Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 671 ggr
[jumperlio]
3

Fullvärdigt liv med bettfel?

Det tar emot att skriva detta då jag vet att det inom detta ämne finns många åsikter, men jag behöver ett bollplank med allt som rör sig i huvudet.

Vår kanin har ett lätt bettfel på överkäkens framtänder. Detta resulterar i att tänderna knappt märkbart, men ändå, börjat böja sig inåt.

Min åsikt är att det inte är humant att ta honom till veterinären, klippa/slipa ned tänderna 1 gång i månaden med allt vad det innebär såsom smärta och stress för honom.

Vår hane har svårt att lita på människor då han inte hade ett lätt första år i sitt liv, och på hans villkor jobbar vi på att bygga upp förtroendet och det går mycket bättre nu, men en sådan här sak som att åka fram och tillbaka och göra dessa ingrepp tror jag kan skada hans tillit och trygghet hos oss. 

Många, även vår veterinär, förespråkar att operera bort framtänderna helt och hållet. Jag vill verkligen göra det som är bäst för honom, oavsett hur svårt beslutet är.

Men jag vill veta, finns det kaniner som lever ett fullvärdigt liv utan sina övre framtänder? Har ni erfarenhet av detta; positivt/negativt? Vad har ni för tankar?

Sugar Mist
1

Eftersom tänderna växer hela tiden och kaninen inte kommer att kunna äta normalt hade jag inte ens övervägt tanken att låta kaniner leva vidare. Tufft men sant, vi har fått ta bort flertal kaniner pga bettfel.

-

[hattifnatten]
0

Jag har ingen erfarenhet av kaniner utan framtänder, men att ta kaninen till veterinären regelbundet för att slipa/klippa tänderna hade inte kommit på fråga!

[jumperlio]
0

#1 Det är en kluven sits att vara i, men vi har ju ansvar som djurägare!
Tror mycket av våra känslor tar över och jag har kommit över flera seriösa artiklar och dylikt om kaniner som lever utan framtänder och det går bra, men tanken studsar ofta tillbaka till "är det verkligen så här enkelt?"

Vår veterinär är lite, vet inte vad jag ska säga, velig och tycker vi ska ta bort tänderna, och jag funderar på om han har ett ekonomiskt syfte (för egen vinning) i åtanke. Jag vet att det är hemskt att tänka så om en person som hjälper djur som en veterinär faktiskt gör, men tanken kommer ändå då jag verkligen vill min kanins bästa. 

Då du fått ta bort kaniner på grund av bettfel, hur har det gått till? Jag menar på har du som kaninens ägare ett säg i om du inte vill att din kanin ska opereras och faktiskt tycker avlivning är det mest humana? Eller sker det i samråd med veterinären?

Sugar Mist
0

Nu är det ju faktiskt så att jag inte tycker att det är humant att låta en kanin gå utan tänder/smärta och inte kunna leva som en kanin gör, det säger sig faktiskt självt. 

Hur det har gått till?
Vi har upptäckt bettfel, avlivat kaninen. Kollat linjen, finns det mer bettfel? Låst linjen. Finns det inte fler? Fortsatt avla. Simple as that.

-

[jumperlio]
1

#4 Tack snälla för ditt svar!
Jag håller helt med dig, tänker jag logiskt begränsas ju allt i kaninens liv utan framtänder. Jag låter nog mina känslor ta överhanden då han kom till oss för drygt 1 år sen efter att ha släppts lös ute av okänd och var inte i toppskick då han fångades in. Hjärtat slår lite extra för honom. Men är som sagt djurets bästa man måste ha i åtanke.

VildaVittra
3

Jag skulle aldrig någonsin ens överväga att operera bort tänderna. De är ju jätteviktiga för att kaninen ska få utlopp för sina naturliga beteenden. 

Personligen skulle jag inte behålla en kanin med bettfel, men om du nu vill det, har du övervägt möjligheten att fixa hans tänder själv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taxidriver142
1

Jag har haft 2 kaniner med bettfel. Den ena levde ett fullvärdigt liv och blev närmare 11 år gammal. Min nuvarande kanin har också haft ett allvarligt bettfel, men det är justerat och nu har han inte haft några problem på flera år. Jag tycker att man bör ge kaninen en chans och inte avliva i onödan som många tyvärr gör.

Svado
0

Om du väljer alternativet operation. Finns det ingen möjlighet alls att en riktigt duktig veterinär skulle kunna "böja till" tänderna på något sätt så att de kan växa rätt igen?

Vad jag förstått så växer ju tänder hela tiden o det måste ju vara helt omöjligt för en kanin utan övertänder att kunna fila ner undertänderna? De kommer ju växa o bli jättelånga och iallafall kräva klippning? Eller har jag fel nu?

Hur har din veterinär tänkt sig att det ska gå till om man nu tar bort övertänder o sen, ja vad? Ska man slipa undertänder kontinuerligt eller kan en kanin på nåt annat sätt slipa de själv eller är det så att de inte växer alls?

Finns de nån möjlighet att typ använda nån form av tandställning för o få övertänderna att med "tvång"så att säga lägga sig rätt på framsidan av undertänderna o genom det då kunna hålla tänderna i bra skick?

Oavsett om det är etiskt rätt eller inte så är jag mer fundersam på OM det överhuvudtaget går, för isåfall om det är möjligt så kan du ju kanske operera på det viset o då kommer ju slutresultatet att bli bra :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svado
0

Är du beredd o lägga stora summor pengar på operation som kan på nåt sätt göra att tänderna hamnar rätt igen så är det ju faktiskt helt o hållet upp till dig tycker jag, om du har råd eller inte :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Cotast
0

Jag skulle aldrig hålla en kanin med bettfel vid liv.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU