Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 833 ggr
hannis :)
0

otrevligt besök

Denna morgon vaknade jag på ett udda sätt, nämnligen min lillasyster (5 år) ropade RÄV! för full hals och jag kastade mig upp ur sängen och sprang till fönstret, och mycket riktigt hann jag se en räv springa över gården mot skogsbrynet. Det första jag gjorde var att slänga på mig jackan och springa till kaninerna eftersom jag direkt kopplade ihop 1+1, och vad jag fann var att räven hade stått och slitit i popis (lillasysters kanin) bur. I hörnet på buren fanns ett hål som var så stort att kaninen kunde sticka ut huvudet genom det!😬 Det var bara att ringa pappa då som fick komma och "tånga" igen hålet och om räven kommer tillbaka så måste jag nog ha honom att fixa hit någon rävfälla eller något. Men, ja, alla kaniner klarade ju "attacken" i alla fall, så det var ju himla bra, även om detta inte alls var speciellt trevligt och jag är ganska chockad ännu i skrivandets stund… BLÄ för räven säger jag😣 jag förstår att den bara vill ha mat, men INTE får han ge sig på mina älsklingar ju 😤

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

[JeanetteK]
0

Tur att det gick bra! Räven är lömsk. Vi har blivit av med ett par ankor till räven och det var inte kul. Hoppas ni slipper att den kommer igen.

Skorpion76
0

Titta i din inbox alldeles om en stund.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Zabbio
1

Vad har du för nät i buren? Vi har mycket räv och många kaniner men putsnät har den inte kunnat rå på :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

0

#3 vi använder "specialgjorda" rävburar med stadigt galler, så man tycker ju att räven inte skulle kunna bita igenom…

0

#1 ja, jag hoppas verkligen att den inte kommer tillbaka! Synd med dina ankor :(

ALEVIUSS
1

Jo otrevligt med sånt farligt besök. Tur att det gick bra. Vi har rävar som så och då kommer på besök men dem når inte buren som är 1,50 m över golvet.

Vad menar du med rävfälla? Ni tänker väl ändå inte döda räven?

0

#6 pappa är jägare så han är redan ganska ivrig på att lägga ut fällor tyvärr… :/

ALEVIUSS
7

Är det inte olagligt?  Tycker hur som att det rent etiskt är väldigt krasst att döda en räv som har lika rätt till att leva som dina kaniner :/  Hoppas då att den inte återvänder till ert hus ^^

tlover
0

#8 Jag tror det hör till skyddsjakt men jag är inte säker (jag har ju inte jägarlicens så jag har inte 100% koll) men det finns ju jaktsäsong på räv också och vad jag förstår så är det nu.

Däremot så är det ju annars i stadsplanerat område

l'm back

sara8282
6

#7  Tycker det är ledsamt att läsa, faktiskt. 

Har full förståelse för att man kan bli arg på djur som försöker ta ens husdjur, men den ville ju bara ha mat. 

Bättre att försöka säkra mer, kanske både trädgården och buren? 

Bra att kaninerna klarade sig i alla fall!