Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 953 ggr
Fridaaaa
0

Hur tänker ni kring det?

Om man har flertalet kaniner, är det "elakt" eller konstigt att bara försäkra vissa och inte alla? Bara en tanke jag kom på sådär.

Buffert har man ju såklart oavsett. Och man älskar ju sina kaniner lika mycket vilka man än försäkrar.

Hur tänker ni kring det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hattifnatten]
0

Nej, tycker inte det är elakt.  

Kaninerna själva  bryr sig knappast om vilka som är försäkrade eller inte, och det viktiga är ju att man har möjlighet att ta dem till veterinär vid behov.

Men jag förstår din tanke :)

Facie
0

Jag tycker inte det är ett dugg elakt men jag förstår inte heller vitsen med att göra det. Det är ju tyvärr inte så att man vet vilka kaniner som kommer bli sjuka i förväg.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#2 Man kan ju känna att man vill  ha några försäkrade utifall något händer? 
Såklart med buffert men att man ändå känner att man vill försäkra några

tlover
0

Jag ser inget elakt med det, skulle vi mot förmodan försäkra skulle vi göra så, då skulle avelsdjuren el de viktigaste avelsdjuren försäkras men ungdjuren osv skulle inte det.

l'm back

Facie
1

Jag förstår hur du tänker men skulle aldrig kunna ha det så själv. Skulle aldrig kunna se att en utav mina kaniner skulle vara värd med än den andra oavsett om de var avelsdjur eller ungdjur. Skulle ju åkt till veterinären oavsett och då spelar de ingen roll vilken av kaninerna de gäller. Det är min syn på det hela, men som sagt, de som driver verksamhet kanske tänker annorlunda. Själv kan jag inte driva någon typ av verksamhet som betyder att djur säljs haha.

Hade jag haft flertalet kaniner hade jag nog hellre lagt undan/ sparat pengar så att jag hade råd utifall något händer. Det känns ju som att chansen att flera kaniner blir sjuka samtidigt är liten och då är det mer värt att spara än att försäkra skulle jag vilja säga :)

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#5 Fast handlar ju som jag skrev i #0 att någon kanin är mer värd än någon av den andra bara för att den ena är försäkrad & inte den andra.  Skillnad hade varit om man gett veterinärvård till en kanin men inte till den andra trots samma sjukdom/kostnad t.ex. Så tänker jag i alla fall 😉 Oavsett om man har verksamhet eller inte också

[vanilla skye]
1

Försäkrar inte någon av mina… Skulle dock kunna göra det om det tex var ett mycket viktigt avelsdjur.

Cindy S
1

Gör det du känner att din budget klarar av. Om du måste prioritera så gör det. Så länge du har buffert för alla gör inte det något.

Jag har t.ex. just försäkrat min kanin, men kommer inte göra detsamma med min hamster. Kaninen kan leva 5-15 år till, hamstern 1-2 år. Det är så jag tänkt just nu. Lite taskigt, men att operera eller liknande dyrt på en hamster som har levt halva sitt liv eller mer verkar inte snällt. Milda behandlingar ja, men det behöver jag inte försäkring till.

Men, det har lite att göra med kärlek också. Kaninen vill jag ha som livskamrat i flera år framåt, hamstern är en vän man pratar med ibland. Kaninen kommer jag nog att vara villig att rädda när jag känt den i flera år, även om den är gammal. Hamstern har jag haft i en månad och ifall jag haft den sen den var liten hade jag nog resonerat annorlunda.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
1

#8 Tänkte rent allmänt, jag kommer inte ha försäkring på några av mina, går back på det jämfört med att spara undan (räknat på den) 😛

Men jag kommer inte heller göra några större/avancerade operationer på mina kaniner, jag avlivar heller än lång rehab t.ex. Känns mycket bättre för mina pälsklingar ❤️ Men alla tänker vi olika.
Haft kaniner i många år med (stort sett sedan jag föddes) och varit extremt lite hos veterinär med kaniner, inte behövs, så här tjänar vi mer på buffert.
(vet man kan inte tänka "det händer aldrig mig")

Mickis1994
4

Jag funderade förut att enbart försäkra mina hoppkaniner och inte dvärgvädurarna. Men nu har jag inte dvärgvädurar hemma så när det blir försäkring blir det till alla, troligen. Beroende på vad budgeten vill klara av. 

Tycker inte det är fel att försäkra vissa och andra inte. Ja i ärlighetens namn så har jag faktiskt favoriter här hemma som betyder lite mer. MEN det betyder inte att jag inte skulle ta en "icke favorit" till veterinären. 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

#10 har lite samma tankar som du där 🙂

Intressant att höra hur olika man kan tänka kring det

Zabbio
2

Det kan u finnas orsak också - en som är mer glad att äta olämpliga grejjer, en kanske tävlar/tränar i hoppning eller nåt så att de helt enkelt har större skaderisk.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[neptunens]
0

När Wanna levde så var hon försäkrad men inte de andra. Hon var både min favvis(ja man får ha favoriter!) och äldre och blev ofta nedsatt vid fällningsperioderna så henne ville jag ha försäkrad utifall att.
Jag sparade pengar till kaninbufferten varje månad oavsett så det blev ingen direkt skillnad mot nu, men ändå :-)