Tips för enormt burbygge?
Så min frasse vågar inte hoppa ur sin bur ut i hagen och vågar heller inte ta sig ut ur sin transportbur när jag lyft ut henne.
Ombyggd bokhylla med våtrumsmatta/badrumsgolv(eller vad det nu heter) är vad jag känner till, men är något annat/billigare möjligt?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Vad är det som gör att hon inte vågar gå ut? Är det underlaget eller handlar det om omgivningen? Är det omgivningen så kan man behöva ge det tid. Min hermelin vågade inte heller hoppa ut i första taget utan satte sig på rampen, nosade och hoppade sen in i buren igen. Tog tid innan han vågade ta sig ut. Nu har jag lagt en matta utanför som han glatt hoppar omkring på.
Varför känner du att du måste bygga en bur? Är det för att hon ska få mer plats att röra sig på? Hur tänker du då, i och med att hon redan har sin "bur" som antagligen är så stor som du får plats med? Eller har jag missuppfattat det hela? Tänkte du bygga på höjden?
Äsch så många frågor, är bara nyfiken 😃
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Bara kul att diskutera, jag vill ju komma fram till en lösning.
Hon är en blyg utekanin som blivit innekanin, avskyr trägolv och trivs inte på mattan i buren heller. Hon hoppar tillbaka direkt. Hon kanske vågar imorgon, eller om en månad, eller aldrig, så jag vill utforska alternativ.
För plats har jag. Hagdelen av hennes bur(jag bifogar bild) kan jag använda till en större bur, och lite mera. Så 2x2m högst.
Jag funderar på att sätta ditt en kattlåda under höstället, ha strö där i och ingen annanstans, täcka resten av "buren" med mattor och hoppas att hon trivs. Om hon vägrar hoppa ur kattlådan får jag ta tillbaka den bur jag har nu.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Burbygge tycker jag inte behövs, antingen låter du henne ta lite tid på sig. Tog flera veckor innan min föredetta utekanin hoppade runt på golvet efter att hon flyttat in. Eller så tar du bort burbotten, ger henne en toalåda och låter resten av hagen vara täckt av mattor. Du behöver inte bygga något alls.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Vad skönt att läsa att inte bara våran Hermelin-hona är skygg och rädd för trägolv!
Lite off-topic, men hur är hon socialt?
Hur som helst, våran hermelin hade samma problem.
Det vi gjort är att vi tagit hennes bur och låter den vara öppen hela tiden, sedan har vi tagit en utehage och satt ihop med buren och lagt trasmattor som underlag inuti hagen.
Sedan har vi även en större matta utanför hennes Hage också som hon kan hoppa och skutta på bäst hon vill.
Hon är lite skygg, tycker inte om att jag klappar henne, men tillåter det. Jag hoppas hon lär sig tycka om mig en dag och inte alltid är såhär, men bara hon är lycklig så. När tycker ni jag bör testa att ta bort buren och prövamattidén?
Jessica Jones (2015-)