Väldigt liten kanin
Jag har en lejonkorsning, hane, som är så väldigt liten till växten. Han är snart 4 år, och väger bara 0,8 kg! Han har väldigt mycket päls, men nu när jag klippte honom och rakade honom på vissa ställen (han hade fått tovor) , slog det mig hur absurt liten han faktiskt är! Han bor med två andra kaniner, varav en annan dvärgkaninkorsning, och han är hälften så stor. Han ser ut att kunna vara en liten unge till henne…
Jag ger dem ca 1,5 dl pellets om dagen, och mina andra kaniner är normalstora. Antar att han behöver äta mer, han äter, men långsamt. Har hört någonstans att havre är bra för kaniner som behöver öka i vikt, är det något att prova?
För det fösta, dra dina fingrar längs revbenen känns dom mycket och till o med syns så behöver han ju mer mat, havre kan funka, vissa kaniner är små till växten.
I'm out 
Ja han var väldigt lite, kanske ska du besöka en veterinär?
I'm out 
Jag har varit ett par gånger hos veterinär pga annat, och de har bara påpekat att han är liten.
#4 Okej, men är det inget dom kan göra?
I'm out 
#5 Nej. Därför tänker jag att han kanske behöver mer mat (även om han redan får mer än rekommenderat), eller om det helt enkelt är så att han är väldigt småväxt. Ser inte normalt ut, men han verkar må bra…
Kanske bara är väldigt liten (korsad med hermelinerna/dvärghare?) och kantig? Avmaska?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#7 Han ska varken ha hermelin eller dvärghare i sig, enligt säljaren/uppfödaren.
Ok, får kolla upp avmaskning…
Är han inte för smal eller för tjock och mår bra är det ingen fara med honom! Vissa blir mindre andra större. Så länge han mår bra och klarar sig bra behöver du inte oroa dig. :)
Som #9 säger, mår han bra så är det ingen fara. Mina små bröder är korsning mellan lejonhuvad kanin, dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur och det är skillnad på dem. Imse är är stor och grov medan Pim-Pim under all sin päls bara är en pytteliten kanin. Är det korsningar kan vad som helst hända. En blandraskull kan se ut precis hur som helst. Så kanske finns det någon mindre ras längre bak i ledet som framträder nu?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Han verkar må bra, men är tunn och liten. Därför jag tänker att han kanske behöver tillskott, som havre tex?
Det ska bara finnas lejonhuvad och teddy i härstamningen, men det vet man ju inte, kan ju finnas andra raser också längre bak.
#11 Är han smal får du väl ge honom mer mat. :)
#12 Ja, det var det som var frågan, vad för slags mat :-)
Han får pellets nu, men funderade på att ge havre också, har hört att det ska vara bra om de behöver mer hull.
Kan ju vara så lätt att det är pälsbytartider :) tycker du ska avvakta, ge mkt hö och pellets som du redan gör. Blir han inte mindre behöver du inte oroa dig. Kanske kan väga honom titt som tätt för säkerhetsskull :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Eftersom kaninen är liten och mager skulle du kunna pröva att ge en bra kaninblandning som Cuni Nature. Brukar vara mycket omtyckt och är relativt nyttig. Finns i de flesta zoobutiker och på internet. OBS Ej gnagarblandning.
#15 Ok, kan ju testa det!
Mina kaniner får Cuni Fit. Är det någon idé att prova ge honom Kanin/marsvinspellets (Svenska Foder), har det hemma, och det innehåller mer fett än de flesta andra pellets.