Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 731 ggr
Cindy S
0

Stor ras som liknar TJS?

Jag vill gärna ha en TJS en dag, eller med liknande trckning. Finns det en stor ras med liknande teckning?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Whippet
0

Vad är en TJS?…..

I'm out Vilar huvudet i handen

MsSofieG
0

Jag tycker den tyska jätte schecken är ganska stor redan 😃 Annars finns ju mindre kaniner med samma tecknining men tror inte det finns någon större.

Cindy S
0

#1 Tysk jättescheck. #2 Det blev ett missförstånd. Jag vill helst ha någon mindre, men som går ihop med min frasse. Så mellanstor eller stor ras med samma teckningar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Elina.
0

Lilla tysk scheck eller rhinsk scheck kanske? Bägge hör till de medelstora raserna.

Cindy S
0

#4 Jag kollade, men de verkar för små för att ha tillsammans med en frasse.

Jessica Jones (2015-)

Elina.
0

Det är inga problem att ha de raserna tillsammans med en frasse.

Svado
2

Det spelar ingen som helst roll vilken storlek du har på kaninen. Kaniner som är vänner slåss inte. Och du kan ändå inte köpa en kanin o sätta in hos din frasse o tänka att bara för att den är någorlunda stor så ska det inte göra något om de slåss.

Tills dess att kaninerna blivit sams kommer du behöva hålla ett öga på dem hela tiden, och vara beredd att gå in i mellan o bryta, och då spelar storlek ingen roll.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Cindy S
0

#6 Ok, jag trodde de var för små. #7 Jag förstår att ifall de inte går ihop så ska de inte leva tillsammans, men om de ryker ihop under ihopsättandet(eller av någon anledning senare) ska båda ha samma chans att försvara sig själv. Eller är det fel? Att sätta ihop två jättekaniner måste väl vara säkrare än när man sätter ihop en jätte och en dvärg?

Jessica Jones (2015-)

[vanilla skye]
0

Skaffa en TJ'S om du så gärna vill ha en sådan! :) Det är en underbar ras och oftast mycket vänliga mot andra kaniner, Har själv 6 stycken ;)

Svado
0

#8 Ryker de ihop ska du kunna vara där och sära på dom. Kaniner kan skada varandra fruktansvärt ordentligt om du inte har full koll innan de är kompisar så att säga. Oavsett storlek på kaninerna så kan de ge varandra mycket svåra skador.

Linnea Adler

Cindy S
0

#10 Jag förstår att man ska vara där medan de lär känna varandra men jag är orolig för när de varit vänner i flera år och sedan en dag Bråkar de?. Är det inget att oroa sig för?

Jessica Jones (2015-)

Svado
1

Nej :) Kaniner som är kompisar bråkar sällan (läs aldrig) skulle jag vilja påstå. Så länge du inte förändrar något runt omkring dom, typ sätter in en tredje kanin i buren, tar hem en ny kanin o har i en bur alldeles brevid eller så.

Linnea Adler

Cindy S
0

Jag har en dålig erfarenhet av att ha olika raser av olika storlek tillsammans, för man märker inte alltid när något i djurgruppen förändras. Min mamma var tvungen att avliva en av de vänligaste schäfrarna vi någonsin haft, för gruppledaren, en dvärgsnauzchern, fick ett kraftigt bett som förmodligen var från schäfern och fick avlivas. Detta förmodligen för att åldern gjort gruppledaren förlora makt i gruppen. De var båda otroligt lugna djur men mamma som haft hundar i ca 30 år förutsåg inte att de kunde bråka, eller tyckte inte att risken var tillräckligt stor. Så då var vi tvugna att avliva schäfern eftersom vi inte visste ifall det var en engångsgrej eller inte, och det hade varit svårt att hitta ett alternativt hem snabbt nog. Jag berättar det för att visa att jag är för osäker på min erfarenhet med djur, och att jag inte vill känna det min mamma gjorde när hon inte märkte tecknen och det blev försent. Så jag vet inte tillräckligt om.kaniner för att våga ha djur av olika storlek tillsammans eftersom att det finns en chans för bråk.

Jessica Jones (2015-)

Zabbio
0

Jag har korsningar i olika storlek, de har TJS i leden och jag brukar få med scheckteckning då och då. De är även vanda att bo i grupp.
Men det är ju sällan klockren teckning, med rätt antal prickar osv.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.