Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 448 ggr
ilaluna
0

Kastrering av hane

jag vill kastrera min hane sen i framtiden, har dock lite frågor angående detta! Min hane är just nu 2,5 månad, när är tidigast man kan kastrera de? Läste nått om att man ska vänta tills att deras pungkulor ramlar ner, när sker detta? Och ni som har kastrerat er hane, när gjorde ni det? Märkt någon skillnad på er kanin sen dess?

[krysopras]
1

Min kanin som fick för sig att han skulle kissa och bajsa i soffan slutade med det efter kastrering. Han var rätt gammal då, jag hade haft honom ett år och han var vuxen när jag fick honom (hittekanin). Han var också väldigt kär i min hund och förföljde henne och uppvaktade henne, det slutade såklart också efter kastrering. Det var bra för hon blev mycket trött på honom och han var helt som besatt. 

Min andra kanin var ung, ca 5 månader, när han blev kastrerad. Han hade inte börjat med några ovanor då, så han har alltid kunnat vara i min säng utan att kissa eller bajsa där. Hans pungkulor hade trillat ner. Ring närmaste veterinär så säger de säkert när det är bäst att kastrera!

[thildaaaa]
0

Vad jag hört så är 6månader en rätt bra åkder, tror att 4månader är yngsta de kan va för att klara narkosen, men 6månader är bättre typ, min blev kastrerad dagen innan han fyllde 1 så jag har märkt stora förändringar senaste månaden… Han har slutat skvätta (alltså kissa samtidigt som han hoppar och allt kiss hamnar på en, möbler och mattor…) han har slutat kissa i min säng och han har slutat ha humörsvängnigar(han bet min bror å pojkvän några ggr i buren…) han luktar inte äckligt heller! Rekomenderar kastrering om din kanin börjar visa tecken på dessa beteenden!! Det är hanbeteenden och försvinner i allra flesta fall vid kastrering! :)

Facie
0

Man kan kastrera en hankanin så fort de blir könsmogna och att kulorna trillat ner, alltså vid ca 3 månaders ålder. Dock brukar de rekommenderas att kastrera de senare så de får tillräckligt med tillväxthormoner och hinner "biffa" till sig lite.

Kastrera min kanin för ca 1 vecka sedan bara för att han ska få bo med en hona. Han hade inget sedvanligt hanbeteende innan och så att märka skillnad är svårt. Dock har han blivit lugnare och tröttare tyvärr.

Pretty wise //