Dina planer/drömmar till kaningården?
Ja jag vet, det finns säkert gamla trådar men sånt här kan ju ändras med tiden så jag tänkte att det kanske inte är så hemskt om jag startar en.
Vad har ni för planer/drömmar för er kaningård?
Ska ni kanske utöka eller minska, bygga nya burar eller hagar eller nått annat kul.
Skriv gärna hur ni har det nu på ett ungefär så man vet hur skillnaden blir och skriv gärna även när (på ett ungefär) ni ha tänkt nå drömmarna eller om det bara kommer att vara en dröm.
l'm back
Jag ska minska ner min kaningård litegrann, har bestämt mig för att bara ha hoppkaniner och således kommer jag att göra mig av med ca 4-5 kaniner i sinom tid.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag har inte kaniner längre då min sista gick bort för bara några månader sedan, men någon dag när jag flyttar till gård på landet vill jag gärna hålla kaninerna i koloni med stor yta. Är intresserad av gotlandskaniner eller new zealand red så det skulle bli ett roligt projekt för framtiden 😍
En vacker dag!
Mina gamla kaniner hade jag i stora fackburar där vissa fick gå fritt ute under dagarna och vissa tränades väldigt aktivt för att bygga upp muskler och få Motion osv, hade även två stora rastgårdar byggda åt dem, det varvades så de kunde springa av sig i dem under dagarna också.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
När jag flyttar till ett boende med trädgård ska jag rama in hela trädgården med kompostgaller så min innekanin och hans framtida tjej kan springa runt helt fritt (dock under uppsikt) i gräset.
Pretty wise //
Jag har som plan att bygga en koloni åt avelshonorna (2 st) och kaninungar och eventuella unghonor. Gubbarna (2 st) ska få bo i burar på väggarna där dom kan se tjejerna så att dom inte blir ensamma där har jag också tänkt ha fler burar för unghanar och ev honor som inte kommer överrens med dom andra.
Kolonin och burarna kommer delvis vara i ett rum i lagården och delvis på väggen utanför lagården för att öka skydd mot två och fyrbenta rovdjur.
Detta kommer förhoppningsvis vara gjort inom ett år men jag vet inte om jag kommer att hinna (eftersom jag är gravid)
Jag vill och bli bättre på städ/kloklippningsrutiner, smittskyddsrutiner, deras foder och allmänt umgänge med kaninerna.
Jag vill också så småningom ta två kullar/hona och år istället för bara en men det får ta den tid det tar att komma upp till det.
Just nu har jag 4 avelskaniner och 7 andra kaniner i vår genbank (Gotlandskanin) som bor i burar på 1 kvm förutom en som är på 2 kvm (i början var alla 2 kvm med sen fick man platsbrist och fick dela av de flesta av burarna).
l'm back
Skulle vilja bygga fler burar och ta in minst 3 djur till.
Planerna går väl just nu att lära känna de ungdjur jag har hemma och få igång dom i hoppningen. Sedan har jag även två platser kvar som jag omsorgsfullt vill fylla med två hanar (hoppar också såklart) som helst är helfärgade och hyfsat obeskläktade. Beroende på plats kan en första hoppkull tas 2015/2016. Jag funderar på att utöka med en tvåfackare med lite bättre mått för en hoppare, de andra är inköpta till dvärgvädurar egentligen men funkar bra ändå. Men har inte riktigt någon vettig plats att placera den. Ev att jag byter ut ena tvåfackaren mot en fyrfackare..
Långt fram vill jag även flytta hemifrån och antingen till lägenhet och hyra stallplats eller hus av något slag. Att föda upp lite dvärgvädurar i färgen blå tan är något jag skulle vilja göra. Hur det ser ut där med platser osv är svårt att säga ;)
För det första så längtar jag till vinterns utställningar drar igång - Har en hane som behöver en 95:a för att bli berättigad champion! Sedan har jag en mycket lovande egenuppfödd hona som jag ser fram emot att ställa ut. Sedan skulle jag vilja ha tre fack till men det vet jag inte om karln går med på, disponerar redan halva vedboden. Nästa års kull är redan planerad och blir mellan min fina avelshona och hanen som snart (Förhoppningsvis) blir utställningschampion. En unge är redan nu tingad, så jag ser mycket fram emot nästa kaninår. //Linda
Min dröm är att ha en kaningård! Något som hålla ifrån min sambo längst möjligast (a) Nu vill jag ju inte ha fler kaniner då mina två älsklingar förtjänar all min uppkärksamhet. Men jag skulle älska om de fick ha sitt eget ställe ute med en massa lyx 🙂
Jag drömmer om att ha en stor trädgård, och bygga en stor kaningård där, med en massa yta och gräsmatta för dem att springa på. Skulle också kunna ta kullar om jag hade mer plats. Gärna på landet!
I dag bor jag i radhus, med liten trädgård, burarna och hagarna mina kaniner har är helt ok till storleken, men hade väldigt gärna haft bra mycket större!

Stora drömmar om en rejäl fyrfackare med en 15kvm stor rastgård! Ett jätteprojekt som jag hoppas kunna starta med snarast! 😄
En till dröm är alldeles för många burar så att skulle man tex få in nån ohyra i en bur kan man låta den stå ett år eller så.
l'm back
Jag längtar tills stallet är uppe, där kaninerna som inte kan gå i grupp får 200x80x80 burar och de andra får gå i stora hästboxar❤️
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube