig mot främmande hästar.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#35 jag tror folk tycker att det är viktigt att poängtera att okastrerade hanar inte ska gå ihop. för att för vissa är det inte en självklarhet, många vet inte vad två okastrerade hanar kan göra med varandra. även kastrerade hanar brukar vara svårt, till skillnad från hästar där två valacker oftast fungerar ihop.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#35 Man kan inte jämföra häst med kanin.
Håller med #36
#37 Det går alldeles utmärkt att jämföra häst med kanin på flera punkter.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#38 Då delar vi inte samma åsikter kring det.
#36 Jo det kan jag förstå, jag tycker bara att det är lite lustigt att man har så olika inställning till det.
#37 Jag jämför inte arterna med varandra, bara hur människorna pratar om dem ;)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#40 Fast blir ju på sätt och vis att du jämför eftersom du tog upp häst när det handlar om kanin?
#40 skrev: Jag jämför inte arterna med varandra, bara hur människorna pratar om dem ;)
Melao: Jag, som också är hästmänniska, har också noterat denna skillnad i hur många resonerar.