Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 913 ggr
Facie
0

Sätta ihop två kanier

Hej,

Jag behöver tips? och råd på hur man lättast får två kaniner att funka. Jag har en kastrerad  frigående innekanin på ca 8 mån  och jag planerar nu att köpa en tjejkompis till honom i ungefär samma ålder. 
Hur går jag till väga? Jag har väldigt svårt med att få plats med två burar, måste man ha det eller går det bra ändå?
Hur lång tid burkar de ta innan man kan lämna dem ensamma tillsammans? Jag har redan gjort ett deal med en uppfödare om att jag kan lämna tillbaka kaninen om det inte skulle fungera.

Pretty wise //

petterssonP
0

Du kan inte sätta ihop en ny kanin i hans bur, utan du måste göra rent buren först så den är som ny. Annars tar du in en främmande kanin på hans revir och då försvarar han sitt revir, så gör rent hans bur noga först så hans doft inte är kvar innan du tar ihop dom, så dom börjar från ruta 1 eller vad man ska säga :)

em.nord
0

Låt de bo i samma rum men inte tillsammans en tid. Så de känner varandra en tid. Nån v iaf. Hur stor bur tänkte du ha de i? Jag har haft sån "tur" att min hane jag köpte kunde hoppa som tusan så hittade honom inne hos honan en morgon när han bott hos oss 1 dag! De sov bredvid varandra o inga sår. Inget jag rekommenderar då de lika gärna kunde bitit sönder varandra totalt!!!! Samma sak hände igen när mina grannbarn inte stängde boxen ordentligt så helt plötsligt var alla tre tillsammans, två systrar o en kanstrerad hane o sen dess har de bott ihop :) sen i våras. I en 2×3m box iof. Men inget ihopsläpp jag rekommenderar!!!! :P

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
0

Jag har gjort såhär:
* Haft kaninerna i burar bredvid varandra eller i hagar bredvid varandra så att de ser varandra och känner varandras lukt och så. Allt från 1 dag till 1-2 månader, beroende på kaninerna har jag kört så. Sedan släppt ihop dem på neutral plats. Sedan har de fått bo ihop helt, har fungerat kanonbra.

Jag är inte för att släppa ihop, sära, släppa ihop, sära osv, Men ena paret fick jag göra så med men de bodde galler mot galler och ena honan var rädd för de andra men fungerade bra till slut.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
0

Jag skulle dela på rummet med kompostgaller ha hanen på ena sidan o honan på andra sidan så dom får lukta på varandra fast dom har galler i mellan ..

Evelina!
0

#4 Skulle inte rekommendera bara kompostgaller emellan, kaniner kan göra illa varann ordentligt genom kompostgaller om det vill sig illa. Bättre skydd får dem om man har två burar ståendes bredvid varandra.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

em.nord
0

#4 tyvärr når de varandra genom kompostgaller och stora skador kan uppstå! Men hon kan ju ta dubbla kompostgaller med kanske 10cm minst emellan sig så kaninerna inte når varandra.

emmans blogg

em.nord
0

#5 såg nu att vi skrev samtidigt ;)

emmans blogg

[Nikodemus]
0

Okej de bara nått jag tänkte på för å lösa situationen . Jag har kompostgaller te mina men dom bor i varsna burarar kompostkallerna är inhängnaden men dom bor i varsna burarar ..

Fridaaaa
0

#8 Tänk på att de kan lyckas para sig genom kompostgaller.

em.nord
0

Mina hoppar lätt över kompostgaller också. Något mina rexhonor inte viste man kunde fören lille mini Jocke flyttade in ;)

emmans blogg

[Nikodemus]
0

Inte mina dom bodde tillsammans i början men sen särade vi på dom då vi märkte att hanen va på honan så nu bor dom separat men i samma rum sen har vi en till men han måste bo ensam i ett annat rum ..

Fridaaaa
0

#11 Alla kaniner kan para sig genom kompostgaller, även dina. Går på ett kick och kan ske när du inte märker det. Så går dem ibland med bara kompostgaller emellan är det inte omöjligt att din hona är dräktig istället för skendräktig…

[Nikodemus]
0

Vadå da om jag får fråga ? Fridaakesson

Facie
0

Men ni alla är alltså överens om att jag borde köpa en bur till?

#1 Det låter som ett jättebra förslag. Det är precis så jag hoppats på att man kan göra. 

#2 Nej asså de får vara frigående dygnet runt. Jag kan inte med att låsa in min hane i hans bur, han får vara vad han vill :) Jag hoppas verkligen att min ihopsättning blir lika framgångsrik som dina!

3# Det låter som en bra plan som är lätt att genomföra om man har fler burar, jag har ju bara en (150) och jag kan ju knappast dela av den liksom.

Pretty wise //

[Nikodemus]
0

Köp en 120 bur .

em.nord
0

#14 jag är väldigt anti att köpa om det inte behövs. För om de är frigående kan de ju dela på din 150 bur. De sover ju bara där. Men risken är ju att de inte trivs ihop eller att de vill ha varsin bur. Men kanske kan låna bur av någon? Köpa billigt begagnad. allt beror ju på kaninerna :) om de är griniga tonåringar eller vuxna o "lugna". ;)

emmans blogg

[Nikodemus]
0

120 bur e de lag på att man ska ha till kanin.

Evelina!
1

#17 Vad har du fått det ifrån? Enligt de nya reglerna ska kaninburens kortaste sida vara minst 0,5 meter för en kanin under 2 kg och minst 0,5 kvm. Så om ena sidan är 0,5 m måste den andra sidan vara minst 1 m för att vara laglig till en kanin under 2 kg. Finns inget om att en 120-bur är nödvändigt, men ju större desto bättre naturligtvis.

Fridaaaa
1

#13 Para sig genom gallret såklart, just det jag skriv…. Läs kommentaren igen så ser du att det står tydligt vad jag syftade på. Och bra om du skriver till vilket inlägg/kommentar du svarar på, så blir det inga missförstånd & så vet man vilken du svarar

[Nikodemus]
0

De beror på vad man har för kanin ras .18 .

[Nikodemus]
0

19. Jag förstår int hur du menar nu ?

Fridaaaa
1

#21 Vad är det som är otydligt? Läs om inläggen igen så ser du vad jag menar, kan inte skriva det på något annat sätt än det som framgår i inläggen jag & du skrivit….

Evelina!
1

#20 Oavsett kaninras finns ingen bestämmelse om minst 120-bur. Så lägg ner snacket om att det inte är lagligt med annat än 120-bur.

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

[Nikodemus]
0

Jag e inte otrevlig. 120 bur e bäst beroende på ras.

Fridaaaa
1

#25 Du skrev att det är lag på 120 bur vilket det inte är. Se #24 så ser du lagliga måtten, sedan att minst 120 (plus minst godkända bredd & höjd såklart) är att föredra till en dvärgkanin är en annan femma.

[Nikodemus]
0

24 . Vad är det för mening med det där ?? Förstår ingenting

em.nord
0

#25 jag köpte 120 till mina då det var den största affären hade. Så de fick varsin. Alldeles för litet om du frågar mig! Så är inte alls bäst. Har 2*3m som mina 3 under 3kg bor på och det är tillräckligt för att inte ha dåligt samvete! Hennes kaniner är ju frigående så stl på bur är orelevant i frågan.

emmans blogg

em.nord
1

#27 hur kan du inte förstå de lagliga måtten?!

emmans blogg

Fridaaaa
1

#27 Motbevisar det du säger att det är 120 cm som det är lag på vilket det inte är.
Kaniner som väger 2 kg eller mindre ska ha en bur som är minst 0,5 kvm stort, minst 50 cm höjd och minst 50 cm bredd. Sedan måste inte buren vara några 120 cm lång. Buren kan vara t.ex 80x70,  90x60, blir samma antal kvm ungefär men inte samma längd eller bredd.

em.nord
2

#13 Frida är snäll och påpekar att kanske din hona är dräktig på riktigt och då brukar man som ägare vilja sin hona det bästa och BÖR enligt lag förbereda henne och hennes omgivning inför födseln.

emmans blogg

[Nikodemus]
0

120 bur e bäst slut diskuterat

Fridaaaa
1

#32 Skillnad på åsikt och lag/fakta, det måste du skilja på. Och du kan inte säga att 120 bur är bäst, är buren bara 30 eller 40 cm bred t.ex är det inte bra, men är den 50 cm eller bredare ja då är den bra. Till en kanin under 2 kg.

em.nord
1

#32 är nyfiken på hur du kommit fram till detta. Skulle du vilja vara snäll och berätta varför, så att jag i framtiden vet? Kanske väljer att flytta mina till sina 120 burar.

emmans blogg

[Nikodemus]
0

Varför skulle jag vilja det ? 34.

em.nord
2

#35 det här är en diskussionsajt där vi vill lära av varandras kunskaper. Och Tänkte du kanske ville att folk ska ta dina åsikter på allvar. Men ingen här gör det då du inte ens kan komma med ANLEDNING till att vi ska lyssna på dig över huvudtaget! Du kan inte ens skriva varför vi ska lyssna på dig! Varför dina åsikter borde räknas!

emmans blogg

[Nikodemus]
0

Va menar du 36 ?

em.nord
1

#37 ooh…my…God… Lilla lilla vän vad jag tycker synd om dig…

emmans blogg

[Nikodemus]
0

Kalla mig inte för lilla vän ..

Fridaaaa
1

#39 Läs #36 Sakta men säkert så förstår du nog vad hon menar. Jag tycker det framgår tydligt vad hon menar i det inlägget.

[Nikodemus]
0

Nej de gör jag inte

Fridaaaa
1

#41 Vad är det som är otydligt?

Hon menar att iFokus  är ett diskussionsforum där man diskuterar och lär sig nya saker, och att det är bra att argumentera varför man tycker si eller så, och inte bara "det är så punkt" och vägrar skriva varför man tycker si eller så om någon frågar.

[Nikodemus]
0

Skulle uppskatta om ni skrev tydligare o snällare saker förklara på ett bättre sätt

Fridaaaa
1

#43 Det står på ett tydligt och trevligt sätt, ialla fall det jag skrivit i tråden.
Du svarar ju inte heller på vad det är du inte förstår, då kan man inte heller försöka förklara på något annat vis heller.

Du själv får gärna bli trevlig mot oss som vill hjälpa dig.

TS: Ber så hemskt mycket om ursäkt för OT!

em.nord
0

Ja jag vill också be TS om ursäkt för OT! Hoppas det går bra med ihopsättningen. Kom ihåg att även om det inte fungerar första gången så försök igen. Mina systrar funkade inte alls ihop trots att jag försökte flera gånger sen som 1åringar helt plötsligt funkade det!

emmans blogg

tlover
0

TS

Nu måste jag erkänna att jag inte har erfarenhet av att sätta ihop kaniner men jag kom på att skaffa en till bur kanske inte är så hemskt. När/om kaninerna flyttar ihop kan du ju spara den andra buren som karantärbur som du alltså kan ha om nån av kaninerna blir sjuk.

Ska du alltid ha dom på frigång så blir det kanske däremot inte nödvändigt att ha olika burar till dom hela tiden däremot.

l'm back

[Nikodemus]
0

Är de ingen som tänker på att de finns sladdar som dom kan bita på fast de är skyddade

tlover
2

#47 Det var inte det TS frågade om och eftersom TS redan har en kanin som går lös gissade jag att TS redan vet om att man ska skydda sladdar.

l'm back

[Nikodemus]
0

Så varför hakka på mig ? Jag gör inget fel …

tlover
1

#49 Vad menar du? Jag hackar inte på dig, jag påpekar bara att det är lite OT (och att hålla på med OT är fel däremot finns det ju värre fel man kan göra)

l'm back

[Nikodemus]
0

Vad betyder ot skriv hellre hela ordet el inget alls . 50

tlover
4

#51 OT betyder Off topic dvs utanför ämnet, det är en vanlig förkortning på internetforum.

Vill du inte att folk ska skriva med förkortningar kan du föregå med gott exempel och inte skriva med förkortningar själv.

l'm back

[Nikodemus]
0

Ok

[Nikodemus]
0

Men ni skriver sånt jag inte förstår

Facie
3

#16 (Em.nord) Jo men min plan är att köpa en kanin av en person som kan tänkas ta tillbaka den om det inte fungerar, har som sagt inte möjlighet att ha två burar permanent och eftersom jag inte gillar att låsa in kaniner så blir det svårt ändå.

Till alla hjälpsamma: Det som tar emot med att köpa en bur till är att det innebär att någon av kaninerna måste sitta inlåst, vilket jag verkligen inte vill. Funderar på att kanske "låsa ute" min hane några timmar och låta honan vara i buren  och undersöka. Så kan de träffas genom gallret och efter några timmar provar jag att låta de mötas på golvet?

Till Nikodemus: Du tillför tyvärr inget till denna tråden så jag ber dig vänligen att lämna.

Pretty wise //

[Nikodemus]
0

Varför då ? Jag måste också få komentera

Stylle
1

#56 Jag tycker inte heller att du tillför något här förutom dålig stämning. Så det är kanske bäst att du inte skriver mer här då det är helt OT. (Sorry för OT) Lycka till med ihopsättningen, ska snart göra samma sak och detta hjälper mig mycket! :)

em.nord
1

#55 förstår vad du menar :)

emmans blogg