(s) 2årig dvärgvädurs hona
VARNAR KÄNSLIGA FÖR ÄCKLIG BILD OCH ÄCKLIG FÖRKLARING.
Hej. Jag säljer min 2 åriga dvärgvädurs hona då hon inte går ihop med min andre hona. Hon räddades från ett djursjukhus där ägaren lämnat in henne för avlivning då hon inte orkade med henne längre :(. hon är lite överviktig och man bör inte ta kull på henne då hon inte haft någon tidigare och i hennes kroppsskick tycker jag inte att det verkar lämpligt. Hon är ljusbrun, väldigt social och kelig. för någon vecka sen attackerades hon av något djur så att ena örat splittades. Något tog alltså en tugga av de.. men det ser fortfarande ut som ett öra. det verkar läka fint och hon har inga större problem med såret. Med henne följer en stor innebur, toalåda, matskål, vattenflaska, bohus och höhäck. mått på buren ska jag kolla upp. hon har bott ute hela sitt liv men just nu bor hon på altanen och skuttar i en Hage om dagarna. Vet ej om hon är rumsren men har inte hittat några spår efter henne när hon skuttat fritt på altanen. hör av er till fridizzz99@gmail.com eller skriv i pm om ni har frågor eller är intresserade. Pris kan diskuteras men bas är 200. jag bor på hammarö en bit ifrån karlstad.
förlåt för rörigt inlägg. och förlåt för äcklig bild, detta är när såret nyss gjorts. hittade ingen bra.. men hon har små sår på kroppen efter bråk med annan kanin.
Har såret läkt helt?
För på bilden ser det inte särskilt bra ut alls.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Åh stackars liten, hoppas hon hittar ett fint hem.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Hur länge har du haft henne? Har någon veterinär kollat skadan?
Stackars lite hoppas hon får ett fint hem. Som #3 har veterinär kollat på henne.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag tycker verkligen du ska uppsöka veterinär med denna kanin innan du säljer den eftersom skadorna kan bli infekterade eller inte läka som dem ska och den kan ju ha ont 😕
Tycker som du mikela r
Men herregud LÄS ANNONSEN innan ni ska börja kritisera. Det står ju klart o tydligt SÅRET LÄKER FINT. Uppenbarligen så är såret på god väg att läka och problemet är således obefintligt.
Vad är det som var så svårt att förstå med det?
Linnea Adler
Det ser inte särskilt trevligt ut på bilden. Och det ser ut att göra ont. Och som sagt det hade varit bra och åka till veterinär som får undersöka och se om det är bra. Och kanske få smärt lindrade.#7
Skriv gärna ett X i rubriken!:)
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#7 Även om såret läker fint kan det komma in bakterier och en infektion kan uppstå och jag antar att du inte sett såret på riktigt vi vet ju bara hur det ser ut på bild och på bilden ser det inget vidare ut just nu. Sen skrev TS faktiskt: det verkar läka fint. Jag kritiserar inte jag vill ge tips? som man kanske inte tänker på sen kan det vara svårt att avgöra om kaninen har ont eller ej, om en veterinär tittar på det kanske hon kan hjälpa till på något sätt och om inte så kan man iallafall var lugn och veta att kaninens sår har kollats upp av en veterinär om man skulle vilja köpa en skadad kanin. Jag vet inte om TS besökt veterinär med sin kanin det kanske hon har gjort det får hon själv svara på om hon vill annars är det ju självklart hon som har ansvar för kaninen och bestämmer vad som känns nödvändigt
#7 Varför så arg? Det är ingen här som kritiserar. Att fråga om såret läkt och/eller om TS varit hos veterinär med den skadade kaninen är inte kritik, utan helt relevanta frågor om man funderar på att köpa en skadad kanin.
Även om du nu råkar tycka att det är ett obefintligt problem att kaninen var så illa biten för bara en vecka sen, så finns det ingen anledning att bli arg och upprörd över att ev köpare vill veta mer om läkning och ev veterinärbesök.
Kanske har TS varit i kontakt med veterinär, det vet vi inget om.
Jag uppfattar det som att kortet togs innan det hade kollats och börjat läka. TS skrev: "Detta är när såret nyss gjorts, hittade ingen bra.." Så tror jag att hon menade i alla fall! :)
#12 Det stämmer säkert. Såret är nytt på bilden, nu ser det bättre ut, absolut!
Men faktum är att för bara en vecka sen så fick kaninen halva örat avbitet av något djur, och det såg illa ut då. Det tror jag vi alla som sett bilden kan hålla med om. Det var en otäck skada.
Funderar man på att köpa en skadad kanin så är man naturligtvis intresserad av att få veta om en veterinär tittat på skadan, och hur pass mycket såret hunnit läka.
Jag är inte arg.
Människan som säljer kaninen har skrivit att fotot är taget tidigare i veckan/förra veckan, och att såret nu läker fint.
Ändå ska folk sitta o gapa om veterinärer?
För övrigt, vad tror ni en veterinär gör åt ett sådant här sår som inte vilken som helst hemma kan göra precis likadant med? Har ni någon som helst kunskap om sårvård? Om inte, let me tell you.
Ett sådant där sår bör tvättas 1-2 ggr per dag tills det bildats en skorpa. Man tvättar enklast med någon form av sprit eller koksaltlösning, sterila tussar som man doppar i lösningen och sedan baddar runt om. Man skulle även kunna sätta på ett litet omslag av nån enklare linda men sår mår bäst av att få vädras och att sätta omslag på ett kaninöra skulle nog bara resultera i att kaninen sliter loss det.
Man håller koll på såret och tvättar man noga blir där ingen infektion.
Djuren ska sitta på rent underlag.
Man får ju förutsätta att detta är exakt det som ägaren till kaninen gjort då hon säger att såret läker fint.
Folk vill väl men ibland blir det bara väldigt onödigt.
Linnea Adler
#14 Den enda som "gapar" här är du. Övriga i tråden håller en lugn ton, med små bokstäver.
Visst vill folk väl, men om man funderar på att köpa en kanin som förra veckan fått halva örat avbitet av "något djur", (plus en del andra småsår efter bråk) , är det inte på något sätt konstigt att fråga om kaninen fått veterinärvård. Förstår inte hur den frågan kan vara så provocerande?
Att fråga om TS har gått med sin kanin till veterinär är ett tecken på att man bryr sig. Jag tycker dessutom hade någon av oss vart intresserade av att köpa kaninen hade man velat att kaninen var undersökt av en veterinär först så man fått ett professionellt utlåtande om att det där verkligen läker som det ska? det är inte bara en pytteliten skada utan måste göra ont för kaninen!
såret gjordes för ungefär 2 veckor sen och det har läkt och läker bra. menade inte att göra nån stor grej av det men ville skriva de i inlägget då något så stort som ett avbitet öra kan göra mycket då man kanske t.ex. vill ställa ut henne osv. tack för omtanken och så. i övrigt mår hon bra och skuttar på som vanligt :)
Vad skönt att höra, har du något foto hur det ser ut nu?
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Skönt att höra att hon mår bra;)
#18 Kan se om jag kan fixa nått sen:)
Håller med #16. Jag tycker nog att en kanin med ett såpass öppet sår bör få någon typ av behandling rekommenderat av en veterinär. Risken för infektioner är stor och man vet aldrig om kaninen kanske skadats på andra sätt (invärtes) vid "attacken". Kaniner är otroliga på att dölja smärta.
Pretty wise //