Hur ska nackbenet kännas?
Skuttis nackben har bara skinn på sig, ska det inte åtminstone vara lite kött på? Alltså vad jag minns har hon alltid haft det så men ändå, jag kan till och med stoppa i hela tummen i den där "nackgropen".
Haha alltså va?
#1 Jag tror att hon menar att det är som ett "hål" mellan skulderbladen ;)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Kan lägga upp en bild sen, funkade inte innan, vet ej hur jag ska förklara men ja typ som ett hål mellan skulderbladen
Så var det på min kanin också =)
Låt den äta upp sig lite:) Ge den lite extra pellets:) Det gjorde jag med min lilla ninis. Det är inte helt försvunnet men blir lite bättre då:) Men tror inte att det är något fel med det.
Jag är ingen veterinär, men jag är rätt säker på att kaninen inte har ett "nackben".
Hur som helst, det du har fingret på, i bilden, är ryggraden mellan skulderbladen(bilden visar toppen på kotorna mellan skulderbladen).
Hur det känns beror på hur kaninen är byggd, ras, ålder, kost & muskelmassa.
Vissa kaniner är "benigare" där än andra, mina har dock en del muskelmassa mellan skulderbladen.
Nu är Skutti ganska gammal, så jag skulle inte vara så orolig då kaniner generellt sett blir knotigare med åldern.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Håller med #7. Sen tror jag att det ska se ut så där. De har liksom ett "hål" där. ;)
#7#8 Okej tack :) jo, men hon har haft det så rätt länge, så länge jag märkt av det iaf ;)
Sen har jag två frågor till som kanske inte är lönt att skapa egna trådar till: På vintern, tycker ni jag ska ge pellets då? Behöver de det? Om ja, hur mycket ska jag ge? Och nu har vi lagt ny pressenning över taket som täcker nästan hela buren, men det som är dåligt är att den är mörkblå.. Det fanns ingen vit så vi var tvungna att ta blå, men då blir det så himla mörkt, är det dåligt för kaninerna? Eller asså dåligt och dåligt men att det är så mörkt hela tiden (såklart får de ju komma ut i hagen men det blir inte förrän jag kommer hem från skolan vid 15 :/ Vet ju vissa djur som blivit tokiga av mörker, eller gruvarbetarhästar (?)
#7 Fast ska jag fortsätta som vanligt att bara ge hö? På vintern också?
Det är helt normalt att man känner ryggraden där. Men känn över resten av ryggen, revbenen och höftbenen för att avgöra vikt - du ska kunna känna benen relativt lätt men de ska inte hoppa fram och bita dig i handen så att säga :)
Bor h*n ute under vintern så hade jag gett lite tillskott av typ pellets.
Täcks hela buren eller är framsidan öppen? Låt en långsida vara öppen -åtminstonde så länge det inte är riktigt dåligt väder,- och se till att det finns ett bo/hus att krypa in i med massa halm. Fins egentligen ingen anledning att stänga in hela buren i pressenning.
Gruvhästarna blev blinda eftersom de aldrig såg ljus.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.