Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 941 ggr
Mollypierce
1

Ni med innekaniner

Hej alla med innekaniner. Jag håller just nu på att göra en liten typ av "Bok" om kaniner, denna kommer inte publiceras utan är endast till för nära och kära. Så jag undrar om någon med innekaniner kan svara på lite frågor.  

Frågorna lyder: 

1. Luktar det? 

2. Skräpar det mycket? 

3. Bor ni i lägenhet eller villa? 

4. Vad är det bästa med att ha en kanin inne?

5. Vad är det sämsta med att ha en kanin inne?

sannadetejag
0

1: Det luktar inte om man städar ofta.

2: Det skräpar ner men inte jätte mycket utan mest vin in och ut hoppning från buren men jag har en filt vid buren där spån och halm landar så är det bara att skaka av filten.

3: Jag bor i lägenhet.

4: Att kan vara med på ett helt annat sätt i vardagen än en ute kanin. Jag har bara haft ute kaniner innan min inne kanin och jag tycker inne kanin är bättre för då får man ut mer ifrån djuret.

5: Att det skräpar ner och att man kan hitta pluttar här och där.

[zendaimimon]
0

1. Nej, inte om du städar som du ska.

2. Beror helt på underlag och kaninen själv.

3.  Lägenhet.

4. Man får bättre kontakt och om man låter kaninen vara helt lös eller så mycket det nu går blir den mer som en katt vilket är väldigt mysigt.

5. Saker går sönder, så är det bara. Sladdar, stolsben, lister, tapeter osv.
Det varierar såklart från individ till individ men jag tror att de flesta med kaniner inne varit med om att hitta söndergnagda böcker eller sladdar. Med tiden lär sig kaninen vad den inte får bita på och man själv lär sig hur man bäst skyddar saker.

[[Rabbitsforlife]]
1

1: Nej, inte nämnvärt om man är städar ofta, brukar städa "kisshörnan" dagligen och resten av buren en gång per vecka,

2: Beror på vad man har för bottenströ, har man spån så kan det bli lite skräpigt utanför buren men har man t.ex halm eller toalätt så blir det inte lika mycket.

3: Vi bor i ett litet hus.

4: Man spenderar lite mer tid med kaninen enligt min egen erfarenhet då man har kaninen nära nästintill hela tiden. Man slipper gå ut i kylan och man slipper vatten som fryser på vintern. Hur mysigt är det inte att ligga i soffan framför tv:n med en filt och en kanin gosandes bredvid nu när hösten kommer. :)

5: Det kan vara svårt att få till en tillräckligt stor bur till kaninen ifall man bor trångt och inte har kaninen frigående. Här hemma behöver vi damma lite oftare då det flyger mycket damm när kaninen får busryck i buren. Sen kan det flyga mycket päls som fastnar överallt under fällningsperioderna. Sen måste man ju lägga ner lite mer tid på att kaninsäkra huset när kaninen bor inne.

[[tjattehonung]]
0

1. Nej, inte om man städar tillräckligt ofta. 2. Det kan komma en del spån utanför buren, man får sopa ganska mycket. 3. Lägenhet. 4. Att man får mer kontakt med kaninen. Enligt mig blir innekaniner ofta tamare också, men det beror såklart på hur mycket man är med den. 5. Hm… kanske att kaninen inte får uppleva alla åstider…och det är svårare att fixa stort utrymme inne än ute, iallafall för oss.

Facie
0

1. Luktar det? 
Ingenting! Så länge man städar toaletten varje dag så är det inga problem.

2. Skräpar det mycket? 
Beror på vilket typ av underlag du har i buren. Spån skräpar mycket medan lättströ, spånpellets och filtar skräpar lite/inget alls. 

Lägenhet.

Samma fördelar som att ha typ en katt eller hund. De hänger alltid på, gosar, lekar osv. Sen att man alltid kan ha uppsikt på dem samt att de aldrig behöver vara ensam är ytterligare två fördelar. 

Gnagandet.. Man måste ständigt se till att inga sladdar, kläder eller annat gnagvänligt material ligger framme för då är chansen stor att de går sönder.

Pretty wise //

taxidriver142
1

1. Inga problem med lukt om man städar regelbundet.

2. Om det skräpar eller inte beror på vilket bottenmaterial man använder.

3. Bor i lägenhet.

4. En kanin inomhus blir en familjemedlem precis som en hund eller katt.

5. För mig är det självklart att ha kaninen inomhus, men vissa kaniner kan tyvärr gnaga på sladdar och liknande.

MontEverest
1

1. Luktar det? 

Tycker att det doftar hö i alla fall, själva kaninen luktar inget. Byter man toalådan dagligen så bör det inte lukta urin, dock kan det lukta urin om man har dåligt bottenunderlag som ej suger upp bra plus om kaninen kissar i hela buren.

2. Skräpar det mycket? 

Beror helt på vad för underlag man har i buren. Kan komma nått enstaka höstrå utanför.

lägenhet

Man får mkt kontakt och mer tid med sin kanin.

Kanske man kan utveckla allergi? Kaniner kan förstöra mkt när den springer runt, gnaga och ev kissa om den ej är rumsren.

Anonym345
0

1. Luktar det? 

Nej inte om man tömmer toalådan varjedag.  Det kan lukta hö ibland.

2. Skräpar det mycket? 

om man har spån skräpar det kolosalt mcyket , då måste man damsuga hundra gånger om dagen -.- men om man har "Toalett" eller matta så skräpar det ingenting.

Bor i lägenhet

Det bästa är att dem blir så sociala då man tillbringar mer tid med dem.

ser ingenting dåligt med det då mina kaniner är rumsrena och ej biter eller förstör då dem har massa annat att bita på i buren.

pernillaoscarsson
0

1. Luktar det? Ja, jag har bara haft okastrerade kaniner och det luktar. Upplever även att honorna luktar mer än hanar.

2. Skräpar det mycket? Japp. Vissa kaniner älskar att rejsa vilket innebär att allt spån jämt ligger utanför buren. Men fixar man underlag som inte yr så mycket så kan det bli renare.

3. Bor ni i lägenhet eller villa? Jag bor i lägenhet, en tvåa.

4. Vad är det bästa med att ha en kanin inne? Man är nära dem hela tiden.

5. Vad är det sämsta med att ha en kanin inne? De blir lite väl sällskapliga så de vill gärna vara med hela tiden. Många har dem lösgående men jag kunde inte ha mina det då de bodde inne pga katterna. Så när de satt i buren så skakade de ständigt galler, därför bor de nu ute :)

fridelfina
0

1. Luktar det? Ja ibland, men det är olika i perioder. Inte så vi vill kasta ut honom!

2. Skräpar det mycket?  Jo, det gör det nog, vi har iofs vår kanin lös inomkus och han hoppar i och ur buren själv så det kommer med spån under tassarna

3. Bor ni i lägenhet eller villa? Lägenhet

4. Vad är det bästa med att ha en kanin inne? Vi har inte nåt val direkt, men det kul när han hoppar omkring eller lägger sig vid fötterna  och vill ha sällskap när man sitter vid datorn

5. Vad är det sämsta med att ha en kanin inne? De gånger det blir kluttar på golvet och när någon familjemedlem "glömmer" bort att byta spån så att det luktar, fast det är ju egentligen lika illa med utekanin gissar jag

[oroligkaninägare]
0

1. Luktar det? Ja de tycker jag att kisset gör 2. Skräpar det mycket? Japp mina är frigående 3. Bor ni i lägenhet eller villa? Villa 4. Vad är det bästa med att ha en kanin inne? De är mysigt att kunna ha dom nära sig och att de kan kela när dom vill tex i famnen i sängen. 5. Vad är det sämsta med att ha en kanin inne? Skräpigt tycker jag är sämst