När ska man ta nästa kull
Har hört någonstans att om man ska 2 kullar på en hona på 1 år, så är det bäst att ta de nästan alldeles efter varandra, para om honan när ungarna är 4-5 veckor. Det för att minska slitningen på honan (mjölkproduktion osv.)
Stämmer det?
Kan ju tillägga att nuvarande kull bestod av bara 3 ungar, så den var ju ej så stor.
Borgs kaniner - borgs.weebly.com
Om din hona är i bra kondition så kan du para med en gång, men jag tar sällan 2 kullar på ett år på mina honor. Jag låter dem vila i ca 1 år mellan kullarna.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag har fått höra från en annan genbank (dvs uppfödare) att det är bättre att ta två kuller/ år på en hona än en gång/ år (eller tre gånger/år) (fler ungar i kullarna, friskare ungar och friskare avelshona var det hon gick på).
Jag vet däremot inte om hon avlade "två gånger på raken" eller om hon avlade med ett halvår mellan.
Hon tyckte det gick så bra att när marknaden sjönk så drog hon ner på avelsdjuren istället för att dra ner på kullarna/år.
Hittills har vi däremot inte haft så stor marknad att vi kunnat ta två kullar/hona och år trots att vi har bara 4 avelsdjur (2 honor, 2 hanar).
Däremot ska man ju alltid gå från fall till fall, verkar honan sliten så väntar man såklart.
l'm back
Hon är i väldigt bra hull, och en riktigt duktig mamma 🙂
Borgs kaniner - borgs.weebly.com