Skillnad mellan 1 och 2 kaniner
Är mitt i drömmen att skaffa en till liten kanin, men mamma säger inte direkt ok än… Men visst är det så att jag skulle kunna ha två dvärgkaniner i en 120 bur? Just nu är min kille väldigt många timmar om dagen lös i mitt rum vilket då skulle gälla för båda kaninerna :) jag skulle kunna köpa en billig bur på blocket som kaninungen kan vara i tills den är rumsren och jag är säker på att de kommer överrens… Är tjej och kastrerad kille en bra kombo? Är det något som är "jobbigare" med två jämfört med en kanin? Kan jag ha den tsm i transportburen? Har en som är hårdplast, de skulle absolut få plats och röra sig lite, är osäker på måtten men kanske 30cm drygt på längden? Nått sånt kanske kan mäta sen, men den är absolut rymlig för min dvärgvädur, och han sitter alltid stilla längst in i den…
Det jobbigare med två istället för en är att man får dubbelt så mycket bajs att städa och dubbelt så stor risk för veterinärkostnader. Utöver det så är det mer givande med två istället för en då man har två pälsklingar och de verkligen blommar ut sitt rätta jag när de har en kompis. De kan även leka ihop och på så vis hålla varandra i form. En ensam kan riskera att äta av tristess och bli överviktig, speciellt som kastrat.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Okej tack för svar! det är sant det där med veterinärkostnader… Får det mesta av hö och kattsand betalat av mamma och pappa men kastrering och vaccin betalsr jag själv och även ev sjukdomar så långt som mina pengar räcker annars hjälper de mig så klart ^^ men det blir ju mer pengar det kmr man ju sldrig undan :/
Välj från bra uppfödare så ska du nog klara dig undan alltför dyra veterinärkostnader. :) Visst kan olyckor hända och det blir dubbelt så mycket utfodring, dubbelt så mycket städning, dubbelt så mycket tid att ge uppmärksamhet till vardera individ, dubbelt så många klor att klippa och så vidare. Men det blir dubbelt så mycket kärlek också. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det blir mer jobb med två kaniner ja, dubbelt så mycket städande :/ och man måste borsta två gånger, gå ut i koppel två gånger, klippa klor två gånger etc. Men det kanske ändå är värt det, att se dom sitta i gräset och putsa varandra. Och att se dom leka med varann. Man kan ju inte alltid vara med sin kanin och då slipper h*n vara ensam :)
Aa tänker välja en bra uppfödare om jag får ok från mamma ^^ planerar att spara en liten extra buffert först och vänta tills vi ej har resor planerade, vi ska nu åka utomlands om drygt en månad så bråttom är det ej :)
städning blir det så klart… min kille kissar väldigt mycket så jag brukar ta bort kiss och bajs minst 3 ggr om dagen i hans toa, och det är ju ej så jobbigt men med en ny kanin blir det arbete med rumsrenlighet innan också, men det verkar ju så mysigt att ha två små fluffisar ^^