Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 887 ggr
saandra90
0

Kaninens avföring annorlunda..

Hoppas att jag lägger min fråga i rätt tråd nu, det fanns så många att välja på.

Jo såhär ligger det till, har en kastrerad hane på 6 år som den senaste tiden har fått väldigt annorlunda avföring emot innan, han bajsar väldigt stora högar, och detta är ju rätt så kladdigt och fastnar då (tyvärr) i hans päls, så det senaste så har jag fått tvätta honom varannan dag minst. Detta pågår lite fram och tillbaka, när förhoppningen om att han börjar bli bra kommer det tillbaka.
Hans kost är precis som vanligt, enkel pellets och hö. Det enda som jag kan komma på som är avvikande är att han går ute i sin bur på gräsmattan, men även då är jag noga så att inga blommor/svamp eller annat finns innanför buren. Dock är detta endast sporadiskt.

Jag börjar bli lite orolig att min lilla kille är på sista refrängen och det skulle vara så oerhört ledsamt, vad ska jag göra?

/Sandra o Ludde

Gizzma
1

Har han fått vänja sig långsamt vid att äta gräs? Annars kan en snabbt ändrad kost orsaka att de blir dåliga i magen. Har du provat att ta bort pelletsen helt och endast låta honom gå på hö och vatten? Detta brukar också hjälpa. :)

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Yanni3
0

Vad jobbigt att de inte blir helt bra och stannar bra. Jag hade nog åkt in till veterinären och tagit ett blodprov på njurarna och kollat så dom funkar normalt och sedan hade jag även tagit ett prov för att kolla så där inte är någon slags parasit som bråkar. =/
Hoppas ni får rätt på de!

Hell
0

Hej! :) Kaniner berättar hur dom mår genom bajset, så vi kaninägare får ofta "spå" i bajs. ;)

http://imgur.com/a/5N4lD#7v3zDX9

Ursäkta den lite äckliga länken, men i bildtråden ser du bra hur bajset kan tolkas. Ser det ut som cecotropes (alltså näringsbajset) betyder det att kaninen får för mycket näring/godis, mer än han behöver, och därför producerar mer nattbajs än han behöver äta. Så det kan vara så att kombinationen av hö/gräs/pellets helt enkelt blir för mycket. Testa att ta bort pellets, eller låta honom beta en mindre period och se hur bajset blir.

Om det ser mer ut som bajset näst längst ner så skulle jag kanske låta honom beta mindre gräs, ge mindre pellets (utesluta helt en period) och se om det blir bättre. 

Oavsett så skulle jag nog utesluta pellets en period och se om han blir bättre. Med mycket gräs och hö så behövs det egentligen inte, och det kan vara det som spökar. :) Hoppas detta hjälper lite!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

saandra90
0

Tack för svar!

Jag har ju haft ute honom tidigare i somras med gräs, och då märkte jag inte att han reagerade såhär, det är den senaste veckan som jag börjat att märka av detta, (hade ute honom förra veckan en sväng, 20 grader väldigt skönt). Men jag kan prova med pelletsen, det jag har märkt är att han ätit mer hö än vad han brukar göra, han är mest en pellets-kille egentligen. Ibland har jag nästan fått "lura" han att äta hö och då tagit bort pelletsen helt. Men jag ska helt klart prova att pausa pelletsen i några dagar. Jag brukar ju tvätta honom lite för att det ska sluta att lukta så men jag har fått för mig att det inte är bra? Så därför vågar jag inte tvätta mer än nödvändigt, är jag ute och cyklar?

Gizzma
0

Jag skulle fortsätta tvätta om jag var du, annars kan lukten locka till sig oönskade insekter som sätter sig där och kan göra det värre!

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Hell
0

#4 Tvätta är bra, precis som #5 säger kan det dyka upp ohyra annars. :) Vad använder du för pellets? Det finns de som är lite för mycket godis, så beroende på vad för sort så kanske du vill byta till någon med lite mer fibrer.

saandra90
1

Oj vad många duktiga som hade hunnit att svara, vad roligt!

Jag har nu "spått i bajset" och kan väl ändå tycka att det är mer en Cecotropes, jag tar bort hans pellets och avvaktar med att se vad som händer med magen på honom. Ändras inte detta får jag åka till en veterinär som får göra prov. Men jag kan vara ute och cykla men om kaninen har problem med njurarna brukar inte kiss lukta väldigt också? Hade en kanin när jag var liten som vi fick operera för njurarna och det upptäckte vi pga kisslukten. Men det kanske kan te sig olika till.

Hursomhelst så avvaktar jag och återkommer :)
Tack alla snälla!

saandra90
0

#5 & #6, jaha då har jag lärt mig något nytt idag. Då fortsätter jag att tvätta!

#6, Alltså jag lärde mig ganska fort att jag köpte "godispellets" i onödan till min kanin då han peta ur allt det färgglada och bara åt den vanliga pelletsen, så jag köper nu enkel pellets (kan man säga så?) utan massa annat i. Den plockar jag per kilo så jag vet inte riktigt vad den innehåller men affären säger att den är fiberrik och jag har köpt samma på samma ställe i alla år. Jag tror att det är påsen med konturer av kaniner i grönt (?) gult(?). Kommer inte ihåg namnet på denna.

Hell
0

#8 Så länge du inte använder shampo eller något som torkar ut utan bara vanligt vatten ska det inte vara något problem.

Okej, ingen aning vad det är men bra det i alla fall! :) Jag ger mina cuni complete, har hört bra om selective också. Men då verkar du ha koll på pelletsen! Är det cecotropes (och det är ju bara att se i fortsättningen hur det ser ut) så skulle jag inte stressa. Det brukar lösa sig självt om du bara justerar dieten lite.

saandra90
0

#9 Ja precis inget annat än vatten, det är en mycket arg kanin som precis blivit badad.!

Hoppas att detta ska vara lösningen, killen blir ju snart sju år, många fler vill jag ju att det ska bli! En annan sak, måste säga att bajsbilden var mycket informativ och hjälpande!

Hell
0

#9 Haha, förstår det! Mina skulle bli skitsura. :P Tror det där med att de inte ska bada kommer ifrån att det är dåligt för dom att få vatten i öronen (ja, det och att de faktiskt tvättar sig själva väldigt bra) så att tvätta dom lite gör ju inget.

Förstår det! Jag har en kanin som har problemmage, så att hålla koll på bajset gör att jag väldigt snabbt kan rätta till i dieten och undvika allvarligare problem. ;) Hoppas du får ha din kille länge!

sfut
1

Jag skulle tro att det är cecotrofer (som cecotropes heter på svenska ;)). Det känns konstigt att han helt plötsligt skulle sluta äta dem, han kan ha kommit i obalans i magen av någon anledning.

Jag skulle börja med att ta bort all mat utom hö och sedan successivt börja ge annat igen när det normaliserat sig. Pellets ska man inte ge mycket alls utan en dvärgkanin som bara är sällskapskanin klarar sig bra med någon matsked pellets per dag.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

saandra90
1

Hejsan, vill bara återkoppla till tråden igen och säga att magen verkar må bättre och rumpan ser mycket finare ut än tidigare. Dock är jag ju van vid att det helt plötsligt kan vända, så man får hålla ett vakande öga.

Tack alla för hjälpen!

Hell
0

#12 Se där! ;D Där får jag för att jag hänger för mycket på amerikanska kaninforum, haha. Bra att veta! 

#13 Skönt att höra att det är bättre! :) Håller tummarna för att det håller i sig!