Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 816 ggr
sara8282
0

Kontrakt, verkningslöst?

Om skriver ett kontrakt när man säljer en kanin.

Ett kontrakt som säger att den nya ägaren måste göra vissa saker, som tex försäkra och vaccinera kaninen regelbundet,  får inte sälja den eller ge bort den, måste ge den en viss slags foder, får inte ta kull på den  osv. 

Uppfyller ett sånt kontrakt någon funktion egentligen?   Jag menar, den nya ägaren kan ju faktiskt egentligen göra vad som helst när kaninen kommit i dess ägo, det kan vara mkt svårt att kolla upp och följa den nya ägaren?

Evelina!
1

Sålt är sålt och visst kan man komma överens om en hel massa grejer, men vill sedan inte köparen följa de sakerna så kan inte säljaren säga ett ord om det. Ett kontrakt har ingen rättslig verkan i det fallet.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

vallhund
0

Sålt är sålt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anne.K
0

Sådana kontrakt har ingen effekt rent juridiskt, tyvärr. Är djuret sålt så får ägaren göra vad den vill och behagar och den som sålde djuret har inget att säga till om. Däremot kan man alltid framföra sina önskemål till köparen, sedan får man hoppas att köparen fullföljer och man får förtroende för varandra. Mer än så kan man tyvärr inte göra.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

JonnaCecilia
0

En sak man kan tänka på är att skriva in påföljd i kontraktet, dvs vad är konsekvensen av om nya ägaren bryter kontraktet? Kan tex vara att ägarskapet då går tillbaks till uppfödaren och att bevis på tex vaccination och försäkring ska skickas till uppfödaren. Annars är det som du säger svårt att kontrollera. Och det man kan göra om man får reda på att ägaren bryter kontraktet (man ser kanin eller ungar till salu på blocket) är att anmäla för kontraktsbrott, men tror kanske inte det skulle leda nån vart i fall där kontraktet har så lite pengavärde så att säga… tyvärr.

JonnaCecilia
0

"Sålt är sålt" nja, vi har ju faktiskt lagar som reglerar när vi säljer saker och ting. Köplagen om man handlar mellan privatpersoner, och konsumentköplagen om en privatperson handlar från företag, dessutom har vi avtalsfrihet och en lag som reglerar detta.

sara8282
0

Nu tror jag inte att en säljare skulle gå så långt, men skulle det inte vara möjligt att stämma den nya ägaren för kontraktsbrott?   

Anledningen att jag tog upp det till diskussion, är helt enkelt att jag sett annonser där säljaren kräver just detta…

Har alltså ingen personlig koppling till detta, skulle varken sälja eller köpa djur med krav på saker man som djurägare är kapabel att själv besluta om…

Candela
1

Man får väl göra vad man vill med sin egen ägodel? Om man absolut vill att djuret ska vaccineras så gör man väl det innan det säljs..?

sara8282
0

#7   Fast vaccinationen behöver förnyas. 

Har inget emot att man försöker vara seriös som säljare.  Inte heller att man kräver ett högt pris,  mer än det dubbla mot vad en duktig uppfödare tar för en kanin med stamtavla och öronmärkning.    Man väljer ju själv vad man vill köpa. 

Tycker det är svårt att sätta pris på levande varelser, och just när det gäller kaniner är det extra svårt.    Jag har köpt renrasiga kaniner med stamtavla för mindre än vad djurbutiken tar.  Jag har sett åtskilliga annonser där kaninen är gratis.  Men buren kostar!

Anne.K
1

Tyvärr är det ju så att djur räknas till samma kategori som typ saker, möbler etc. Därför är sålt just sålt. Djur räknas som ägodelar. En såld ägodel kan man inte kräva tillbaka så vitt jag vet, om jag har fel får någon såklart rätta mig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tilde]
2

Personligen tycker jag inte man ska sälja djur om man inte kan "släppa" dem och framför allt inte till en person man inte litar på tar väl hand om djuret.

Cindy S
0

Hör av dig till polis och kronofogd. Jag tror kronofogden kan gå och hämta kaninen om man bevisar att kontraktet har brutits och du därmed äger den, men jag är väldigt osäker.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

sara8282
0

Detta är alltså en hypotetisk fråga.    

Skulle själv varken sälja eller köpa en kanin med kontrakt på dessa krav.

Cindy S
0

Det är kanske som med fodervärd. Då skriver man ju ett slags säljkontrakt med krav.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Milicious]
0

I mina ögon är de kraven är orimliga. Helt ok däremot (anser jag) att uppfödaren får förhandsinfo om man inte kan eller vill behålla kaninen. Då kan hen välja att köpa/ta tillbaka kaninen. Jag har sett sådana konstiga annonser. Med massa krav.

PrinzeZz
1

Jag är en uppfödare som säljer med ett så kallat köpeavtal.

Nu vill jag inte påstå att punkterna i mitt köpeavtal är några överdrivna grejer som den nya ägaren hela tiden måste tänka på om dem inte vill att jag ska komma och hämta kaninen. Köpt är köpt, oavsett vad någon annan tycker.

Däremot, följs inte mina punkter så kan jag som uppfödare och säljare neka dessa köpare om de kommer tillbaka och vill köpa en till kanin när de tidigare inte "skött" sig.

Dem är inte på några sätt juridiskt bindande, men dem hjälper mig som uppfödare att veta vilka jag vågar sälja mina djur till.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

JonnaCecilia
0

#9 Du har fel 😉 En ägodel är ju din utefter vissa förutsättningar,  att du betalar den till fullo tex, finns andra förutsättningar behöverde också uppfyllas. I praktiken är det ju som sagt svårt att kontrollera men jo, man kan ha ägarrättsförbehåll i ett köpekontrakt osv. Gäller alla ägodelar som du säger, så även hus, möbler etc (men jag tror ingen ställer krav ang möbler "du ska polera bordet en gång i månaden" ? 😜)

Som sagt, för detaljer, kolla Avtalslagen och Köplagen 😊

[thildaaaa]
2

Förstår tanken bakom att vilja ha ett sånt kontrakt, men jag själv skulle aldrig köpa en kanin och skriva på ett sånt kontrakt. gäller alla djur, inte bara kaniner. det är upp till uppfödaren att se till att försöka hitta seriösa köpare och sedan hålla tummarna att det är så och att kaninen får ett bra liv. tyvärr finns det ägare som säljer kaninen efter några veckor… stackars djur… 

men som någon skrev så ska man nog ej sälja kaninerna. man kan ju kräva att ägaren ska ha läst på och planerat och kan redogöra för hur kaninens liv skulle se ut hemma hos dem. men när du väl fått pengarna och lämnat över kaninen så är det nog inte så mycket mer du kan göra. du kan kanske göra ett häfte med viktig info om kostnader (och varför du tycker tex vacc och försäkring är viktigt) skötsel osv

jag har tex inte min kanin försäkrad men om nått händer så har jag pengar och i värsta fall får mina föräldrar hjälpa till med pengar, inget konstigt, men jag skulle aldrig skriva på ett kontrakt som betyder att jag måste försäkra

jbson
0

Jag tänker som så, att vill man inte att kaninen ska gå att avla på så kanske man själv får stå för kastreringen. Dyrt men då vet man helt säkert att det inte blir några ungar.

Candela
0

#15 Hur kontrollerar du att köparen håller vad den har lovat? Du åker väl inte och hälsar på regelbundet, eller..? (såvida det inte är en vän som köpt kaninen)

vallhund
0

#18 + om man är så ung att man inte ens har börjat gymnasiet så är ev husdjur helt o hållet föräldrarnas ansvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Svado
2

Så kallade köpekontrakt som folk sitter hemma o skriver själv på datorn o sen har köparen att skriva under är totalt och HELT meningslösa i juridiska sammanhang. Inte bara för att köpesumman är för låg, utan för att du måste följa vissa regler när du skriver kontrakt.

Du kan inte skriva ett kontrakt på en bil heller o sälja för 50000:- o sen komma o vifta med ett hemmagjort kontrakt i ansiktet på någon om det inte följer en viss typ av mall, då kommer du ingen vart.

Men oavsett, nej, dessa typer av kontrakt du upprättar med en köpare är totalt ogiltiga och meningslösa om du nån gång får för dig att "dra personen inför rätta".

Detta säger jag med klar vetskap då jag själv ställt precis denna fråga till en riktig jurist och fått precis detta svar, så det är inte jag som sitter o hittar på, utan det är fakta.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

PrinzeZz
0

#19 Nejdå, inte åker jag runt och kontrollerar att avtalet följs, jag är alltid noga med att köparen/köparens föräldrar läser igenom köpeavtalet och godkänner INNAN köp, då anser jag att det är upp till dem att se till att dem följs. Jag kommer aldrig jaga någon för att de brutit mot en punkt i mitt köpeavtal.

Jag ser det inte som ett kontrakt, jag ser det som ett förtroende mellan köpare och säljare.

Det är valfritt att köpa kanin av mig, är köpeavtalet något som någon har något emot finns det många andra uppfödare som inte har dem och då får man vända sig dit.

Candela
0

#22 Du skrev att du i alla fall kunde hindra personen från att köpa fler djur från dig, om de inte följer avtalet. Och det var därför jag undrade hur du vet om de följer det eller ej.

PrinzeZz
0

#23 Nu är ju jag kaninhoppare, och de allra flesta kullar som tas, djur som flyttar etc syns ganska väl. Som sagt skulle jag aldrig jaga någon, men ser jag att någon medvetet och utan några bättre anledningar "brutit" (i brist på bättre ord) mot flertalet av mina punkter kan jag som sagt hindra människan från att köpa fler djur direkt från mig.