Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1087 ggr
Facie
2

Hjälp med färg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det nyaste tillskottet i familjen, Vilda ska hon få heta. Hämtade hem henne från ett omplaceringshem  i onsdags och hon har därför inga papper och bara ett år hon är född.
Vilken färg är hon? Jag gissar på gul/svart japantecknad med vit mantel, stämmer det?

Jag var tvungen att klippa henne då hon var lerig och tovig när jag fick hem henne så det är därför pälsen ser ut som den gör.

Pretty wise //

Facie
1

En bild till

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

Gul/svart japantecknad wienertecknad, skulle jag säga! :) Otroligt söööt!!

[neptunens]
1

Hon är mantlad, inte wt.

Ruskigt söt tjej! 🙂

[Sockertoppens_kaniner]
1

#3 Oj, haha! Tänkte helt fel! Vet inte varför jag skrev wt? ;)

jbson
0

Så söt! Nu blev jag nyfiken, finns det omplaceringshem här i Thn?

Mollypierce
0

Men så söt ❤️

Facie
0

#2 #3 Vad är det för skillnad mellan mantlad och wienertecknad? Är det att de ska vara vita även i ansiktet?

#5 Ja det finns det, Trollhättans djur pensionat kan ibland ha kaniner för omplacering. Jag valde dock ett omplaceringshem som ligger i Floda (ca 8,5mil från Thn) eftersom de hade väldigt mycket kaniner inne och lite svårare att bli av med dem. 

Haha ja visst är hon söt.. dock är jag chockad över hur hennes öra kan stå upp så i mitten av huvudet :)

Pretty wise //

[hattifnatten]
0

#7  Vilket omplaceringhem i Floda?

Facie
1

#8 Humleboet tror jag det hette :)

Pretty wise //

Peak303
1

#7 De är två helt olika anlag. Wienertecknad (Xx) är ett anlag som kommer i enkeluppsättning, när detta anlag blir dubbelt blir kaninen vit blåögd. En wienertecknad kanin kan se ut som allt från en vit prick till att den har vitt över nästan hela kroppen. En mantlad (Kk) kanin ser ut precis som det låter, har en mantel :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Facie
0

#10 Men måste man då veta vad kaninen har för anlag dvs hur föräldrarna ser ut för att veta om den är mantlad eller wienerteckanad?

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
1

#11 Nej, oftast kan man avgöra det genom att titta på teckningen. Där din kanin är svart/gul japantecknad, det är det som är manteln. Den har ju vitt på bröstet så det ska se ut som att färgen (inte det vita) sitter som en mantel på kaninen. Svårt att förklara skriftligt tycker jag, men hoppas du förstår! :) Här är en bild på min kanin som är Otter blå wienertecknad. Hon har ju inte en mantel som din kanin har.

Facie
1

#12 Åh, jag förstår! Det blev väldigt klart när du sa att de inte är den vita färgen som är manteln utan det andra. 
Men säg att min kanins båda föräldrar är wienertecknade, hade man fortfarande sagt att hon har mantel då?
Sjukt söt kanin det där, hon har dubbla anlag då antar jag eftersom hon är blåögd?

Pretty wise //

[hattifnatten]
0

#9  Ok, tack!  Bor i närheten, så det kan vara bra att veta!

[Sockertoppens_kaniner]
0

#13 Båda hennes föräldrar är wienerteckande och blåögda. 🙂

Tack, tycker jag med! 😊

Facie
0

#14 Det är massor med kaniner där som behöver ett hem så det är värt att kolla där när man ska köpa en liten kanin :)

#15 Jaha, då var de ganska självklart att hon också skulle bli det antar jag :) Min andra kanins mamma är satin (hennes föräldrar också) och pappan är rex ( hans föräldrar också) och ändå blev hela kullen normalpälsad så allt kan hända :)

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

#16 Både mamman och pappan måste ha anlag för rex/satin för att det ska bli det i kullen. Så det är nog förklaringen! :)

Facie
0

#17 Jaha! För hela pappans släkt är rex och hela honans är satin… Då förstår jag. Men min kanin han måste väl både ha rexanlag och satinanlag nu då? Så skulle han träffa en tjej som också har något utav de anlagen så skulle de kunna bli satin/rex bebisar?

Och hur fungerar det med lejonhuvade kaniner? Haha, har så mycket frågor.. Vart kan man läsa om allt sånt här? :)

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

#18 Ja, han bär på både satin och rex. Så träffar han en tjej som är eller bär på satin/rex så kan det bli de pälstyperna. Normalpälsad och lejonhuvad (alltså dubbelman och enkelman), är dominerande över rex och satin. Så det är därför rex/satin måste finnas hos båda föräldrarna. Ungarna blir ju bara bärare, som din hane! :) Har inte kollat, men kaninmagazinet brukar ju ha den mesta faktan så de kanske har någon bra artikel? :)

Facie
0

#19 Jahaja.. Jag undrar egentligen vad min lilla tjej är för något, är hon lejonhuvad dvärgvädur eller vad tror du? Det är lite svårt att se nu när hon är klippt kanske..

Pretty wise //

Mollypierce
0

#20 Lejonhuvad dvv dubbelmanad kanske? lite svårt att se när nu klippt 😃

Sjukt söt iallafall.

Facie
0

#21 Hur vet man om de har enkel eller dubblelman då? Och med tanke på att öronen är så crazy så vet man ju knappt om de står eller ligger ner xD
Såhär såg hon ut framifrån när jag köpte henne: http://foto.humleboet.se/#!album-2-78

Pretty wise //

Facie
0

Omöjligt att se.. Hon skulle kunna vara både och i mina ögon tyvärr..
Jag har inte vägt henne än men hon väger betydligt mycket mindre än min dvv hane (1,9kg) kan tänka mig att hon väger max 1,4 kg.

Pretty wise //

Mollypierce
0

Hade hon mycket päls även på kroppen?

[Sockertoppens_kaniner]
0

#20 Lejonhuvad dvärgvädur är en godkänd ras och det finns ju då renrasiga. Men lejonhuvad/dvärgvädur är en korsning, så förmodligen är hon det. :) Man ser ju att hon har fluff kring huvudet, men har hon det även där bak? Har hon bara kring huvudet är hon enkelman och har hon där bak också är hon dubbelman. :)

Facie
0

Alltså.. Hon är ju jävligt fluffig men den är inte så lång.. Hon har mest runt/vid bakdelen och framme runt öron/kinder och hals skulle jag vilja säga!

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

#27 Haha! Eftersom hon förmodligen är någon blandras så kan ju pälsen spöka lite… Men skulle nog ändå säga att hon är dubbelmanad. :)

Facie
1

#26 Nämen! Där ser man.. Tack snälla för all hjälp, lite kul att få veta lite mer om sin lilla bunny av någon som kan.
Kan passa på att fråga om långhåriga kaniner alltid fäller så mycket eller om de är precis som "vanliga" att de fäller extra nu på hösten? För nu fäller hon otroligt mycket alltså..

Pretty wise //

Peak303
0

Dubbelmanad eller ej, går bara att se när de är börjar få päls.
Dvärgvädur är ju en kanin med liggande öron, ser ut att din har ett upp och ett ner? Skulle då gissa på att din är en korsning mellan lejonkanin och dvärgvädur. 

En långhårig fäller det samma som en korthårig. Bara att man antagligen ser det mer. :P

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Sockertoppens_kaniner]
0

#29 Bara kul! :)

Facie
0

#30 Tyvärr kommer hon nog aldrig få päls igen för jag kommer klippa henne så fort det växer ut, haha! Så om hon är dubbel eller enkel får vara osagt. 
Jo öronen är en gåta.. Ett öra är alltid uppåt medan de andra örat kan vara både och. Men oftast ser hon ut som på bilden :)

Okej, vad skönt.. Min dvv fäller jättemycket nu och hon ännu mer. Men har borstat mycket så det har blivit lite bättre iaf.

#31 Åg, bra att du känner så!

Pretty wise //