Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 676 ggr
[AnimalLover1]
0

Lära honom sluta nafsa

Hur lär man en kanin att sluta nafsa? Ärligt talat har jag ett jack i fingret nu.. Och om han fortsätter hålla på såhär kommer jag har stora hål i fingrarna O_O Händer bara när de får pellets som sagt. Det hjälper inte att "skrika" när han biter och är galen, inte heller att putta bort honom, inte heller att säga ett skarpt "nej", han hoppar först på mig, sen puttar jag bort honom, sen hoppar han på mig igen xD

Fridaaaa
0

Ta bort honom om han försöker samt ge inte honom pelletsen när han beter sig så, för då får han ju sin belöning så att säga. Så hade jag gjort.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[anonymie12]
0

Följer då jag har nästan samma problem och #1 teori inte funkar för mig då hon bara gör så när jag bär henne (hon nafsar i jackan och jag gillar inte det).

[AnimalLover1]
0

Aaah det går inte.. Han förstår inte xP

Fridaaaa
0

#3 Man får vara envis. Gissar att du gett pelletsen i alla fall trots att han nafsat?

[AnimalLover1]
0

#4 Haha nej jag slutade ge x) Alltså när han håller på så och är galen så ger jag inte, då tappar han intresset och äter gräs, då hade jag tänkt ge honom de för att han är lugn men då blir han galen igen, ibland tänker han typ äta upp mitt finger när jag inte har nåt i handen, och ibland tänker han typ äta upp mitt finger tillsammans med pelletsen… Är det för att han inte kan rå för det? förr var han inte så galen när han fick pellets varje dag.

jbson
0

Får han pellets bara ibland? Han tycker ju säkert det är så gott att han har svårt att behärska sig. Kan du inte hälla pellets i skålen och sedan släppa ut kaninen, så slipper de bli sådana händelser. En tanke bara

Fridaaaa
0

#5 Gäller att vara envis och konsekvent. Du kan inte ge pellets när han inte är där? Så det finns där när han kommer in i buren igen?

[AnimalLover1]
0

#6#7 Jo, det gjorde jag förr, men det känns som att de har blivit tamare och socialare när jag gett pellets för hands nuförtiden, igår vågade de tillochmed hoppa upp i mitt knä :D

Fridaaaa
0

#8 Kanske behöver testa att gå tillbaka till det. Kanske fungerar bäst?

Gizzma
0

Hur gammal är han och är han okastrerad, tänker på om det kan ha något med könsmognaden att göra. Isåfall, eftersom en kanin inte (alltid) förstår vad ett skarpt nej betyder, så kan man försöka undvika problemet genom att lägga en hötuss framför kaninen och diskret fylla på mat i skålen. När han sen har kommit över sin "tånårsperiod" har han förhoppningsvis glömt bort det beteendet. Hade en kaninhane som var precis likadan när han blev könsmogen. :)

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Fridaaaa
0

#10 Han är kastrerad kan jag svara på. Över året med har jag för mig.