Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 303 ggr
kaninigen
0

Ska nyfödda vara "hoppiga"?

I natt föddes min första kull (iaf sedan jag hade kaniner när jag var barn) och nu blir jag lite fundersam.
Jag har känt efter och det är varmt och torrt bland ungarna men mer tänkte jag inte störa.
Men sen läser man så mycket..
Folk som tar upp & visiterar ungarna (förstår tänket med att ta bort missbildade direkt) och andra som säger "de hoppar så mycket!", mina hoppar inte alls, de reagerade på mig när jag kände bland dem men det är mestadels lugnt i boet.
Hur BÖR det vara? Full fart eller lugnt? Ska jag visitera dem?
(honan är lite drygt 1 år och det är hennes första kull)

[Sockertoppens_kaniner]
0

Jag anser att man ska kolla så att alla lever och mår bra en gång om dagen. Men tycker inte att du behöver lyfta, väga, och visitera dem varje dag. Kolla boet och se så allt ser bra ut. Är det svårt att se kan du lyfta upp dem en bit över boet en kort stund för att kolla, men annars tycker jag att de kan få vara i boet tills de fått päls och utforskar mer själva. :) Jag brukar kolla så att alla lever och mår bra första dagen, sen brukar jag bara kolla ner i boet och när de blivit lite större ta upp och känna. :)

em.nord
0

Fick kull i tisdags natt och jag kollar de varje morgon. Ville se hur de mår osv. Kollar även vikten. Så en gång varje morgon. Ungarna började igår och idag reagera genom att "hoppa". De gillar ju inte att man tar upp de ur sitt varma bo, det är inte naturligt för dem.

Så om du låter dina va så bör de ligga lugnt i boet. =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

kaninigen
0

Ok, jag kollar lite närmare på dem imorgon bitti då. :)
Kommer dock inte att väga dem.