Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 3260 ggr
Zabbio
3

Era inneburar :) Inspiration+presentation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag är ju inte nybörjare på kanin, många känner nog igen mitt namn här på sidan :) Men det finns åtminstone en sak med kaniner där jag saknar erfarenhet… jag har aldrig haft inne-kanin.

Men nu när Silverpil kom hit så kände jag bara att han.. han ska bo inne och bli en inomhuskanin. Om inte helt lösgående (vilket är en tanke) så med Hage och lös med mig när jag är hemma. Ärligt talat vet jag inte varför det känns så.. han var livrädd för mig (börjar mjukna upp nu, förmodligen blev det väldigt stressat med tågresan som blev flera timmar försenad, många byten och ersättningsbussar när man just tagits från sina kullsyskon och hamnat i en  liten transportbur..) men han var nyfiken hos uppfödaren och nu har han börjat inse att jag kommer med gräs och mat ;)
Men jag vet ine.. det kändes bara som att den här lilla pälsbollen, som då inte ens hade ett namn,  kommer bli min nästa ''Zplit''. Zplit var min första kanin, en dvärgvädur jag tävlade hoppning med. Han stod mig mycket nära, närmre än någon annan kanin (och få andra husdjur överlag) stått mig. Silverpil kommer naturligtvis inte bli likadan, men det känns som att han kan komma mig lika nära. Man kan väl säga att i ''klickat''.  Zplit bodde ute, jag var/är allergisk. Men efter en vecka med Silverpil inomhus så har jag inte känt något ännu så det verkar ha gått över :) Hoppas jag! Av någon anledning känns det rätt att ha honom inne..

Nog med babbel!  Just nu  bor silverpil med en unge ur mina kullar i en 150x60cm innebur, och det funkar väl tills vidare. Men den ska utökas, antingen bygger jag något måttanpassat till mitt sovrum (har snedväggar men bra med yta på längden) eller så blir det bara en permanent Hage.
Just nu har Rufs och Pil bara ett hus, lite hö, vattenskål… halm och spån i buren. De ska få mer.. och här kommer ni in :) Jag vill se era inomhus burar - vanliga som egenbyggda - med inredning och långöron i :)

Silverpil - han är en liten sallander blå gotlandskanin som ska bli ny avelshane :) Jag vet inte riktit hur jag ska göra med sällskap, om jag ska försöka hitta en kastrerad hona eller om han ska få bo själv när han och Rufs börjar gå varandra på nerverna. Kanske jag rent av kastrerar Rufs. Är rädd att en hona kan bli trakasserad, å andra sidan vet jag att många hanar, särskilt de som har lite naturligt flockbeteende kvar, ger upp ganska snart om honan inte är villig.
Jag har haft okastrerad+kastrerad hane ihop förr och det har funkat, men de kissade väldigt mycket på och runt varandra, även om de aldrig slogs utan alltid myste ihop.. jag vet inte riktigt om jag är så  sugen på det. Det är ju det svåra med avelshanar, att hitta bra sällskap till dem :) Blir det som jag tänker oh han blir i stort sett frigående så kanske han kan må bra själv. Men det får framtiden utvisa, just nu har han Rufs iaf. Rufs är också en fin liten kanin, men jag vet inte om jag vågar fästa mig vid honom. Fast det är klart, om jag låter kastrera honom och det inte funkar så kan han gå med damerna i kolonin. Tyvärr är han inte något att avla på hos mig.

Visa era burar nu! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

borkadottir
8

Det låter som ett kul projekt! Jag har mina fyra kaniner helt frigående i lägenheten numera, men har kvar buren jag byggde när de först flyttade hit. Jag byggde om ett klädskåp från Ikea och det blev tre våningar till kaninerna. Fördelen med buren är att det går att dela av burplanen från varandra, så en bur blir tre. (Det blir dock lite trångt trots att måtten är lagliga.) Det har varit väldigt praktiskt när jag varit tvungen att ha kaninerna separerade innan kastrering.

Namiko
2

Här är buren till mina kaniner. Det är botten från en 120 cm innebur som jag byggt ett lågt bord till så att dom ska ha ett eget krypin och en hög utkiksplats. Buren används mest som matplats och toalett då favoritstället att sova på är under soffan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
1

#1  Snyggt! Något sådant vill jag också bygga någon gång, tycker att det är så trevligt när buren blir en trevlig möbel i inredningen, och alla mina kaniner älskar ju hyllor och våningar. Så det är ju ett toppenbra sätt att ge dem yta på. Speciellt om man vill kunna stänga in dem när man är borta tex. I mitt fall beror det mycket på hur rumsren han/de blir och hur glad han är för att gnaga på möbler/lister istället för grenar,  jag kan ganska enkelt kaninsäkra sladdar osv.

#2 Smart, jag gissar att de är helt frigående? Två honor eller en av varje? Kastrerade? :) Hur rumsrena är de?

Nu har jag precis suttit ett antal timmar med bägge usfröna ute på en filt på golvet i TV rummet. De bars dit i en kartong med spån i och in/utgångs hål, så att de hade en plats att känna sig säkra. Sen låg jag på golvet och lät dem komma fram när de var redo, de hade även mat utanför lådan och en vattenflaska i den.
Rufs är betydligt mer bekvämmed att komma ut och nosa och puffa, en även Silverpil kom fram efter en stund. Filten fungerade ganska bra som ''bur'', golvet utanför var halt och även om Rufs skuttade runt lite så ville han inte gå för långt på det osäkra underlaget. Men på filten var det ju stabilt att skutta runt.

Inte en enda plutt hamnade utanför lådan trots att gräs och pellets låg ute på filten, så det ser jag som positivt :)

Namiko
0

#3 Det är en av varje och dom är helt frigående. Honan är 3 år och innan kastreringen var hon inte rumsren alls men det blev mycket bättre på bara någon vecka efter. Hanen är bara 4 månader och är allt annat än rumsren än så länge vilket även förstör honans vanor. Det här är dock mina första icke rumsrena kaniner, alla andra har varit rumsrena från dag ett. Det kommer bli bättre efter att hanen är kastrerad och tills dess får jag helt enkelt städa mer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
0

#4 Ok, tack för svar :)
Mina hanar brukar vara mer renliga än honorna, men bara om de inte har bursällskap.. hmm..
Det blir till att väga renligheten, burkompis och tiden han får med sällskap, mot varann. Svårt! Jag vill ju att han ska ha sällskap, men jag vill också att han ska kunna röra sig så fritt som möjligt, och blir de inte rumsrena  så kan de inte gå fritt..

Zabbio
4

Nu finns även bild på Rufs :)
Jag hoppas att de funkar ihop.. har verkligen fastnat för honom. :)

Zabbio
4

Och helbild :) Lite dåligt ljus bara.

sfut
2

Jag har nu helt tagit bort buren för mina tjejer men så här såg den ut ett tag. 

Buren är 150x70. En hylla gjord av ett hyllplan från Ikea instucket mellan gallren sitter längst ut, där står vattenskålen. Sen hade jag ett hus gjort av två Pappis-kartonger från Ikea med två ingångshål och en fleecefilt ovanpå. Höhäck och toalåda. För att skydda tassar vid in och utgång hade jag en filt över den öppna dörren. Brumma blev så van vid den att hon tyckte det var otäckt att gå in och ut ur buren när den inte var där.

Jag fixade också en hörna med halm under hyllan när Brumma började bli könsmogen och ville bygga bo.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
1

Och så här såg den ut från första början. 

Samma hylla med borrismatta på för halkskydd. Ett litet Pappishus med bara en låda. En hötunnel från granngården som var väldigt uppskattad att använda som "höhäck". Jag stoppade inte hö i den lilla tunneln så kunde man sitta både i den stora tunneln och utanför den lilla tunneln och äta. Sen hade jag en höboll här tror jag men jag misstänker att den var boven när Brumma slet sönder sin ena framtå så den är kasserad nu.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
4

Och en Hage jag hade innan. Pressening i botten, sen liggunderlag och en fleecefilt på toppen. Tror denna var ca 180x110 cm. 

En stor toalåda med höhäck. En träbro som är mycket uppskattad. En piltunnel (som numera är uppäten) och ett hus/hylla.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
5

Det här är en av mina bättre idéer faktiskt.

Jag brukar beställa strö från animail.se och får hem det i såna här kartonger. Jag upptäckte att min stora toalåda som är en plastlåda från ÖoB passade perfekt i animaillådan. Först hade jag den som grävlåda med halm i men nu har den blivit mer av en ren toalåda/gömställe/höstation. Kaninerna älskar att sitta i den och käka och sova. Nu har jag uppgraderat den (ny låda) och gjort två mindre hål på långsidan istället för ett stort. Det ger lådan liten bättre stabilitet.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

Tack för inblicken! Och praktiskt med animail lådan :)

sfut
0

Varsågod, alltid roligt att dela idéer :) Din Silverpil är ruskigt fin!

www.hoppfullt.blogg.se

Namiko
0

#5 Det kan ju ha att göra med att han flyttade direkt från en bur där han kunde göra av sig var som helst till ett stort rum där han inte fick vara i buren alls dom första dagarna. Kan dock säga att jag skurade golvet för några dagar sen och sen dess har dom varit rumsrena båda två, bortsett från några kulor på golvet. Det kan mycket väl ha haft att göra med att mitt golv inte blivit rent nog när jag våttorkat det tidigare efter olyckor.

Det brukar iaf inte vara några problem med att få en kanin rumsren, det här är som sagt mina första kaniner som inte varit det från början. Alla tidigare har inte ens skitit utanför buren.

kanin och häst
0

Förlåt om jag förstör tråden, men… Gud vilka gulliga kaniner det är!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

michellan97
0

Detta är Liselottes bur :)

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

Medaljjägaren
1

Om man har innebur, blir det inte smutsigt då? Och om dom är lösgående, händer det inte då att det ligger pluttar under både bord och stolar?

YEY, INSIDER!

Zabbio
3

#13 Tack :)
#14 Ok, hur ar du gjort för att få tidigare kaniner rumsrena? :)
Det jag känner kan bli problem är att det är en okastrerad hane, ihop med en annabn (diock kastrerad) hane. Eller hona.. att han kanske vill märka revir på ett annat sätt.
#15 :)
#16 Trevlig bur, ser ut att vara lite högre än de flesta inneburar?

#17 De kan ju bli rumsrena. Jag vet inte hur vanligt det är att de är helt rumsrena, men är det bara lite pluttar så kan man ju sopa upp det rätt enkelt. Så länge de kissar i lådan. Jag hade nog begränsat en kanin som pluttar ute till ett rum, som hölls lättstädat (inga stora möbler man inte kommer åt under osv)

Så här har Rufs och Silverpils bur blivit just nu :)
Närmast golvet ligger en presenning, på den mattor som förmodligen får skuras/tvättas hyfsat ofta. Men de ger bra grepp för tassarna och skyddar presenningen från tugg. Brädan bak hoppas jag ska räcka för att skydda listen, väggen är målad så det finns ingen tapet att riva loss.
Framsidan har dubbla kompostgaller så att de inte ska kunna slinka ut.
Sidorna är gamla fönster som jag borrat i ramen på och fäst ett halvt kompostgaller ovanpå, sen en snedskuren bräda. Böckerna framför är mest för att jag tror att de är små nog att slinka igenom där emellan, ännu :P

Jag valde att ha kvar hela burbottnen, så finns där gott om plats att ge dem mat i den, eftersom jag vet att de gärna pluttar där de äter. Kanske det ger mer chans att mattorna får vara rena.
Om/när det behövs sätter jag tak på.

Det är fortfarande lite tråkigt med  inredningen, behövs några tunnlar osv tror jag, men nu har de lite mer plats att skutta runt på, och jag kan sitta hos dem och låta dem komma fram utan att först lyfta runt dem och fånga dem :)

Den är  112x285cm, Och de springer runt som tokiga och gör gläje skutt och slänger sig ner på sidan mot väggen :P

Stylle
0

#18 Det blir verkligen fint! Hoppas de kan fortsätta gå tillsammans.

michellan97
0

#18 70 nånting tror jag, så det är ju lite högre än de "vanliga" som ligger runt 50-60 cm ;)

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

sfut
0

#20 jag tror det är en likadan som jag hade, den är 65 cm hög :)

#18 Det ser jättefint ut! Vad är det för hus?

Jag har upplevt att det framför allt blir problem med bajsande/kissande utanför lådan när de inte har en helt stabil gruppordning. Mina tjejer är lite halvbra på det och rangordningen är lite instabil. Innan den senaste honan flyttade in så var de hur duktiga som helst.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

#19+20 :)

#21 Menar du det i mitten? Bara nåt jag byggde för längesedan.  Nätram med tidningar fastklistrade med ''tapetklister'' (finns recept på det, typ potatismjöl och vatten med lite socker i)

Jag börjar fundera på att flytta ut Silver och ta in en av de andra unghanarna istället.. så att jag kan kastrera bägge två. Silver ska ju bli avelshane så honom kan jag inte riktigt kastrera.  Det känns som att det blir lättare med rangordning och allt om bägge har tappat kulorna.
Dessutom har Rufs visat sig vara mycket trevligare..hehe, visst är jag knäpp?

Jag har lite dålig erfarenhet med honor, de ute i kolonin är så klart trevliga och så, men när det kommit till rena sällskapskaniner så  brukar de vara tristare mot mig.
Usch, jag vet inte.. ska jag ändra mig nu måste det bli snart, sen är det för stor temperaturskillnad för att flytta in/ut dem.. Visst är jag övertygad om att Silver blir trevlig med lite tid, han blir modigare och modigare.. men det känns vanskligt att inte ha möjligheten att kastrera ifall de börjar revirmarkera och hålla på när de blivit könsmogna. Bråk är jag faktiskt inte särskilt orolig för, har ingen erfarenhet av att hanar skadar varandra utan det brukar gå bra om en är kastrerad eller går med på att vara ranglåg och flyttar sig. Men jag vill inte ha urin över hela golvet..
Jag har flera trevliga ungar te i kolonin som jag mycket väl skulle kunna ta in, och göra en kovändning med.. Släppa ut Silver igen i en av han-burarna och ta in en av de wienertecknade små ungkarlarna istället till Rufs. De känner varandra redan…

Å andra sidan kan jag ju se hur det går över vintern, det kommer finnas ungar till våren också. Hmm…

sfut
1

#22 Svårt  val! Det är nog lite av en chansning att ha silver inne tillsammans med en annan hane. Men det går ju inte riktigt att veta heller.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

#23 Ja.. ett lyx-problem, jag vet ;)

Nu ligger de där och är så söta tillsammans.. ger mig dåligt samvete för mina intentioner att eventuellt dela på dem igen.. de sitter och putsar varandra.

Tänk om jag skulle ta bara en kull på Silver och sen kastrera honom.. oh, hädelse, kastrera et genbanksdjur.. :P Fast jag är ju inte genbank själv, så det spelar väl mindre roll…
Men det är ett alternativ.. jag har egentligen bara två han-burar som är kopplade så att hannarna får sällskap av ungarna, och det känns väldigt taskigt att ha en som får sitta utanför i hörnburen och vara isolerad (förutom Silverpil har jag Silvio och sen ska en av de wienertecknade också sparas) .. Jag har ett par honor som borde kunna ge sallander (det är lite färgen jag är ute efter med honom, bl.a.) om han får träffa dem innan han träffar veterinären..

Zabbio
2

Nu har de fått nya mattor :)
En av de gamla blev fuktig och hade möglat under den blå burbottnen! :O Inte alls bra! Så det blev IKEA och borris mattor, nu får jag se om de kan ligga ifred eller om de måste sys ihop. Mitt estetiska sinne föredrar denna jämnare färgen också, även om allt spån syns :)

Och så har de fått en mindre kattlåda, plus en kattlåda som kan följa med om de tex är lösa i ett annat rum eller så, så att de alltid har nära till toan. Och jag har byggt en bro till dem, och satte ihop lite ''pappis'' lådor till ett krypin.

Jag har bestämt mig för att låta kastrera bägge två, först Rufs och sen Silver så fort han fått en kull. Det går ju inte att sära på dem nu :P  Och ag kan inte välja.

Zabbio
4

Ännu en :) Man får tydligen klicka ''visa bild'' för att se hela..

[dalkullanskaniner]
0

Den här har min sambo byggt till våra två minsta.. Är dock inte färdigmålad :-)

[dalkullanskaniner]
0
Zabbio
0

#28 Näää, så himla fin!, har du fler bilder? :)

[dalkullanskaniner]
0

Kan ta fler under dagen:-) fick den i 30 års present.. Hade inte kunnat bli gladare:-D Han har funderingar på att bygga å sälja:) allt är återvunnet material:)

Zabbio
0

Den ser jättetrevlig ut, något som är en del av inredningen och passar in :)

[dalkullanskaniner]
0

Precis:)

Samantha_
0

#10: var köpte ni gallret

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#33: denna tråden är från 2014😊

[Goldie2010]
0

#33: Ser ut som vanligt kompostgaller.

Djurälskare:)
0

Min kanin är frigående i mitt sovrum (inte just nu pga att hon är nyligen kastrerad)
Rekommenderar ”lennon the bunny” på youtube för mer info 😁

• Redigerat 2022-09-15 13:50 av Djurälskare:)