Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1121 ggr
puret101
0

Kaninbur mått, stora kaniner

Om sex veckor ska förhoppningsvis två kaninflickor flytta hem till mig (beroende på vad det är för könsfördelning i kullen) och förhoppningsvis få bo med min dvärgvädurshane (kastrat) som nyligen förlorade sin burkamrat.

kaninflickorna blir förmodligen ganska stora till växten, då pappan är fransk vädur och mamman är en korsning på runt tre-fyra kg. (jag har aldrig haft stora kaniner förut)

min hanes bur är 120x60 cm, och denna ska nu få en tillbyggnad (som kan delas av vid eventuell osämja.), tillbyggnaden blir 100x60 cm, dvs totala burytan blir 220x60 cm. Är denna bur tillräckligt stor?

buren kommer alltid att stå öppen så de får röra sig fritt i hela rummet. ett par gånger i veckan kommer den att vara stängd under ca 4 timmar då marsvinen är ute och motionerar.

och OM allt skulle skita sig och de inte alls går ihop, hur stor bur behöver då två stycken (förmodligen) stora kaniner som bor ihop, respektive om de skulle bo var för sig (eventuellt en med hanen då)? de skulle då få turas om att vara ute allihopa under hela dygnet.

långt inlägg kanske….tacksam för svar :)

[Niike]
0

Här kan du kolla själv. Det är lättare .. Blir mycket krångligare att förklara^^ Hoppas du förstår "schemat" =)

[Quellii]
0

Dom ska ha en bur på minst 0,9 m2, kortaste sidan måste vara 70cm och den ska vara minst 70cm hög. Exempel: 130cm lång, 70cm djup och 70cm hög, men personligen tycker jag att det är för litet för två så stora kaniner, en dubbelt så stor bur är att rekomendera :)

hannie
0

Min mamma har franska vädurar och belgiska jättar. Alla hennes kaniner bor två och två i burar om 150x70x70.

Tina-A
0

Kortaste sidan måste som sagt vara 70cm för att man lagligt ska kunna hålla kaninerna där.

220x70 låter som ett jättebra bra mått om du kan se till att höjden och kortsidan blir 70 istället för 60.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

#3: Jo, det är lagligt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]