Angora - frågor, frågor, frågor...
Jag läser på om angorakaninen då jag är supersugen på att skaffa en. Eller två, kanske tre… Vi får se! Men jag har lite frågor jag vill ha svar på innan jag går vidare. Finns det kaninfolk här med angoraerfarenhet? 🙂
Jag funderar över hur jag ska hålla den/dem. Har läst att pälsen inte bör bli blöt för då tovar den sig, samt att de är känsliga för värme? Undrar därför om det är möjligt att hålla dem ute i hägn (med tak och vindskydd, isolerad bolåda) eller om jag behöver ställa in mig på att de behöver sitta i bur inne? Kan de kanske vara ute vissa delar av året men lämpligen hållas inne andra delar?
Är det något mer man behöver veta när man konstruerar boende till en kanin med mkt päls?
Tacksam för all info! Planerar be att få göra studiebesök på kaningård som håller rasen framöver innan jag går vidare.
Jag har själv ingen erfarenhet med angoror men jag vet att det finns folk inne på hållbar livsstil som har erfarenhet av angoror, det finns även en kvinna där som har väldigt mycket erfarenhet av koloni.
l'm back
Angoror får bättre ull om de hålls ute och ja, du kan ha dem i hägn om det är dränerat så marken inte blir lerig samt tak osv.
Den enda riktiga skillnaden mot att hålla andra kaninraser är att de inte får gå på spån, utan halm är att föredra.
Du behöver inte isolera någonting, utekaniner klarar sig utmärkt ändå.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja med hägn så menar jag nog med anlagd botten i lämpligt material, alltså stor rastgård, snarare än bara inhägnad del av tomten. :)
Tack för tips? (#1), ska kolla upp det!