Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 979 ggr
Cindy S
0

Varningssignaler i annonser?

Vad ska man tänka på? Förutom när de är dåligt skrivna(visar att säljaren inte bryr sig), visar bild på sjuka kaniner, små burar, tar för litet betalt, tecken på massavel.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
1

På vilket sätt menar du dåligt skrivna? Det kan nämligen uppfattas olila.
Ta förlite betalt ja vad räknas som det? Vissa tycker 50 kr, vissa 150 kr, vissa 200 kr t.ex. För mig är det inte varningsignaler.

Inte heller små burar. Mer varningsignal med smutsig större bur än en i minimått som är ren och fräsch så tänker jag i alla fall 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
0

Som sagt är det varningssignaler, som KAN betyda "dåliga" kaniner och säljare Dåligt skrivet=dåligt stavat, korta halvfärdiga meningar, för lite info, inkorrekt info om kaniner. Men dålig svenska kan ju nysvenskar inte rå för, så det behöver inte alltid tyda på slarv. 50kr för en kanin kan betyda att ägaren är villig att sälja till vem som helst som har en 50-lapp. Eller så är det endast en symbolisk summa och säljaren väljer nogrannt köpare. En för liten bur är i mina ögon de som bryter mot lagen. Visst kaninen vara frisk och trevlig ändå, fast ägaren inte följer lagen. Som visat är signal inte lika med bevis. Men man borde väl ha dessa signaler i åtanke när man funderar på köp?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
1

#2 Dålig stavning kan ju beror på t.ex dyslexi, så säger ju inget om hur seriös personen är.
Lite info tycker jag är kasst ja men ringer ingen varningssignal för min del i alla fall.

En person som säljer sin kanin för 50 kr kan vara mer noga än en som säljer för 300 kr, så tänker jag i alla fall. Hemmet är viktigare än priset för min del. Köpte själv en av mina kaniner för 100 kr och hon var seriös med vart den skulle hamna.

Ja om personen har för liten bur bryter den mot lagen ja.  Men jag skrev små burar, minimått på en bur är små burar för mig. Men för små burar är inte bra, men kan tyda på okunskap också (vilket man såklart ska ta reda på men vissa förlitar sig på att djuraffärer t.ex har rätt och då är de inte medvetna om det).

Så tänker jag i alla fall 🙂

Men som sagt, vissa tycker att vissa saker är varningsklockor andra inte 🙂

farvendal
2

Dålig stavning och dålig meningsuppbyggnad ger ju generellt ett oseriöst intryckt, men man får väl försöka ha i åtanke att personen kan vara dyslektiker tex och försöka se förbi det. Har varit med om väldigt seriösa personer bakom dåligt skrivna annonser.

Men annars går korta annonser bort för min del. Och då menar jag de som bara består av ett par meningar. Felaktig fakta går också bort, likaså text som innehåller fula ord/svordomar. Om bilden innehåller för små burar eller andra grejer som bryter mot lagen. Skitiga burar kan ju bara vara tillfällighet, men ger inte heller något bra intryck.

Annonser som inte innehåller bild går också bort för mig. Även om det inte är ett "varningstecken" eller tyder på att säljaren kan vara oseriös.  Jag vet inte varför men jag klickar inte ens på såna annonser.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

En sak jag tycker inte är så seriös är när folk lägger upp bilder de tagit från nätet. Då är det bättre att låta bli att lägga upp bild alls i min mening.

[neptunens]
2

Alltså det beror ju helt på vad man är ute efter och vilka krav man har.
Jag skulle aldrig svara på en annons med rasen Dvärglejonkanin (eller annan hittepåras) konstiga blandningar eller där uppfödaren inte ens vet vad det är för färg på kaninerna, just för att en sådan okunnig typ skulle jag inte lita på för fem öre, eller vill stödja.
Människor som ständigt har annonser ute och där det alltid slutar med att de skänks bort pga platsbrist (oftast för att de fått en ny kull), människor som avlar på kaniner där det finns genetiska defekter, människor som sätter stam på kaniner som inte förtjänar det, människor som säljer alla blandisar som "hoppkaniner" för att pappakanin hoppat över stockar i skogen, är inte heller någon jag skulle köpa utav, även om de råkade ha min drömkanin.
Osv osv 😉

Så! Mitt tips? är att bestämma sig för en ras & färg, leta upp uppfödare som har det, maila och förklara precis vad du är ute efter, se vad du får för respons och besök (gärna flera gånger) de som du tycker känns bäst och välj sedan vilken kanin som får följa med hem. Annonser är en jäkla djungel, så är det bara.

[kerstinthemilklover]
0

Som #6 skriver. Människor som ständigt har annonser med ungar ute ger mig starka varningsklockor.
Speciellt om det är flera kullar samtidigt.
När man ska skaffa husdjur är det verkligen rekommenderat att undvika impulsköp. Att lägga flera veckor , i bland månader kan verkligen löna sig.

Sedan är texten: Måste bort snabbt!!! En känd varningsklocka.

farvendal
0

#6 så sant:) är man en vanlig privatperson som söker en kelkanin så bryr man sig kanske inte direkt att en blå zobelsiames kallas "vitgrå", men för en uppfödare ger det nog varningsklockor.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se