Lite frågor om innekanininer
Hej, jag har tänkt att flytta in mina tre kaniner nu till vintern. Är det någon som har haft 3 stycken kaniner inomhus? Luktar det? Hur ofta behöver man städa? Skulle det funka att ha dom på en balkong?
Jag har haft 2 kaniner inne samtidigt (plus marsvin då).
Fick städa oftare för jag tyckte det luktade snabbare när jag hade 2 kaniner inne istället för en.
Ska de bo i samma bur eller i varsin bur? Hur ofta märker du ganska snabbt själv.
Vad är det för balkong?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
2 stycken kommer bo i samma bur och en kommer bo ensam i en bur. Det är en vanlig balkong utan tak.
Jag har tre kaniner som år lösa på rummet. De har ingen bur utan två kattlådor som de går på men nej det luktar inte illa. Spån har en tendens att lukta väldigt starkt av kiss tycker jag men jag har kattsand eller papperspellets i lådorna så det är inget problem.
Håller med ovanstående, spån luktar starkt! Tycker jag. Har två kaniner som delar toalåda. Föredrar kattsand men de funkar ju inte om kaninen äter sanden.
Allt gott!
/ Moa
Tack för svaren! :) Någon mer som har någon åsikt?
Jag har 4 kaniner frigående inne och de går på låda. Med fyra blir städning varje dag ganska givet, men att byta en låda går ganska fort. I lådan använder jag alspån vilket tyvärr är ganska dyrt. Däremot är det drygt, dammar inte och håller lukten borta. Det som luktar mest hos mig är hö, särskilt om det hamnat i toalådan. Nu i hårperioder blir det också en hel del dammsugning. Det blir väldigt fort dammigt inne.
Intressant läsning då jag snart blir ägare till två innekaniner.
Har två hundar och två katter nu så städa ofta är jag van vid. ;) Lånar tråden lite och passar på att ställa en fråga angående dammsugning och kaniner. Mina katter håller sig alltid undan när dammsugaren kommer fram, vilket inte verkar helt ovanligt när det gäller just katt. Hur är kaniner? Tänker att de kanske lätt blir stressade av ljudet, eller vänjer de sig fort? Hur reagerar era kaniner på dammsugaren?
#7 mina har vart rädda för dammsugaren, men har gett dom en pellets efteråt och då är det bortglömt =) Ofta gömmer de sig eller lägger sig i ett hörn
Oavsett om man har en inne eller ute kanin tycker jag man ska städa varje dag. Iaf toaletten, vattenflaskan och matskålen.
Pretty wise //
Men fungerar det att ha sina kaniner på en balkong?
Putt
På frågan på balkong är knepig att svara på. Det beror lite på hur den ser ut. Är den stor/liten? Är det mycket drag? (kaniner mår dåligt av det). Om den är inglasad är det inga problem på vintern, men på våren och sommaren och om solen ligger på kan det lätt bli på tok för varmt för en kanin. Ballonger byggs ofta på den sida där solen ligger på som mest. Du får titta på balkongen hemma och fundera på om miljön blir bra under hela vinterhalvåret in på våren.
Putt! Någon mer som har en åsikt?
Jag undrar hur ofta man bör skura buren. Med dn jättekanin som exempel. Ruttnar kiss? För allt får man ju inte bort när man tar bort bottenmaterialet.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#15 vad menar ud?
#16 Alltså hur ofta bör man inte bara tömma buren, utan skura rent den med såpa?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#17 Får du kaninen att bara kissa i toan så behövs det ju inte. Man kan ju skölja av den med vatten om man vill om man har spån (därav damm som fastnar i buren) men man kan använda såpa också om man vill.
Ok, men ifall de inte lär sig snabbt att bli rumsrena? Hur ofta bör man då skura?
Jessica Jones (2015-)
#19 du behöver ju inte skura hela buren :P bara att ta ut o ta slangen o skölja av o ta en diskborste o gnugga lite eller om du bor i lägenhet kan du ta in den i duschen o ba skölja där det är kissigt.
#19 Så ofta du tycker själv att det behövs. Mina kaniner har ingen toalätt alls tömmer hela burarna minst 1 gång/vecka. Skurar om jag ser att det kommit ner till botten så att säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.