Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 1057 ggr
Faylinn
0

(S) Dvärgvädur chinchilla hane

Det är med sorg i hjärtat vi beslutat oss för att vår fina kille inte kan bo kvar hos oss.

Bortskänkes

Edvin (Gillbos Gerry) född 2012-03-27, dvärgvädur i färgen chinchilla.

Edvin är kastrerad och passar därför enbart som sällskap. Han är pigg, glad och nyfiken. Anledningen till att vi inte kan ha kvar honom är för att han snarkar så kraftigt att det påverkar vardagen för oss som bor med honom i så stor utsträckning att vi inte längre känner att det fungerar. Vi bor i lägenhet och hoppas nu att han kan få bli en utekanin hos någon som har möjlighet att ta över honom.

Vi har utrett hans snarkningar hos veterinär vid flera tillfällen och det är bekräftat att det är de övre luftvägarna som orsakar detta. Vi har även testat att medicinera honom under en längre tid, men ingenting har hjälpt och snarkningarna har bara blivit kraftigare senaste året. På röntgen syns inget konstigt och veterinären har sagt att hans blod syresätt som det ska. Så i praktiken lider han inte alls av dessa snarkningar och är precis lika pigg som han alltid har varit. Det är troligtvis någonting som orsakar vibration när han andas och skapar snarkningsljuden.

Till en början var snarkningarna ganska lågmälda och enbart när han vilade/sov. I dagsläget kan han ibland snarka så högt att det ekar i hela lägenheten, även när han är vaken. Det går i perioder och vissa dagar är värre än andra.

Det viktigaste för oss är att han får ett bra hem där han inte behöver sitta i en trång bur hela livet, utan får möjlighet att rastat i sele eller Hage regelbundet.

Vi bor i Stockholm och transport kan ordnas inom hela Stockholm och omnejd. Då hösten snart är här hoppas vi att han kan få ett nytt hem så snart som möjligt om han ska hinna vänja sig vid att vara ute.

(Innebur finns att köpa om det skulle vara av intresse.)

Kontakt:

sandra.akerman@hotmail.com

kanin och häst
0

Så ni säljer honom endast för att han låter? Varför det, om jag får fråga?

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Proktologi
1

tycker kaninen ser ordentligt överviktig ut. jag föredrar att ni endast matar med hö och aktiverar. då slutar kaninen nog snarka

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

[Sockertoppens_kaniner]
0

Konstig anledning att sälja honom för tycker jag. Men stör det er, så visst.

[neptunens]
10

#1, 2 & 3, Ni kanske inte ser att detta är en annons? Har ni åsikter om anledningar och utfodringar och annat orelevant för annonsen så kan ni väl ta det på PM istället?

Faylinn
7

Detta är ett beslut som växt fram under lång tid. Vi bor i en lägenhet och det är ett under att grannarna inte klagat ännu. För han låter extremt högt och mycket ibland. Senaste veterinären sa "imponerande" när hon fick lyssna på en ljudinspelning, det är svårt att tro att någon så liten kan låta så högt. Så klart vill vi ju helst ha honom kvar men det fungerar inte att ha honom inomhus och vi har inte möjlighet att ha honom ute. Vi vaknar ibland på nätterna av snarkningarna och det är svårt att vistas hemma när han låter som värst. 

3 olika veterinärer har kollat på honom vid olika tillfällen och ingen har påpekat att hans vikt skulle kunna vara orsaken. Men jag tar till mig rådet och ska försöka få ner honom något hekto eller två. Men han har haft detta länge och jag tror inte att en viktminskning skulle få bort problemet helt, då det troligtvis är något i nosen eller strupen som är "fel" och orsakar ljuden.

Ni behöver inte förstå. Men tro mig när jag säger att detta är ett mycket jobbigt beslut.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#4 Ser inget fel med att ha åsikter om en annons. #5 Okej, tack för förklaringen. Förstår hur du menar. :)

zezagena
0

Så även snarkljud som vaken/aktiv..? 

Verkar verkligen jobbigt, förstår att det svårt ha honom spec inomhus o ni har ju verkligen försökt utreda problemet. Lycka till ;) Ska hålla ögonen öppna efter ett bra "ljudtålamodigt"  hem kanske med hona som sällskap :)

zezagena
0

En tjej i Norrtälje söker en kastrat till sin hona, har han flyttat??  annars tipsar jag henne ;)