Smal hermelin!
Hej! Min lilla 7 åriga hermelinhane har gått och blivit jättespinkig och smal samtidgt som han har tappat massvis med päls. Den faller av och på vissa ställen har han nästan blivit kal och fäller även nu. När man väger honom så visar den normalt på 1,5 kg. Hans ryggrad står verkligen ut jättemycket från kroppen och hans känns annorlunda till skillnad gräns hans honaa. Tidigare har han behandlats för ont och lös i magen med mer fiberrikt foder. Det jag undrar är om jag behöver åka till veterinären eller om det finns något jag kan göra hemma åt hans päls och kropp? Kan det vara något fel invändigt?
Skulle åkt till veterinären, prova ring och rådfråga så får du veta om du måste ta han dit eller inte. Äldre kaniner har en tendens att lätt gå ner i vikt. Ring och fråga dem som är utbildade och har erfarenhet än "outbildade" ;)
Tack för snabbt svar! Ska förmodligen ringa imorgon så får vi se hur det går;)
Jag har inte hunnit ringa än så jag undrar om det finns något jag kan göra hemma åt hans problem?
Du bör nog åka in till veterinär snarast. Det kan ju vara så att han är gammal och helt enkelt börjar vissna så att säga men det kan ju vara frågan om att han är sjuk och att det finns något att göra åt det. Se till så att han äter och bajsar någorlunda normalt och beställ tid hos en veterinär för det här låter verkligen inte bra.
Det konstiga är att han äter som en häst…
Nu är jag ingen expert, han kanske har mask i magen?
Det är jag tyvärr ingen expert på heller då jag aldrig varit med om att någon av mina kaniner haft mask. Mitt råd är består, boka tid hos veterinär. Om han äter mycket men ändå magrar är det ju ett tecken på att något är fel.
Det konstiga tycker jag är att han fortfarande väger normalt trots att han ser smalare ut.. Har du känt efter på honom så han inte har några knölar eller liknande? Sånt kan ju väga.
Brukar kaninen tappa vikt när den fäller? Kan den ha något typ av vitaminbrist?
Pretty wise //
Jag känner inga knölar iallafall och har inte för mig att han brukar gå ner i vikt när han fäller. Vitaminbrist vet jag inte, han får inga tillskottsvitaminer. Till mat får han pellets, hö och ibland någon grönsak eller frukt. Dock bor han under ett äppelträd där det ibland ramlar ner några i buren.