Hjälp med att få kaniner rumsrena?!
Hej! Jag har två dvärgvädurar som fortfarande är små. Hur kan jag få dom rumsrena genom att gå på "lådan"? Ställer jag lådan där jag ser att dom kissar mest, för bajsar gör dom överallt förutom i deras hus.. Tacksam för svar! ❤️
/ Ingrid
på samma sätt som katter.
ta upp deras bajs och lägg i lådan dom ska skita i. dom fattar tillslut :)
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Man tackar! Har aldrig haft katt själv 😉
/ Ingrid
Det funkar inte alltid dock, hade ett litet helvete med min lille i början men med tålamod och vilja gick det.
Jag hade problemet att jag städade för ofta så han kunde göra sina behov hej vilt så var det borta direkt efter så han lärde sig inte. Så jag började städa 1 gång per dag vilket ledde till att han fick börja "städa" själv dvs bajsa/kissa på samma ställe :)
Pretty wise //
#3 ja. det vad det jag menade. du behöver inte rensa lådan varje dag :P då fattar dom ju inte.
Därför ska du plocka upp bajset från golvet - lägga bajset i kattlådan och låta det ligga där tills dom fattar.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Jag var ganska hård mot min kanin. Tog bort allt spån i buren (tror har tycker det är skönt utan) och hade bara strö i toalådan. Ingen vill ju göra sina behov där det inte är mjukt, eller hur? Nu kommer det bara enstaka tollar utanför. Så han håller sig till lådan. :) men det är ju inte alla kaniner som gillar att sova på, eller har tassar som tål plastbotten.
#5 Det var verkligen hårt. Antar att han är frigående då?
Pretty wise //
#6 ja större delen av dygnet. Men han gräver alltid bort spånet och sover på plasten ändå.
Fick hem vår nya lilla skrutta i söndags (från uppfödare) och hon pluttade lite ute i måndags, men har sedan endast gått på toaletten i buren (är frigående när vi är hemma). Oftast i toaletthörnan, men även kissat några gånger runt matskålarna. Vi har spån i toaletthörnan och halm i resten av buren. Började helt enkelt med att lägga några pluttar i den hörnan…
Vår förra kanin var även han rumsren (köpt i djuraffär för jag blev så kär och tyckte synd om honom). Han gjorde likadant i början, men höll sig sedan till sin "hörna" och han var helt frigående (med bur som sitt kryp in när han ville vara i fred) även när vi inte var hemma. Tyvärr fick vi låta honom somna in i somras 9 1/2 år gammal.
Så kämpa på, det går säkert med vilja, men ibland får man anpassa hörnan efter var de vill ha den…
Tack för alla bra svar! 😘
/ Ingrid
Har skaffat en toalettlåda nu och la lite gammalt spån med urin och ett par pluppar i, till min stora förvåning förstod dom direkt! Smarta djur det här 😛
/ Ingrid
Mina kaniner har alltid tyckt om att ha sin toalett i ett hörn av buren,/hägnet och/eller i närheten av där de äter. Har du höhäck kan du testa att ställa toalådan intill så att de sitter i den när de äter.
Annars kan det vara så att de bajsar över allt då de ännu inte hunnit bestämma vart de ska ha sin huvudsakliga toalett. Då kan det va bra med is i magen och se vart de väljer att ha den till slut
#6 Inte riktigt snällt imo.
Pretty wise //
#10 De är betydligt smartare än vad man tror.😃