Ok burmått? (innebur)
Är 100*50 en ok burstorlek för en kanin? ingen specifik ras men kallades dvärgkanin i djuraffär.
Ja om höjden är minst 50 cm, och kanin väger max 2 kg. Lagligt men jag skulle välja större.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Godkänt för kaniner under 2 kg. Men skulle själv inte ha en kanin i den som väger mer än kilot. Och ge den massor med tid utanför buren dessutom.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Lagligt? Ja om kaninen väger under 2 kilo. Okej? Nja, personligen skulle jag aldrig ha en så liten bur om kaninen inte var frigående (eller så gott som).
Ju större desto bättre! :)
Man märker nog hur liten buren är när den är inredd och en kanin sitter i den. Skulle aldrig stänga in en kanin i en 100x50 bur, oavsett ras. ;)
Laglig, men inte ok enligt min åsikt.
Såvida buren inte är kopplad till större Hage eller om kaninen skulle vara frigåede, kommer den burstorleken leda tilt atrofi (tillbakabildade muskler) och förmodligen värk och stelhet.
Hört talas om att kaniner kan sparka så hårt att de bryter ryggen om man inte håller under rumpan? Detta kommer av kaniner som växt upp instängda i en bur. Det kan möjligtvis hända en välmusklad, frisk ch stark kanin också… men då är det förmodligen extrem otur inblandat också.Det är inte helt ovanligt (fast naturligtvis inget som händer var och varannan PARNING heller )att hankaniner som betäcker i ex. USA och andra länder med små burar, bryter sin egen rygg i ''avstampet''. Det säger sig självt att detta inte är ett tecken på sundhet, och att tillbakabildade, svaga muskler från att ha levt sitt liv på en yta mindre än två hopp i någon riktning -är en bidragande orsak. Vet inte om jag kan hitta någon direkt bevisning för det, men … behövs bevisning? Atrofi och andra fysiska problem av ett liv i bur finns det dock gott om studier om.
Med detta i åtanke anser jag inte att 100x50cm är ok för någon kanin som regelmässigt stängs in på den ytan, även om daglig Motion och vistelse utanför det utrymmet avhjälper vissa problem. Även om kaninen bara sitter inne på natten så blir det 8 långa, tråkiga timmar. Jag har även en känsla av att kaniner som får viss mental ochfysisk stimulans (släpps ut några timmar per dag) har större chans att utveckla stereotypiskt beteende än kaniner som är konstant instängda, helt enkelt för att de som är konstant instängda förmodligen stänger ner mentalt och mår så dåligt att de inte ens försöker. Fast det är enbart min egen teori och inget jag på ra arm kan belägga vetenskapligt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Du skriver precis det jag tänker. Och jag har, precis som du, ofta tänkt tanken att frustrationen över att bli instängd kan bli ännu större om man korta stunder då och då får "smaka friheten" dvs släppas ut på större yta. Tänk så hemskt det måste kännas när kroppen vill springa och hoppa, men inte får plats att göra det.
Ibland tänker jag tillbaka till när jag en gång blev allvarligt sjuk och inte fick lov att stiga ur sängen. Den första tiden var fruktansvärd, man ville stiga upp och gå, och kroppen värkte av att tvingas ligga stilla. Men efter några veckor, och sedan månader, så vande sig kroppen och i viss mån hjärnan, att ständigt ligga i sängen. Man stängde helt enkelt av. Fyra månader senare när jag skulle börja röra mig igen, var muskelstyrkan helt borta. Det gick knappt att gå.
Jag tror som du, zabbio, att djur som tvingas sitta instängda mår så dåligt att de stänger av. En del utvecklar stereotypier, en del försvinner in i ett lojt halvsovande.
Till ts: 100 x 50 är lagligt, men inte på långa vägar tillräckligt för att kunna röra sig någorlunda naturligt på. Som tillfälligt boende funkar det, eller som ständigt öppen bur till frigående kanin, men inte annars, i mitt tycke.
Okej jag förstår er helt och hållet ni som håller era kaniner i burar under längre tid vilka mått har ni på buren?
och om man har en mindre bur typ som denna för en mindre kanin hur kan man fixa så den får mer utrymme att springa på? jag hade en kanin som yngre brukade släppa ut den så den sprang i vardagsrummet men den bajsade & kissade på golvet blev bajskluttar överallt så funkade inte i längden men hade en av dem största burarna då.
#8 Åtminstone 120*60. Du skulle kunna ha kompostgaller runt buren så det blir en inhängnad, och låta burluckan vara öppen dygnet runt. Om du inte vill ha kaninen i hela rummet.
Hur stora burar har ni?
Min utekanin som bor i bur stor del av dygnet har en bur som är 2m lång 90cm djup och 70cm hög. Han är en lejonhuvad Dvärgvädur som väger 1,5kg Dock så har han även en Hage kopplad till buren som är 4*4m som han har fri tillgång till när väder tillåter det. Det tycker jag är en lagom storlek för honom då han han utöva alla sina naturliga behov och springa runt och skutta och röra på sig. Min andra kanin bor inne i en bur som är 120cm lång, 60cm djup och 60cm hög och är ute i vardagsrummet och skuttar en timme åt gången ett par gånger per dag ( han och katten håller på att lära känna varandra och försöker lära sig att man ska va snälla mot varandra ) Hade inte kunnat sätta en kanin i 100*50 bur med gott samvete. Tycker 120*60 också är på gränsen till förlitet men tyvärr har vi inte plats för en större bur.
Jag har pallkrageburar, så 120 x 80, sedan kommer de ut i betesburar varje dag under barmark.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Då har jag en fråga… Om jag har en bur på i 100*50 med hus och allt annat som kaninen behöver som sitt "Bo" där den kan gå in när den vill men alltid är öppet så den kan springa runt i ett mindre rum, funkar det då? jag har ett rum som är lite mindre men fortfarande en del yta så skulle den kunna få vara lös och springa runt hur mycket den ville där samtidigt som den kan hoppa in i buren när den vill! Tror ni det funkar? har en fråga då angående kiss och bajs på golvet jag kan alltid torka bort kiss och plocka bort bajs men det vore en fördel om jag kunde förebygga det funkar toa för kaniner? hur får man dem att gå på den?
Det är ok ifall buren är öppen hela tiden. :) Kaniner är oftast ganska lätta att få rumsrena, bara sätt in en toalåda i buren i den hörnan som du ser att kaninen väljer att göra sina behov i, gärna nära där du har höet och alla pluttar som hamnar utanför lägger du bara i toalådan. De flesta kaniner brukar förstå poängen ganska fort.
#13 Javisst funkar det! Ofta gillar ju kaninerna att använda ett hörn till toalett. Om du låter kaninen gå fritt i rummet och har buren öppen så ser du var den väljer att göra sina behov. Sätt en kattlåda där och lägg i lite bajs och hoppas att kaninen fortsätter gå där. När vi har haft frigående innekanin valde de alltid att göra sina behov utanför buren, kattlådan stod i ett hörn av rummet, och där gjordes alla behov. Buren som alltid stod öppen användes endast som mat och sovplats och kaninerna höll den helt fri från kiss och bajs.
Varför köpa en 100x50 bur? Det finns en del som säljer 120x60 på blocket i bra skick. Eller låt kaninen vara frigående?
#8 Innekaninerna har ca 3x1 meter. Min minsta (i användning) utebur är 2.5x1 m
det kan vara bra att stänga in kaniner i en bur/hage speciellt när de är små. De lär ha lättare att bli rumsrena då. En Hage göe du enklast och billigast av kompostgaller - till små kaniner får man sätta ihop två galler omlott, så att springorna emellan dem blir mindre. Tog en snabb bild för att visa :)
Jag har satt ihop mina med buntband. Man kan göra tak av galler också, ch det kan klara sig utan att man sätter dem dubbla.
undersökningar visar att 2 meter x 70cm är vad en medelstor kanin behöver för att bibehålla muskler och fysik. Jag tror inte att en mindre kanin klarar sig med särskilt mycket mindre yta.
#13 Låter som en bra lösning :)
Mina två fick sitta isin bur några dagar, och nu när jag byggt ut den med galler, så har bägge två faktiskt varit duktiga och hållt sig till den gamla burbottnen när de ska göra sina behov. Men håll hö och mat i buren, de vill gärna plutta där de äter. (mina sprang fritt igår när jag låg på golvet och såg film, ville att de skulle vänja sig mer vid mig, och jag hade maskrosblad osv framme. En liten plutt hamnade utanör buren, där de tuggade på maskrosbladen ;) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tror det blir en väldigt mycket gladare kanin om den får gå lös så :)
Ett tips? från mig är att blanda en sprutflaska med vatten, ättika och diskmedel som du sedan använder när du tvättar bort kiss. Jag fick fem små kaninungar nästan rumsrena på det sättet (innan de flyttade), du kan också spreja vätskan på sånt den inte får bita på.