Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1240 ggr
michellan97
2

Det här med burmått

Hej 🙂

Asså det kan väl inte bara vara jag som tycker att minimimåtten på bur för kaninhållning är på tok för små?? 😮 Tänkte kika lite på mått för flera kaniner i grupphållning (i mitt fall 2 st.) samt för hona med kull, och måtten är ju helt galna! 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Jag undrar då "Hur stor bur (minsta mått) borde en hona med kull och sedan endast 2 kaniner ha, enligt dig?" ❤️

//Michelle

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

tlover
0

Jag tycker om föreningen gotlandskanins minimått, 1 kvm (medelstora kaniner).

Men helst vill man ju ha större men har man tex massa ungdjur så tycker jag det är bra minimått (det funkar även för dräktiga honor om ungarna inte stannar så länge).

Däremot skulle jag inte ha bara 1 kvm för två kaniner, då är nog  2 kvm bäst (det är också forskat fram att vid 1x2m stora burar kan kaniner har naturligt rörelsemönster).

Ska man ha fler kaniner tillsammans kan man också tänka 1 kvm/kanin tycker jag, i alla fall på ett ungefär.

l'm back

michellan97
2

#1 Okej 🙂 Tyvärr har jag inte riktigt så stor bur. Har i nuläget en kanin i en 150x75 bur, som snart kommer få ungar. Sedan kommer jag ha 2 kaniner i denna bur. Men mina kaniner får komma ut varje dag och skutta fritt & då tycker jag att burstorleken är helt okej för 2 st. 😛

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

[Nikodemus]
0

Har en 120 bur åt min hona men ska byta bur åt hanen hans e för liten han ska också ha 120 bur

[zendaimimon]
1

Jag tycker det är ganska grymt att ha en kanin instängd på den yta som rekommenderas om den är i sin bur mer än den är utanför den. Mina springer fritt i mitt rum större delen av dygnet men måste tyvärr stänga in dem när jag sover, men då blir det i alla fall en kompostgallerhage på drygt 2x2 meter under de timmarna.

[Nikodemus]
0

Båda har inhängnad 4

Cotast
1

Jag har mina lösgående utomhus i hägn på somrarna hos mina föräldrar och inomhus i min lägenhet om vintrarna (64 kvm)
Jag tycker inte kaniner ska sitta i bur alls, men jag kan förstå dem som har det. 

Sålänge kaninen får komma utanför buren/inhägnaden dagligen så tycker jag det är OK, såvida inte det är en gigantisk inhägnad :P 
Ju större, desto bättre.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Zabbio
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till och med jag  tycker att vanliga burmått är helt horribla och vägrar sätta in kaninerna i det annat än högst tillfälligt. De ska  kunna röra sig och inte sitta med förtvinade, stela muskler. Jag föder ju upp och står gärna som exempel på att uppfödning kan fungera alldeles utmärkt utan småburar, även om man har runt 10-15 avelsdjur. Hanarna bor förståss i burar, den minsta är 2 kvm och används sällan, övriga är 2.5kvm drygt.  Ungarna kommer in till hanarna så att de får sällskap.

I min huvud-bur  har jag just nu 5 honor och 4 kullar. Det är ca 45 kaniner, och det fungerar alldeles utmärkt (än så länge). Enligt lagliga mått får jag ha 14 honor med kull inne samtidigt! Det skulle kunna vara ca 150 kaniner på 2+ kg styck, innan ungarna är gamla nog att flytta! På 14 kvm ca.
Detta är förmodligen sista gången jag tar så här många kullar samtidigt, eftersom det känns lite på gränsen ändå.  Och för att det är svårt att ha koll på vem mamman är  när ungarna är jämnstora. Vissa vet jag pga färgen, men inte alla. Normalt sett vet jag alltid vem som är vem.

Men 2m x 70cm tycker jag är minsta lämpliga ytan för 1-4 medelstora  kaniner (eller en hel kull med ungar/ungdjur). Detta eftersom studier visar att de måtten tillåter ett fullt rörelsemönster och gör skillnaden på om muskler och skelett försvagas eller ej.  Naturligtvis kan Motion osv hjälpa till, studierna är gjorda på djur som inte kommer ut. Men även om kaninen får vara ute 8 timmar om dagen r det ändå 16 timmar den sitter i buren..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[zendaimimon]
0

#7 OT men har du en hemsida eller nåt där man kan se fler bilder från din koloni, Zabbio? :)

tlover
3

OT

#8 Mitt tips? är att skaffa boken "rabbits in colonies" om du vill se fler bilder på Zabbios kolonier.

Jag tycker då den är bra och inspirerande

l'm back

Zabbio
1

#8 Jag har en facebook grupp med samma namn som boken som tlover så snällt nämnt (den finns på adlibris, om man nu vill köpa den. Annars finns många bilder online) :) Just nu tar jag en paus och lägger inte in nya medlemmar där, men de andra admins kanske får tid att göra det. annars kommer jag tillbaka om nån vecka.

Finns en tråd här också som jag nyss uppdaterat :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.