Kaniner tagna av räv
Igår kväll när jag var ute med hunden i området, träffade jag på en en annan kvinna med hund, hon bor ca en km från oss. Vi pratade lite, och hon berättade att hennes barns kaniner blev tagna av en räv i våras… Buren hade rivits sönder, och de hittade en del av huvudet och pälstussar från en av kaninerna på platsen, den andra kaninen var försvunnen utan ett spår. De har fortfarande inte hittat den, även om folk hört av sig och sagt att de sett den, den var viltfärgad, så det kan också varit vildkaniner de sett…
Jag bor bara 1 km från dem, och börjar självklart tänka på mina kaniner. Kvinnan jag träffade på bor precis vid skogen, men jag har också skog bakom mig. Hur som helst så spelar det kanske inte så stor roll, då jag såg en räv på ängen utanför oss för ett par år sen…
Hur brukar rävar ta sig in till kaniner? Vet att de är listiga och ihärdiga, men vad kan de forcera? Och vad kan de inte forcera?
Jag bor i radhus, med grannar på båda sidor, och en liten trädgård. De andra bor i en villa vid skogen med stor trädgård. Har svårt att tänka mig att något rovdjur skulle ta sig in här, men tankarna snurrar ju runt, detta får ju bara inte hända mina älskade pälspluttar!
Frågan är: hur vet de att det var räv om de inte såg den?Kan varit annat rovdjur eller så också. Men hemskt när sånt sker
En bur med bra nät (svetsat fyrkantsnät t.ex) och bur av bra virke ska väldigt mycket till innan en räv tar sig igenom. Har räv i skogen bakom huset till vårat, någon räv (förmodar vi) tog några av våra höns vi hade för 2-3 år sedan. Men vi hade just hönsnät = värdelöst och den tryckte sig igenom luckan in till hönshuset (där hönsen var).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon sa att det var räv, hur hon visste det vet jag inte. Gissade kanske. Räv har vi sett häromkring, även om det är väldigt sällan, jag har bara sett en på många år.
Vet inte vad det annars kan varit för rovdjur? Grävling? Men klarar de att slita sönder burar på det sättet?
Jag tänkte inte på att fråga vad de hade för slags bur, men hon nämnde att de hade hönsnät i botten i alla fall.
Jag har minknät och kompostgaller till mina kaniner (har en hona som biter sönder allt annat), Men kan de välta burar eller bita sönder trä?`
#2 Hönsnät är värdelöst.
Ja, de kan välta burar, jag fäster beteshagarna med tältpinnar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Jo, jag hade hönsnät i botten först, men en kanin bet sönder nätet och tog sig ut. Så inget mer hönsnät här.
Vet inte om hela deras bur var i hönsnät, det kan precis lika gärna vara något annat. Mina burar är rätt lätta och bräckliga, beteshagarna sitter fast i marken, men inte burarna. De är tvåvåningsburar, och jag tycker de är rätt otympliga när jag ska flytta dem för städning, men det kanske är en risk ändå?
Jag har räv i mitt område. Räven har både varit framme vid mina burar och hagar flera gånger men även tagit min kompis kanin som var i en "trekantsbur". Kan lägga till att jag också bor i radhusområde.
Se till att ha tunga hagar och att ta in kaninerna vid/innan skymningen. Det är i alla fall mina "regler" här hemma. Samt att ha burarna en bra bit upphöjda för att försvåra för ev. räv att ta sig in.
Vi har mycket räv här, men har aldrig haft problem med trasiga burar/bortrövade kaniner. Har alltid haft tunga träburar med fyrkantsnät runt hela buren. Så en räv eller annat djur kan varken välta burarna eller ta sig in.
Rävar kan också gräva sig in så man får ha golv på buren/hagen också.
De gånger en räv (el liknande) tagit våra kaniner har det däremot varit kaninerna som rymt och på så sätt har dom kommit åt kaninerna.
l'm back