Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 449 ggr
hannatove
0

Skaffa kanin & Sjukdomar

Jag har sedan ett tag velat skaffa kanin. Själv så har jag hamster men skulle vilja ha ett lite större djur. Jag har läst på en del om dom, och en kompis till mig har 2 stycken som vi brukar pyssla om. Men är det nån som har lust och berätta lite om sjukdomarna för mig, tycker det liksom är viktigt att veta!Man kan ju självklart söka men det brukar inte alltid va rätt?  Sen har jag en till fråga, vissa säger att man inte ska ha saltsten eller mineralsten, men vissa säger att man ska ha det för att det är bra för tänderna, Vad är rätt egentligen? Kan man ha det typ nån gång på året för tändernas skull eller?

Tack på förhand!😃

tlover
1

Saltsten ges inte för tänderna utan för att kaninen ska få i sig salt. Alla djur (i alla fall däggdjur) behöver salt i nån mån så även kaniner behöver salt. Men ger du pellets så behöver du oftast inte ge saltsten eftersom pellets innehåller salt. Det finns några få undantag tex vissa honor behöver saltsten då dom är dräktiga eller ammar men inte alla. Ger man saltsten och pellets så kan kaninen få för mycket salt och det är inte heller bra (det är lite samma som för människor, vi behöver salt också men ska inte äta för mycket salt för då kan man få div sjukdomar).

l'm back

jela96
1

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

tlover
0

Ang sjukdomar så lärde vi oss först från häftet vi fick då vi skaffade kaninerna så vi hade det lätt med trovärdig källa 😇(det är föreningen som gör häftena)

l'm back

hannatove
0

Okej, tack så mycket!😉

jbson
1

Sjukdomar vet jag inte så mycket om men vet däremot att många kaniner får åka akut in till veterinärer pga. dålig mat så som Gnagarbladning (den innehåller både för mycket fett och onödiga kolhydrater så kaninerna blir tjocka) får kaninen för mycket pellets vill dom sällan äta hö och höet är väldigt viktigt för kaninens mage och framför allt tänderna. Kaninens tänder växer hela livet och därför måste kaninen äta hö för att de hjälper till att slita ner tänderna. Blir tänderna för långa kan djuret inte äta och det gör ont. Så mycket hö och lite lagom med pellets. Sedan finns det sökfunktion här på iFokus som i alla fall jag litar väldigt mycket på! Är det någon som skriver någon felaktig kommentar är det oftast alltid någon seriös kunnig som skriver rätt! Så det tycker jag inte du ska känna någon oro för att söka här inne. Sedan finns ju Kaninmagazinet, där finns otroligt mycket nyttig läsning!