Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 398 ggr
[Milicious]
0

Måste man ha uppfödarnamn och nr

Hej! MÅSTE man ha uppfödare nr och märka kaninungar även om man föder upp utan stamtavla och om man tar kull 1-2 ggr/år och ibland inte alls. Jag får står att det ser bra ut men vilka saker MÅSTE man följa för att det ska vara ok. Enligt regler alltså, inte egna åsikter eftersom vi alla har olika åsikter :0))) Tack mvh Milicious

Evelina!
0

Nej, det behöver du inte. Dock ska du gå JBV:s kurs i kaninhållning om du tänkt att föda upp kaniner för försäljning och inte bara för eget "bruk".

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Milicious]
0

Okej ja man måste ju sälja för man kan ju inte behålla ALLA även fast man vill :0) Kostar kursen något? Brukar kursen arrangeras efter behov?

Evelina!
0

Det där med om man behåller/säljer är en gråzon, vissa menar att det räcker med att behålla en unge per kull är att föda upp för eget behov. Däremot, tänker man sälja alla ungar är det klart för affärsverksamhet och då behövs kursen. Jag vågar inte svara på hur ofta den arrangeras eller vad den kostar (antar att den kostar att gå dock).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Milicious]
0

Tack för hjäloen :0))))

tlover
0

#2 Man kan spara alla fast det är inte riktigt det dom är efter vad jag förstår.

l'm back

[sstorm]
1

Om man ska föda upp enbart för att sälja behövs mycket mer än att gå JBV's kurs eftersom det då räknas som ett företag mer än en hobby.