Kanin magrar av
Har en honkanin på dryga året som bor ute tillsammans med sin kompis. Problemet är att hon börjar magra av vilket jag inte tycker känns bra då hon redan från början var liten samt att vi går mot kallare tider. Hur ska jag få henne att gå upp i vikt, vad ska hon äta och vad ska hon inte äta? Är väldigt osäker på vilka raser som det är i henne, nån typ av hermelinkorsning är det nog på ena sidan och nån lejonkorsning på andra. Hon är född i det fria på en bondgård där det sprang massa förvildade tamkaniner. Hon blev av med sin mamma betydligt tidigare än vad hon skulle då dom helt plötsligt sköt alla lösa kaniner och hon blev ensam kvar. Tyckte så synd om den lilla magra kaninungen så spenderade några dagar med att fånga in den och så fick hon flytta ihop med min 8 veckors kaninunge. Tror att avsaknaden utav di från sin mamma är anledningen till att hon är så pass liten men tycker att hon klarat sig bra iallafall. Det är först nu som det börjat uppstå problem och jag gör allt för att fixa det. Sådär, då fick ni lite bakgrundshistoria också. Tror ni också att bristen på näring som hon skulle fått genom di kan ha begränsat hennes tillväxt och hur ska jag få henne att gå upp i vikt?
Ser hennes bajs bra ut? Uteslut först att det inte är ett hälsoproblem, håll koll så att hon äter osv. och det inte är tex stasis eller något som ställer till det Vet inte om hon kan behöva avmaskas? Någon som har koll?
Critical care är något som används för stödmatning, men det är även fett och jag brukar ge det som godis ibland. Det finns hos veterinär eller på Grizzly Zoo, vet inga andra djurbutiker som säljer det. Havre är också fett, det brukade vi ge våra utekaniner på vintern. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Tror inte att det är någon typ av sjukdom / mask, allt ser bra ut å hon är pigg och hon äter :) Havre kanske är en bra grej :)
#3 Det tror jag! :) Testa att ge lite, det brukar vara uppskattat!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Och även ha fri tillgång på bra hö! :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Var kan man hitta havre? Är det bara på typ hästgårdar eller finns det i några butiker? (Har samma problem)
Var kan man hitta havre? Är det bara på typ hästgårdar eller finns det i några butiker? (Har samma problem)
Oj vet inte vad som hände där, förlåt!
Vi köper hel havre (och krossad havre) på granngården, har det krisat har vi gett havregryn också och det har funkat.
l'm back
#11 Det är ganska stora förpackningar däremot (vi ger till hönsen främst så jag tänkte inte på att det kan bli för mycket). Men dom kanske har olika på olika ställen.
Annars kanske du kan köpa av nån hästägare i närheten om det är för mycket att köpa.
l'm back
Vad äter hon för något förutom hö? Och hur mycket? Får hon även grönsaker ibland? Precis som de andra som har svarat är det nog bra att ge lite extra fett som tillskott i maten :) Bristen på di kan också vara en bidragande orsak.. Har du vägt henne någonting?
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
Det kanske finns i lösvikt i djuraffärer =) har jag sett iaf
Är inte hel havre för hårt för dom att äta? För krossad håller väl inte så länge? Har tyvärr inte vägt henne då jag inte äger en våg :/ kanske får skaffa det.
Hel havre går utmärkt. Krossad havre tappar mycket av sina vitaminer redan efter ett par veckor efter krossning. Hel havre är klart att föredra.
#15 Våra kaniner äter då hel havre utan problem, vissa skalar dom andra inte. Även kaninungarna kan äta hel havre (men det tar längre tid).
Eftersom hel havre håller längre föredrar jag det, det är billigare också.
l'm back
#11 skillnad på hö och hö. Säljs massa hö utan någon som helst funktion utan endast bukfylla utan näring. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag rekommenderar en bra kaninblandning, t.ex Cuni Nature från Versele-Laga.