Hur parar ni era kaniner?
Jag vore väldigt tacksam med information om hur ni parar era kaniner? Eller finns det något bra ställe på nätet att läsa? Jag har letat överallt men hittar inga svar på mina frågor!
1. Var brukar ni sätta ihop kaninerna? Min hanes bur är for stor så hon springer bara och gömmer sig,
2. Hur länge ska jag låta dem vara tillsammans? En del säger en vecka och en del säger att jag absolut inte kan lämna dem tillsammans utan uppsikt?
3. När jag sätter ihop dem, hur många timmar ska jag sitta och bevaka dem ifall något händer ?
4. Hur många parningar brukar ni låta dem göra ? De har endast gjort en lyckad PARNING i söndags och jag har nu satt ihop dem en stund varje dag utan att något händer.
5. Hur många dagar i rad ska jag försöka ? och hur länge ska jag sitta och bevaka dem varje gång?
6. Är det verkligen så svårt för kaniner att få till det och få ungar och av de flesta parningar händer inget alls ?
7. Finns det något knep för att honan ska bli villig eller öka fertiliteten ? Jag testade även för ca 6 veckor sedan och det hände inget då heller.
Som barn hade jag 4 honor och en hane, Hanen smet in till varenda hona en natt och tjuvparade sig. Resultatet blev 4 kullar, en kull hos varje hona efter ett försök! Jag vet nu att man absolut inte ska sätta in hanen till honan eftersom det blir bråk men det blev aldrig någonsin något bråk mellan mina kaniner som barn. Honorna gick tillsammans och hanen kunde hoppa in i honans bur utan problem. Nu har jag läst så mycket om bråk som kan uppstå så jag blir alldeles nojig :-)
Så jag tar tacksam emot era tips? och hur ni gör när det är dags för PARNING :-)
1. Var brukar ni sätta ihop kaninerna? Min hanes bur är for stor så hon springer bara och gömmer sig,
Jag skulle helt enkelt vänta tills honan är brunstig med att para, då springer hon fram till hanen frivilligt istället för att behöva bli jagar (vilket är väldigt stressande för honan)
2. Hur länge ska jag låta dem vara tillsammans? En del säger en vecka och en del säger att jag absolut inte kan lämna dem tillsammans utan uppsikt?
Vi brukar ha dom ihop mellan ½ timme till några timmar tills honan blir less och sen släppa ihop dom dagen efter igen tills honan blir less. Vi håller semikoll dvs kollar till dom med jämna mellanrum för att se att dom inte börjar bråka eller att honan blir less.
3. När jag sätter ihop dem, hur många timmar ska jag sitta och bevaka dem ifall något händer ?
Om du väntar tills honan är brunstig tar det inte många sekunder, är första parningen inte gjord inom några minuter så skulle jag säga att honan inte är sugen och ta bort henne därifrån.
4. Hur många parningar brukar ni låta dem göra ? De har endast gjort en lyckad PARNING i söndags och jag har nu satt ihop dem en stund varje dag utan att något händer.
Hmm jag tar ju bort dom när honan är less men det brukar vara 5-20 lyckade parningar kanske, jag har aldrig hållit räkningen.
5. Hur många dagar i rad ska jag försöka ? och hur länge ska jag sitta och bevaka dem varje gång?
Två dagar i rad borde räcka annars så är inte honan sugen och då blir det sällan ungar (den första dagen kan däremot sätta igång brunst därav kan man testa två dagar i rad).
6. Är det verkligen så svårt för kaniner att få till det och få ungar och av de flesta parningar händer inget alls ?
Innan vi började kolla så att honan är brunstig lyckades ingen PARNING förutom tjuvparningar (nu sker inte tjuvparningar, svagheterna på burarna är åtgärdade). Men när vi började para vid brunst har det misslyckats en gång tror jag förutom en hona som inte kunde få levande ungar (som inte avlas på längre såklart).
7. Finns det något knep för att honan ska bli villig eller öka fertiliteten ? Jag testade även för ca 6 veckor sedan och det hände inget då heller.
Jag har hört att persilja ska hjälpa men jag har aldrig testat det jag kollar helt enkelt så hon är brunstig och då funkar det näst intill alltid.
l'm back
Hannens bur. eller liten bur.
1-2 v
Låt dom sköta sig själva
Vet ej
Svar 2
Nej det tror jag inte.
Jag har hört att persilja ska hjälpa.
Tusen tack för era svar :-)
När honan är brunstig släpps hon ner tillsammans med hanen i en neutral Hage, där jag kan hålla demunder uppsikt under hela parningen.
Det brukar inte behövas mer än ett par minuter egentligen.
Under vissa enstaka tillfällen har dem fått gå ihop ½-1 timme, aldrig längre.
Att ha dem tillsammans i dagar eller veckor är aldrig att rekomendera, då dem kan rent av döda varandra. Har sett det + lemlestning flertalet gånger så det är ett big no no.
När honan är brunstig behövs det inte många sekunder, jag brukar aldrig vänta längre än 30min i valiga fall.
Oftast är det hela över inom 3 minuter.
Jag sätter bara ihop dem en gång och egentligen räcker det gott och väl med 1 lyckad PARNING. Man får liksom inte fler ungar för att honan blir parad flera gånger ;)
Men jag låter dem gå ihop ett par minuter tills hanen e "klar", på 3 minuter brukar det bli 5-7 lyckade parningar.
Jag brukar bara para en gång som sagt, det räcker och mina honor har aldrig gått tomma. Och ja, väljer du att para flera gånger så ska du bevaka varje gång - hela tiden. Ifall det blir bråk.
Jag har aldrig haft en hona som gått tom, så nej.
Persilja är hormonsdrivande och kan öka parningslusten.
Annars är para på våren ett bra tips? då de flesta kaniner inte går i brunst under vintern (ifall de bor utomhus)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
1. Var brukar ni sätta ihop kaninerna? Min hanes bur är for stor så hon springer bara och gömmer sig.
Jag sätter nästan alltid ihop dem i hanens bur, jag har ju tyvärr inga jätteburar (såklart större än lagliga, men vill ha större), så parningen sker rätt fort om honan är brunstig. Ibland sätter jag ihop dem i hagen, men i buren får de till parningen fortare.
Du kanske borde prova att sätta ihop dem på en något mindre yta? Sätt in hanen först, låt honom doftmarkera området lite och sätt sedan in honan till honom.
Jag lämnar dem bara ihop så de får till åtminstone två lyckade parningar, men oftast låter jag gå dem gå ihop så de får till fyra-sex lyckade parningar. Jag är alltid i närheten och håller uppsikt! Rätt som det är kan de ryka ihop och råka skada varandra allvarligt, sedan vill jag ha uppsikt och se till att de verkligen får till det.
Låter man dem gå ihop en längre tid, exempelvis en vecka, så kan det vara så att parningen tar redan första dagen och sedan sista dagen kanske hanen får till det igen och honan går dräktig med dubbelkullar (alltså två olika kullar som inte föds samtidigt). Det finns faktiskt en risk att det kan hända och en sådan påfrestning för honan är inte bra att utsätta henne för.
3. När jag sätter ihop dem, hur många timmar ska jag sitta och bevaka dem ifall något händer?
Får de till en lyckad PARNING rätt fort så sitt och håll uppsikt och se till att de åtminstone får till en lyckad PARNING till, sedan kan du sära på dem. Det räcker med en lyckad PARNING för att de ska få till något, men jag vill åtminstone se till att det blir två för att vara på den säkra sidan.
Antagligen är honan inte brunstig, låt dem vara särade några dagar och prova sedan igen. Prova även ge persilja, det kan hjälpa till att få igång brunsten.
5. Hur många dagar i rad ska jag försöka ? Och hur länge ska jag sitta och bevaka dem varje gång?
Sätt ihop dem en dag, går det inte, sära på dem och prova igen några dagar senare. Upprepa processen tills det går, prova som sagt att ge honan persilja.
6. Är det verkligen så svårt för kaniner att få till det och få ungar och av de flesta parningar händer inget alls?
För vissa kaniner ja, alla kaniner är olika och vissa är mer svårparade än andra. Är ni helt säkra på att hanen eller honan inte är sterila?
Ge honan persilja, låt henne gå på områden där hanen tidigare varit och ha tålamod. Ibland tar det tid!
Hälsningar Amanda och kaninerna