Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 804 ggr
[hattifnatten]
0

Kanin lös ute eller inte?

Två av mina kaniner har jag klickertränat, och de kommer på en gång när jag klickar, då de vet att de får pellets då.   

Vi går ibland iväg till en stor äng i skogen, nära där vi bor, och nu har jag börjat fundera på att låta dem gå lösa på ängen en stund.    Vet att det innebär en viss risk, men vill gärna låta dem leva så fritt och naturligt som möjligt,   

Är det en helt vansinnig tanke?

Cindy S
1

Kommer det någonsin hundar dit? Tycker du risken för en snabb hund, räv eller hök är värt risken? Har du någon vän du kan ta med dig ifall något händer?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[hattifnatten]
0

Har aldrig sett någon hund där, men kan förstås inte garantera att ingen hund dyker upp.   Rävar eller rovfåglar kan jag inte heller gardera mig mot, inte heller hemma i trädgården.

Det är en risk man tar, men frågan är vad som väger tyngst, om kaninerna får ut så pass mycket glädje och livskvalite av att springa fritt på en äng, att det är värt risken för rovdjur, eller att kaninen helt enkelt springer bort och försvinner.

Cindy S
0

Pröva i en kompis trädgård och se ifall de är lika lydiga där? Sen ängen.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Facie
1

Jag tycker att det är värt att göra om du håller de under uppsikt! Låter helt underbart för en kanin att få vara lös på en äng.

Pretty wise //

ninen DH
2

För många är det inte en vansinnig tanke, men jag skulle alldrig någonsin våga det! Tro mig, det är såå lätt att det går fel och då är det INTE värt det! Såg en på instagram som hade kaniner som alltid gick lösa. Och dom hopade alltid upp i "mattes" knä när dom blev rädda. Men en dag sprang bara kaninen mot ett motsatt håll, och den var borta… För alltid… Det är kaniner, och det är deras instingt att fly, det kan du inte kontrollera fullt ut. Tänk på att du i sånnafall balanserar på kanten mot att den mardrömmen skulle bli sanning! Jag hoppas verkligen att jag har lyckats övertala dig!

ninen DH
1

Ps. Varför skulle det betyda att dom får komma ut MER om dom är lösa? (#2)

Facie
0

Okej, känner faktiskt att jag håller med ninen DH nu… Det är nog för riskfyllt. När jag tänker tanken på att jag skulle stå där och bara släppa mina kaniner så inser jag att det skulle jag aldrig göra..

Pretty wise //

[hattifnatten]
0

#6  Nu har du nog missuppfattat.  Har inte skrivit att de får komma ut MER om de är lösa.

[hattifnatten]
0

Kommer inte släppa dem lösa, utan de får fortsätta vara kopplade,   Även om det begränsar dem.

Kom nämligen att tänka på en händelse i somras, hade en av dem lös i min systers stora trädgård,  och det gick jättebra, hon skuttade fram till mig varje gång jag kallade på henne.   Tills grannen plötsligt drog i gång sin gräsklippare.   Då blev hon helt panikslagen, och bara rusade iväg.   Hade aldrig kunnat stoppa henne när hon var så vettskrämd, som tur var hittade jag henne i en buske i en annan del av trädgården efter ett tag.

Storip
0

Brukar ha mina kaniner lösa på tomten :) det går jätte bra. Har lärt de kommandot "in" och så hoppar de in i sin bur.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Frosstis
1

Brukade ha min kanin lös överallt, men skulle inte haft han lös i skogen eller på en äng :/ där är det öppet o läskigt :p du kan ju skaffa en riktigt lång lina! Det hade jag. Men oftast brukar ju kaniner hålla sig nära sin matte ändå, men du kan ju prova om de blir gladare med längre koppel:)

Facie
0

Det är faktiskt ett jättebra tips?, att ha en riktigt lång och tunn lina, skulle de hända något kan man lätt få tag i sin lilla krabat :)

Pretty wise //

[hattifnatten]
0

Ja, längre koppel kan vara en bra idé!

Brukar ha flexikoppel.

Frosstis
0

Du kan ju dra ut hela kopplet o sen låsa den så "blir den längre" ;)

[hattifnatten]
0

#14   Ja, brukar göra det,  men mina koppel  är bara 3 m långa, ska skaffa längre tänkte jag.

[Biancalice]
0

Jag skulle aldrig ta den risken! Men ett långt koppel kan ju underlätta.