Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 2251 ggr
[hattifnatten]
0

Ni som haft kaniner som dött!

Vad har de dött av?    Har det funnits några symptom?    Ålder?

Har hört att livmodercancer är vanligt hos kaniner, men aldrig hört talat om något specifikt fall.   Någon som har erfarenhet?

Hjärnblödning verkar inte heller vara så ovanligt, hur vet man?

Har inte haft några kaniner som dött, men däremot flera  marsvin, som dött plötsligt, helt utan förvarning 😕

Vovisch nr2
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin blev avlivad vid tre års ålder eftersom han fick underbett i en olycka. :'( Vi fick i alla fall några underbara år tillsammans! En gammal bild på honom vid 10 veckors ålder

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[hattifnatten]
0

#1  Vad söt han var!   Vad var det som hände? 😕

[Emilia-W]
1

Hade en hona som blev 13 år gammal, hon var frisk och kry men drabbades sedan av gulsot :(

[hattifnatten]
0

# Det var ju riktigt gammalt!   Gulsot, hur märker man det?

tlover
1

Minny, Oskar och Oskar JR = rovdjur

Usa-chan = rymmning antagligen rovdjur

Ofelia = katt

Flinga = Misstänkt trumsjuka (ca 1 år)

Kaninunge äldre = bröt nacken (dvs olycka)

Div kaninungar har också varit dödfödda, dött vid övergång till fast föda el liknande.

Några kaniner har även slaktats men dom var friska förutom riskorn som visade sig vara sjuk men i vad vet vi inte.

l'm back

[Lollo 97]
0

Lollo: 8-12 månader gammal. Orsaken var en var böld i ansiktet så vi avlivade henne ; ( Ozzy: 4 år gammal. Orsaken är okänd. Bella: åldern är okänd. Orsaken var att en jakthund tog henne. Kia: 2, 5 år gammal. Orsaken var hjärnblödning. :( Driks: 6 år gammal. Orsaken var hjärnblödning och förlamning i samband med det ; (

[hattifnatten]
0

#6  Hur märker man hjärnblödning? 

#5  Tack för svar!

IdaL
0

Tuff 2 år - Tandskada
Lemon 1 år - Kronisk infektion av en böld som vägrade ge med sig trots många veterinärbesök och behandlingstillfällen.

Vovisch nr2
0

#2 Tack så mycket❤️

Han ramlade ner ifrån min säng med huvudet först och slog i käken. 😢

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Sockertoppens_kaniner]
0

Min första kanin Pricken, blev en dag väldigt hängig och tappade matlusten. Senare blev han snorig och fick svårt att andas. Vi kämpade med honom i en vecka med medicinering och stödmatning, men den 9 september förra året somnade han in. Det blev stopp i hans luftvägar så han fick ingen luft. Vet inte riktigt vilken sjukdom han drabbades av, då det var svårt för veterinärerna att avgöra när han dött. (Vi åkte såklart in till veterinären så fort jag märkte att han blev dålig. Vi var på väg in med honom igen men han dog innan vi hann fram. Så de tittade på honom då också (död) men det var svårt att säga exakt vad han drabbats av. Usch, min lilla Prick! :'(

pernillaoscarsson
0

Jag/vi har haft några stycken.

Min första dog åtta år gammal, inga symptom utan låg död i buren en morgon. Den andre blev förlamad i bakbenen nästan 10 år gammal så han avlivades. Den tredje fick problem med gaser i magen, fick tid hos veterinären men hon dog hemma, 3 år gammal.

semenius95
0

Sahara  - fick inte ut ungen så de blev likförgiftining. Gick snabbt dock. 

Albin - han blev 4år. fick jag avliva då han fick en böld under halsen.

Moalinn
0

Två av rovdjur - ca 6-7år gamla
En av bettfel - bara några månader
En avlivad på grund av hål på magsäck (finns ett bättre ord men inget jag kommer på för tillfället) - Tre år gammal.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mannez
0

Stampe - 10 år, dog av ålder. Blixten (var brorsans kanin) - 3 månader, trumsjuka. Lukas - 4 månader, också trumsjuka (detta var då måååånga år efter Blixten). Curry - 1,5 år, avlivades pga hjärnblödning. Sockerdricka - 2 år, okänd orsak (vi misstänker magen).

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Lollo 97]
0

#7 Dom hänger med huvudet och kan inte stå upp. Dom här är de man märker först :) (Märkte det först på mina iallafall)

Frosstis
0

3 september dog min kanin av en olycka i kompostgallrena, han bröt nacken.

[hattifnatten]
0

#9  Då måste han fallit olyckligt 😕   

För ett par dagar sen skulle en vän hålla en av mina kaniner, och av någon anledning föll/hoppade kaninen från hennes famn, en höjd på mellan 1-1,5 meter.  Hon landade på benen och verkar helt ok, men jag hann tänka att hon minst skulle bryta alla benen.    Men vi hade tur den gången!

[hattifnatten]
0

#15  Ok, tack!   Är det vanligt?

MsSofieG
0

Har haft en hona som blev 10. hon dog tyvärr av att vi tog henne till en veterinär som totalt misskötte henne. och hon dog bara två dagar senare :/

[hattifnatten]
0

Tack för svar, alla!    

Hur är det med livmodercancer, som ska vara vanligt hos okastrerade honor 😕

Ingen här som råkat ut för det?    Har aldrig hört eller läst om något specifikt fall faktiskt, men läst att det är  vanligt, och en veterinär sa att det var väldigt vanligt hos tama kaninhonor,  och att man därför bör kastrera honor som inte avlas på…

MsSofieG
0

#20 Har tyvärr bara varit med om det på marssvin så vetinte hur det yttrar sig på kanin :/

Peak303
0

Findus - Misstänkt RVHD, 3 år Ida - För långa tänder. Hon var för svag för att sövas ner för att slipa ner tänderna, så hon avlivades istället, ca 7 år Stella - misstänkta problem med livmodern, stod stilla i vikt men var ett benrangel.. Ca 4,5 år. Dell - livmodercancer, ca 4 år Diverse kaninungar pga att de inte kom ut i tid, svagast att få mat, osv osv..

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

The Animallovers!!!
0

Jag har haft först två kaninsystar som dog för ca 6 år sedan:(de dog av kaninpest när de var "ungar" tyvärr då vi köpte från djuraffär(nybörjare som vi var) sa dem att vi inte behövde vaccinera dem just då utan om ett par månader. Jag bor hör nere i Skåne så här finns mycket rådjur och fästingar och myggor som smittar så de dog. De började först sluta äta och blev slöa, ja sen fick veterinären avliva dem. Jag var ca 7 år då, jag ville inte gå in i uterummet och titta ner i lådan där dem låg, Mimmi och molly. Men jag ville ändån säga förväl så jag tittade ner och det var ingen rolig syn. Jag började såklart att gråta. Sen så skaffade vi Elvis, han också från djuraffär tyvärr. Han var alltid så arg och morrade och högg efter en. Han blev 2 år innan han dog av en mystisk anledning som vi fortf inte vet. När jag och min kompis skulle titta till honom så var han verken i buren eller i utegården. Han hade nog blivit tagen av ett rovdjur tyvärr:( blev asledsen den gången med. Förlåt för långt inlägg. Ville bara att ni ska veta att sorgen försvinner aldrig även om jag varken kände Mimmi ovh molly så mycket eller att Elvis var så ilsken så äskade jag dem ändån

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[hattifnatten]
0

#23   Beklagar!    Ja, det tar hårt när ens älskade djur dör 😕

Jag har inte förlorat några kaniner än (peppar,peppar), men hundar, katter, hästar och marsvin 😢   Det var många år sen, men de är för alltid älskade, aldrig glömda…

lovechivas
0

Magproblem så som trumsjuka samt öroninflamation :/

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

tlover
0

#20 Jag vet inte om det spelar någon roll men vi har honor till Avel det kanske hjälper (att tex amma ska ju hjälpa mot bröstcancer hos människor så det känns inte helt ologiskt att Avel skulle kunna hjälpa).

Jag har aldrig ägt en kastrerad kanin så det har ju inte varit med i anledningarna til att dom inte fått cancer för mig.

l'm back

Sofia75B
0

Selma = 3 år / Blev dödad av grannens hund som slet sönder hela uteburen.

Göte = 1 år / Blev avlivad pga av sjukdom

Herman = 10 år / Blev avlivad pga av ålderdom i kombination med sjukdom.

Candy123
0

Skrutten 2,5 år (dvärgvädur): hjärnblödning Mafik 4,5år (bj/frasse): hjärnblödning Bamse 3år (bj/frasse): magproblem

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Idlil
0

Lakrtis blev runt 6 månader och Toffee runt 1år 3 månader. Båda dog samma dag utav rovdjur. :( 
Eller Lakrits dog utav stress utav räven och Toffee blev så chockad att hon dog i min famn..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

jela96
0

Hade en fin lejon tjej när jag var 9. Tyvärr dog hon vid tre års ålder av okänd anledning. Hon hade rejäl undertemp och skakade samt kissade på sig själv.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[Lollo 97]
0

#18 Jag tror hjärnblödning är ganska vanligt hos äldre kaniner men är inte säker :)

Paxxie
0

Har haft en kanin som dog vid åtta års ålder och det var nog av naturliga orsaker. Hon mådde bra och var i fint tillstånd, men blev gradvis tröttare under flera månader och en morgon vaknade hon helt enkelt inte. Det kändes inte så oväntat men var såklart jättejobbigt ändå.

Hade en annan kanin som dog runt sju år. Hon hade lyckats få ett hål i halsen pga ett vasst höstrå och fick sedan en tumör där som gjorde henne dålig. Har varit oerhört försiktig med vad för hö/gräs mina kaniner har fått äta sen dess. 

Även haft en kaninunge som dock när den var ca fem veckor. Kom ut en morgon och märkte att hon låg helt stilla i buren istället för att komma fram som resten av dem. Bokade akut-tid hos veterinären och medan vi väntade så började hon få "ryck" då hon kastade med hela kroppen utan att kunna resa sig. Var helt hemskt att se och då bestämde vi att det var bäst att avsluta hennes lidande så fort som möjligt. Vet fortfarande inte vad det var som hände, men antar att det var någonting med hjärnan. Båda syskonen och mamman visade aldrig några symptom på ohälsa.

wonderland
0

Öroninflammation, problem med magen, dödad av hund/katt. Rymt=försvunnit, troligen uppätna av rovdjur. Har haft någon som bara dött, utan att hittat orsak… Alltid lika ledsamt när ett djur går bort :(