Är det svårt att könsbestämma?
Jag undrar om det är svårt att könsbestämma kaninungar? Själv kan jag bara könsbestämma vuxna kaniner då det syns tydligt om det är en Hona eller hane?.
Jag undrar detta därför att av 3 gånger så har jag fått fel kön 2 gånger på mina kaninungar när jag köpt dem, då har jag köpt dom på olika ställen oxå.
Nä det skulle jag inte säga att det är. Du har nog haft oturen att köpt utav mindre kunniga kaninuppfödare tyvärr..
De beror på hur många månader dom är
#2, Det går fint att könsbestämma redan när de är nyfödda.
Nej de är alldeles för tidigt
#4, Nej? Inte direkt som att de ändrar kön desto äldre de blir. Det är inga problem alls att könsbestämma då, om man nu vill vara där och peta så tidigt.
Jag tror oxå att man kan könsbestämma dom när dom är nyfödda dock kan inte jag det. Kanske bara har haft otur med könsbestämningen. Men gillar/gillade alla mina små kaniner ändå fast det blit fel :)
Man ska inte föra dom när dom e ny födda .. låt dom vara
Runt 4-5 v ålder brukar man kunna se bra. Även lagom att lägga ut annons. När de är 8v bör man kunna se om man är kunnig och intresserad. Eller hitta någon som kan :) Men fick själv fel på 2 syskon jag köpte trots att uppfödaren var "100% säker" :P Så säg aldrig att du är hundra ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#7 Eh… Det var väl inte det ni diskuterade?
Diskussionen handlade om om det var svårt att se veta könet på kaninungar som inte blit könsmogna än
Nej, en van person kan se när de är nyfödda. En mindre van person ska vid lätthet kunna se vid 8v senast. Sen kan man göra misstag, det gör alla.
Man ska inte röra ungarna när dom har föts mamman kan äta upp dom om hon vill el märker att de är något fel på dom detta skulle jag ej vilja .
#12 om honan litar på en till 100% så går det fin fint! Orkar faktiskt inte höra på dig, du, beter dig som ett barn fast du är vuxen.
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Hörru de där vaa inte snällt sakt 13
#12 jag har haft 20 kullar i år och tagit i alla ungarna när de är nyfödda. Ingen unge har blivit uppäten.
Låt dom vara
#16 upp till var och en hur de vill göra. Men om man inte tar ur och räknar dem regelbundet i början kan man få otrevliga överraskningar i form av halvruttna kaninungar som dött i boet.
Honan kan faktiskt försvara sig
#18 givetvis, men försvara sig och äta upp ungarna är väldigt skilda saker. Att en hona muttrar lite när man rör i boet är helt normalt. Att en hona äter upp ungarna när att man rört i boet är desto ovanligare. Oftast beror det nog på andra omständigheter med i så fall. Men nu lämnar jag OT-spåret :)
Man ska inte röra boet
Jag kan se kön redan när ungarna är nyfödda. Sedan kan det ju hända att man ser fel. Det händer alla någon gång & det är inget att gråta blod över :)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Rör inte boet
#22 Jag har haft kaniner i över 16 år, jag är mer än kapabel att veta när jag kan röra i boet eller inte. Jag har aldrig råkat ut för att honan skadat sina ungar, då jag känner mina honor(och hanar) väldigt väl.
De spelar ingen roll RÖR INTE BOET.
Hur många kullar har du haft som honan ätit upp för att du rört boet Nikodemus? Det låter som att det hänt dig mer än en gång, du kanske ska de över din djurhållning så att det inte beror på något annat?
#23+25 det går inte att diskutera med henne ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Det är lika bra att sluta diskutera.. I detta fall verkar de nästan som att #nikodemus Bara har lärt sig dessa ord.. Skratt retande faktiskt, att någon som inte grundar sina åsikter eller motiverar hur man tänker fortsätter skriva samma saker hela tiden. Det är somsagt helt personligt när man börjar röra ungarna och boet. Mina honor har aldrig haft något emot det och ungarna har blivit hur fina som helst. Håller helt med om vad #25 skriver
Till TS Jag ser kön redan vid en vecka ungefär. Sen kan alla ha fel :)
Vad menar du med de där ? 25
Hur lätt det är att se kön beror ju på hur van man är 😇
Själv så är jag ofta osäker fram till ca 8 veckors ålder men som tur är behöver man inte veta till 100% innan då (el innan dom säljs).
Men då har jag inte försökt att lära mig att kolla tidiga ungar (5 veckor och före) eftersom det vid den åldern inte är så viktigt för mig, hade det varit viktigt hade jag lärt mig helt enkelt.
Vill du kan du försöka att kolla kön redan då dom är små då en hona som inte tål att man kollar till ungarna är en dålig avelshona (enligt mig) och det är ju också bra att veta.
l'm back
När jag tar kull på min hona i vår tänker jag inte röra dom fönns dom e lite äldre .
#31 där ser du, du har *aldrig*(betoning på aldrig) tagit en kull, och därför vet du inte om honan äter upp dem.
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#26 Jo, märker detta😂