Bra till vintern? Första vintern ute.
Hej Funkar detta i uteburen: •Har tänkt ha torvmix (50%spån & 50%torv) köpt på granngården som bottenströ. • hus på ca 50x60x47cm fyllt med fleece filtar? http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/trixie_utomhusburar/utan_utegard/279140 • vilken vattenskål? Funkar det? Har ni något mer tips?? Vad för vattenskål är bra på vintern? Har just nu keramikskål och tror inte det funkar. Kan man använda vatten från trädgårdslangen ? • http://www.granngarden.se/product/vattenflaska-kanin-anti-frys finns det någon bra lösning på hur de inte ska komma åt sladden?
- Har hört att torvmix inte är så bra på vintern då det fryser pga fukten i torven. Kör på vanligt spån i stället, finns också på granngården
- Nä, skit i fleecefiltar och kör på massa halm
- Jag använder vanliga akita skålar på vintern. Har dubbla uppsättning så det går snabbt att byta vatten
- Självklart kan du använda vatten från trädgårdsslangen, vanligt kranvatten, men sedan är frågan hur fräsch slangen är
Se till att ha en bra grund med spån och sedan massa halm så klarar kaninerna vintern utan några problem
Hade kört på vanlig kutterspån med halm
Fleecefiltar blir kalla snabbt & värmer inte. Halm värmer betydligt mer.
Trixie är inte direkt bra så hade inte satsat på det.
Rostfria eller i plast kör jag på.
Sladden utanför burgallret? Eller göra upp ett hål så bara själva "skålen" sticker in om man säger så och resten utanför buren?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har rostfria skålar köpt billigt på jula, dom kan man slå ut isen från och dom tål att det fryser i dom m.m.
Vattnet i trädgårdsslangen kan du ju inte använda eftersom det fryser 🤔Vi har fått vattenskada av att använda "utekranen" för långt in på hösten vi hämtar vattnet inne i en vattenkanna (som såklart bara används till vatten) istället.
torv, fleece osv har jag ingen erfarenhet av.
l'm back
Halm är bra att ge dem massa av i bodelen så att de håller värmen.
I ensam-burar ger jag vatten i gamla glasspaket (typ big pac eller Sias ovala) - de rymmer mycket, är lika breda i botten som vid kanten så de välter inte så lätt. Dessutom tål de att det blir kallt utan att spricka. Vissa kaniner biter lite på kanten men sällan särskilt mycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Halm tycker jag är det bästa och mer naturligt för kaninen att bädda i! :)
Skulle rekommendera dessa som vattenskålar: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00204686/ Superlätt att få ur isen genom att dra lite lätt i långsidorna, de är billiga så OM de skulle gå sönder (har själv aldrig varit med om det) så gör det inte så mycket och sist men inte minst så är de hyfsat snygga också. ;)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#2 Tack tyvärr har jag redan köpt huset och kan ej bygga detta året men tror det duger ska ha den inuti buren. Kan man ha halm och fleece? Tänkte köpa den anti-frys vattenflaskan idag och testa om det går att lösa, ska testa det du skrev. #1 tror jag testar på torvmix med tidningspapper under. Haft torv och det är ganska fuktigt men rensa buren igår och la in torvmix Och den var ej fuktig men den lukt mycket. Finns det annars något som inte är spån som man kan använda ? Spån hamnar överallt. Halm och fleece? Eller kanske bara halm? #3 tack ska titta på skålarna om inte anti-frys flaskan går att fästa. Det med vattenslangen fråga jag för har aldrig vågat ge kaninerna vatten ur trädgårdsslangen, men är det rent vatten? Mena typ på sommaren :) #4 tack ska kanske spara en sådan låda nu:) sen massa halm. Men vad tror du om torvmix? #5 tack massa halm i bodelen blir det:) #6 ja fina var de får titta på de om inte anti-frys flaskan funkar:)
#7 Vattnet i vattenslangen är samma som vattnet i kranen så till och med du kan dricka det.
Är det en jättegammal äcklig slang kan det ju däremot hunnit växa bakterier i den men då skulle du ju kunna använda vatten+klorin för att skölja ur den och sen låta en del vatten rinna genom den (tänk på att inte hälla klorinvattnet var som helst helst, ska det på återvinningen)
l'm back
#7 Skippa fleece helt. Det värmer inte kaninen ändå i kylan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 okej tack ska prata vidare i hemmet om vår vattenslang:) #9 okej tack jag ska förmodligen sätta in anti-frys flaskan nu :) spännande