Vad har ni för syfte?
Hej! Många tycker att man inte ska ta en kull med syfte sälja. Men vad har en upp dödare för syfte? Uppfödare brukar oftast ta fler kullar per år och man kan ju inte spara en kaninin vid varje kull då. Så jag tycker inte någon ska kommentera om någon ska ta kull med syftet sälja? Varför tar just du kull? Och vad har uppfödare för syfte?
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
De allra flesta seriösa uppfödare har ju en klar målsättning med sin Avel och tar heller inte kullar bara för skojs skull, utan allt är noggrant planerat och varje kull är ofta med syfte att spara en eller flera individer. Detta innebär att man som seriös uppfödare ofta har ordentligt med plats och tar ej heller kullar som inte är ett led i aveln, vilket inte behöver bli så många.
Så, summan av kardemumman, har man inte plats för eller önskan att spara åtminstone en unge ur varje kull man tar - då ska man heller inte föda upp.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Ok tack! Jag fick bara dem här frågorna på hjärnan. Fick lov att få ut dem:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag håller med #1 till 100%.
Jag försöker alltid spara ungar ur mina kullar, jag planerar inte ens ATT sälja.
Tyvärr håller inte alltid alla ungar måttet och jag kan inte sitta med kaniner som inte fyller de kriterer jag har för att kunna fortsätta aveln för att nå mina mål.
MEN, har man inte plats eller som mål att spara minst en unge ur varje kull - ge fan i att avla.
Det skulle aldrig falla mig in Att ta en kull med syftet att sälja, eller ta en kull när jag inte tror att avkomman kan bli något bra(alltså något jag vill spara för egen del).
Jag planerar som sagt inte att sälja alls, då jag avlar för att jag vill ha ungarna.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Vi föder upp för bevarande av utrotningshotad ras och även för köttproduktion för oss själva.
Dvs några el alla kaninungar sparas vanligtvis sparas dom som inte säljs eller inte bör säljas med genbanksintyg och vi slaktar på vintern (och tar oftast kullar på våren) så kaninerna är alldeles för stora för att bo "hos mamma".
Ibland (en gång hittills men det kommer säkert hända igen) sparar vi för uppfödning i vår egen genbank och ibland sparar vi extra "bra" djur extra länge ifall en genbank skulle vara intresserad av en avelskanin som man kan avla på näst intill direkt.
Tror vi inte att nån kanin skulle säljas (dvs mättad lokal marknad) tar vi däremot oftast inre kull eftersom vi inte äter så mkt kött.
Vi räknar däremot aldrig med att alla kaninungar el ens nån kommer att säljas, oftast gör några det däremot. (vi har ganska många kaniner/kull i snitt ca 8 st)
Så man behöver ju inte ha massor av levande kaniner +1 år bara för att man föder upp, man kan spara kaniner för ett annat syfte också.
Däremot så fort vi har möjlighet kommer vi att gå en kurs hos föreningen så om det skulle gå bra med en kull och alla blir sålda så blir det ändå inte "fel".
l'm back