Ljud från halsen
Väldigt länge har min 2-åriga hankanin gjort ljud ifrån sig. Väldigt svårt att förklara hur det låter men det låter som att det kommer från halsen och påminner ungefär som om vi skulle ha stängd mun och göra ett ljud. Förut var det inte särskilt ofta och har därför inte bekymrat mig något men nu är det nästan hela tiden. Oftast när han blir uppspelt som tex när han märker att han ska få något gott att smaska på.
Innan gjorde han bara det ljudet när han… hur ska man säga det… blev väldigt sugen på att få kaninbebisar! Så jag har alltid tänkt att det är något slags "parningsljud" typ. Men nu låter han så under helt andra sammanhang.
Det jag undrar är egentligen om någon känner igen detta och vet vad det beror på och om det är farligt.
Han är precis som vanligt och jag har inte märkt något tecken på att det ska vara något som är jobbigt för han, men jag blir orolig kring allt när det gäller min lilla kärlek så :)
Jag har varit med om en kaninhane som gjort ljud som låter som en humla som surrar ungefär. Det betyder i alla fall "hona i närheten" eller liknande, har jag hört. Alltså inget farligt, men det kanske inte är samma sak som du är med om med denna kaninen?
Vänliga hälsningar Ellen 

#1 Det kan det ju vara, även om ljudet han gör verkar låta lite annorlunda.
Skönt att veta att någon annan hört kaniner låta i alla fall :) Jag har alltid trott att kaniner är tysta hela tiden om dom inte skriker av rädsla så det är en lättnad att få veta att det inte behöver vara någon konstigt bara för att han låter :)
#2 Absolut! :)
Vänliga hälsningar Ellen 

Jag vet inte om jag förstår din förklaring men våra kaniner tutar (kan det vara det du förklarar), grymtar och knorrar jätteofta.
Den som fick folk att tro att kaniner är tysta ska ta dom hit tror jag så vi kan bevisa motsatsen 🤪
Men oftast är det bara bra men det varierar mellan kanin och kanin hur mycket dom pratar (tex har jag inte hört nån hona tuta just det är bara hanarna).
Skriker kaninerna så ska man däremot ta dom till vet snabbt eller avliva dom, det är ett bevis för att det gör ont men man ska visst märka att det är fel även om man inte hört det förut (jag har aldrig hört det men min mamma har berättat).
edit: tuta kan dom göra för att varna att nått farligt är i närheten också så det är inte alltid positivt men det är inte negativt på samma sätt som när dom skriker.
l'm back
Min kaninhanne jag hade (en liten lejonhuvad) gjorde sådana ljud jämt när han var uppspelt eller kelig. Jag brukade kalla det för att han "snuffade" eftersom det nästan lät som han var lite snuvig, fast från halsen. Jag tror inte att det är några problem, han var frisk och mådde väldigt bra vad jag vet :).
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Tycker din beskrivning låter som om han grymtar? :) min hane gymtar ofta, speciellt i samband med att han skuttar fram till en. Jag antar att kaniner har olika "röster" som även människor har och kan låta lite annorlunda. Tror inte det är något farligt alls.
Knorrar och grymtar är rätt normalt :P
Skriker som tlover nämner är helt annorlunda. Kaninskrik är extremt höga, gälla toner som man inte tror att kaniner kan ge ifrån sig alls. De skriker av dödsångest - stark smärta eller om de blir fångade och tror att de ska dö. Det har hänt mig när jag fått tag i rymlingar som varit fria en tid, några enstaka blir så rädda just när de siter fast, att de skriker.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack för alla svar! Tycker hans ljud både kan påminna om tutande och grymtande så verkar ju vara lugnt :)
Väldigt skönt att höra så många som hört de små liven göra ifrån sig ljud :) (förutom skriken då, det vill nog ingen höra..)