Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1629 ggr
SmillaM
0

Para ihop två 1-åriga honor.

Hej! Igår fick vi hem vår lilla dvärgvädur! Västerby's Lady som hon heter. Fick bo på övervåningen av vår två-facks bur. 

Hon är verkligen jätte snäll och den lugnaste kaniner jag någonsin mött på. 

Vi vill att vår andra hona Bobo, som hon heter. Ska kunna vara tillsammans i hagen under dagarna så att dem kan hålla varandra sällskap. 

Idag så släppte vi först ut Lady, och sedan Bobo. Dem satt några minuter och bara tittade på varandra. Men efter sen stund så hoppade Bobo på Lady och tussar av Lady flög åt alla håll. Så jag tog in Lady i sin bur igen. 

Finns det något sätt att få dem att hålla sams? Tacksam för svar❤️

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

Låt dem gå galler mot galler 1-2 veckor och sedan sätt ihop dem på neutral plats. Tussar kan flyga så länge de inte slåss är det ingen fara.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SmillaM
0

#1 Tack, ska dela upp hagen i två delar idag då 😉

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Nikodemus]
0

Sära på dom ha dom inte till sammans

Fridaaaa
1

#3 Står i #0 att hon redan har särat på dem.

TS: Jag tror absolut du kan få dem att gå ihop, men vissa behöver lite mer tid än andra, ena paret jag har tog det 1-2 månader innan de kunde bo ihop 🙂

SmillaM
0

#4 Tack, jag får väl ha dem i enskilda hagar i en vecka, sedan kan jag prova igen 😛

#3 Som Frida sa, ja dem är särade. Förresten, kaniner är ju koloni/flockdjur och lever gärna tillsammans. Så jag hoppas verkligen dem accepterar varandra. 🙂

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Nikodemus]
0

Har dom börja bråka kommer dom bara fortsätta så ha dom särade hela tiden

Fridaaaa
7

#6  Det är vanligt med bråk/gruff/tjafs i början när man släpper ihop kaniner, har själv 3 honpar här hemma. Och nej bara för att de börjat bråka i börja betyder det inte att de inte kan gå ihop alls sen.

SmillaM
1

Sådär ja, nu är båda ute. Hagen är delad i två delar. En så länge så sitter dem och stirrar på varann. 😂

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Nikodemus]
0

Ha dom särade

Fridaaaa
4

TS: Sänder dig ett PM!

SmillaM
4

#9 Dem är särade.  Du behöver inte nämna det mera.

#10 okej 🙂

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Nikodemus]
0

Ok men ha dom särade hela tiden

Fridaaaa
5

#12 Det måste hon inte och är viktigt även för nybörjare som ev läser tråden att det absolut inte är nödvändigt att ha dem särade hela tiden, att det finns en möjlighet att para ihop dem men att det kan ta tid

[Nikodemus]
0

Jo

Stylle
5

Snälla #14, läs på hur kaniner funkar innan du säger saker som är/kan vara fel. TS, dina kaniner kan definitivt bli kompisar, du behöver bara ge dem lite tid.

Denna kommentar har tagits bort.
BlackandBlue
6

Nikodemus har jag sett skriva på andra forum här med om saker h'n inte har en anning om, so just ignore.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

[Nelley]
0

Trollvarning

[Indii]
0

Instämmer med #18 , kan någon ansvarig göra något åt #16, tack!

Fridaaaa
1

Sajtvärden är redan meddelad sedan tidigare.

Och har för mig att man inte får skriva ut att man tror att någon är troll ifall så inte är fallet, alltså att personen inte är ett troll.

Zabbio
1

Man kan dock klicka på ''anmäl'' i inlägget och bli av med det, om tillräckligt många orkar klicka.

Ordentlig plats att springa på, mycket inredning, och avbryt bara om de har stor risk att verkligen skada varandra, tex ligger ner på sidan och sparkar mot varandra i flera sekunder.

Klipp klorna först, slipa dem gärna trubbiga.

Att sätta dem med galler emellan har hos mig enbart lett till mer frustration och aggression. Men om de verkar vänja sig vid  varandra på det viset så kör på.

Att köra en vända med bil/buss/tåg i transportbur kan göra underverk i vissa fall. De lär känna varandras lukt och utseende men är för upptagna av resan för att bråka.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Indii]
0

#21 Hur gör man med en vuxen, kastrerad hane som gör små utfall / morrar åt en hona på drygt 3 månader? De fick träffas på neutral plats, och honan var mycket intresserad av att hälsa, men när hanen gjorde sina utfall blev hon så förskräckt att hon gömde sig.

SmillaM
2

Hej, jag tyckte att både Frida och Zabbio hade bra förslag, så jag lät dem vara i enskilda hagar hela förmiddagen. Nu så provade jag att ha dem i samma Hage. (hage på 15 kompostgaller) Åter igen så jagade Bobo henne. Tillslut fick jag avbryta för att Bobo attackerade henne. Jag vet inte vad som räknas som slåss, men Lady fick ett rivmärke på örat, inte blodigt, men pälsen var helt bortskrapad där.

Vad ska jag göra nu? 🤔

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

#23 Som jag skrev högre upp:Låt dem vara avskilt men med galler emellan kanske 1-2 veckor innan ihopsläpp.
Nja skulle nog inte kalla det för slåss, rivmärken kan uppkomma, så länge de inte hugger varandra alltså biter varandra och så. Jagandet kan hålla på en bra stund ibland.

Svårt att säga med när man inte ser det hela hmm

SmillaM
0

#24 Men om Zabbio's  teori stämmer då? Blir dem mer uppretade av varann? Förresten, skulle kunna släppa ihop dem och  låta kameran rulla, så kan du själv få se.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

#25 Jag har kört så på alla mina par, har fungerat toppen, vissa har varit så någon dag bara med galler något par ca 1 månad innan det fungerade.  Så skulle säga att det helt beror på kaninerna och personkemi. Så hennes teori kan stämma också beroende då på kaninerna.

Nja gör inte det, onödigt att skapa fler komflikter osv mellan dem än nödvändigt

SmillaM
0

#26 Okej, kör på din teori då .😉  När bör jag prova sätta ihop dem igen?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
1

#27 Ja det kan vara vilket som, både min & Zabbio's, svårt att veta innan tyvärr.
Hmm svårt att säga, jag hade väntat 1-2 veckor minst innan jag testat igen. Haft många gömställen också när de släpps ihop.
Sedan kan det ju vara så att personkemin inte stämmer heller, men hade inte gett upp än

SmillaM
0

#28 Okej, säger till om jag undrar något ;) förresten, hagen har transportbur, lektunnel, pall och en låda. Idag kommer jag att beställa lite saker från zooplus.se till hagen mm ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

BlackandBlue
0

Jag var med när en kompis skulle sätta ihop sina två honor o då höll de på som ni beskriver att det flyger tussar osv, men ingen som skadade sig. så höll de på lite till o från ibland under de närmaste dagarna. 

De måste ju fixa rangordningen  ;) vem som ska bestämma osv ^^ så ingen fara att de gör så. det kan se ganska brutalt ut. men om de skadar varandra så det börjar blöda o så bör man sära på dem

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

SmillaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu verkar jag ha ett nytt problem. Jag gjorde som ni sa och hade dem i enskilda hagar en vecka. Sedan har dem fått vara i samma. Jag tror inte Bobo (dominant) vill skada henne. Men Lady springer undan så fort Bobo kommer ens i närheten. Lady hade innan aldrig haft en bur kompis, samt den ända i kullen. Så jag provade att sätta ihop dem i en fem kompostgaller stor Hage. Bobo jagade henne några sekunder, men sedan slutade det med att Bobo slickade rent henne?! Hade provat denna metod några gånger och Lady kände sig tryggare med Bobo. Till problemet, nu delar dem på en 15 kompostgaller stor Hage, nu är Lady lika rädd som hon var i början för Bobo, hon springer bara undan så fort Bobo är i närheten, hur ska jag få Lady att vara trygg med Bobo i hagen? :/ (Bild från när dem mös tillsammans i den lilla hagen)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

#31 Låt dem gå tillsammans. Mitt ena par såna med att Viola sprang iväg för Milly men lät dem gå ihop dagligen och tillslut släppte det, hade ännu större Hage & nu är det inga problem 🙂

SmillaM
0

#32 okej, en annan fråga, tror du att jag kan öppna upp så att dem delar på hela buren senare? Så att dem kan hålla varann sällskap dygnet runt? På vintern vill jag gärna att dem bor ihop eftersom att jag vet att kaniner gärna sitter hopkurade och delar kroppsvärme ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

#33 Ja det borde gå, ge det lite tid nu och så märker du det ganska fort 🙂 Mina går ihop dygnet runt,